ماریتا لیندا؛ رد پای طبیعت در صنایع دستی مکزیک

در این رابطه، ابزارها و برنامه‌‌‌های حمایتی بسیاری وجود دارند که قصد دارند رویای «کسب‌و‌کار پایدار» را به یک واقعیت تبدیل کنند. یکی از کسانی که شاهد تحقق این رویا بوده، «ماریا کوردووا» از مکزیک است.

 او صاحب یک نساجی به نام «ماریتا لیندا» (Marieta Linda) واقع در منطقه ویلا ویکتوریاست که کارشان، فروش و توزیع اکسسوری‌‌‌های پارچه‌‌‌ای دست‌‌‌دوز است.

این شرکت الهام‌گرفته از رنگ‌‌‌ها، سنت‌‌‌ها، خلاقیت و کیفیت کار صنعتگران ماهر مکزیکی است و هدفش حفظ این سنت‌‌‌ها از طریق زیورآلات است. تمام محصولات این شرکت، گلدوزی‌‌‌شده و کار دست بومیان مازوایی هستند. این کسب‌و‌کار مستقیما و بدون واسطه با جامعه صنعتگران در ارتباط است و به آنها در توزیع و فروش محصولاتشان کمک می‌کند.

ماریا با نام کامل «ماریا دل کامرون هرناندز کوردووا» کسب‌وکارش را سال ۲۰۱۹ راه‌‌‌اندازی کرد. او که شاهد تاثیرات منفی صنعت نساجی بر زمین بود می‌‌‌خواست مطمئن شود که عملیات‌‌‌ کسب‌و‌کارش تا حد امکان، پایدار و دوستدار محیط‌زیست باشند.

 او می‌‌‌گوید: «از همان ابتدا برایم مهم بود که نه‌تنها توسعه تامین‌کنندگانمان را در نظر بگیرم، بلکه به این جنبش بپیوندم که به نظرم، دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.»

 او در ادامه می‌‌‌گوید: «می‌‌‌خواستم هر کاری در توانم هست انجام دهم تا تاثیری که بر سیاره زمین می‌‌‌گذاریم را کاهش دهم؛ به‌خصوص که می‌‌‌دانستم صنعت نساجی یکی از آلوده‌‌‌ترین صنایع است.»

تیم ماریتا لیندا با در نظر داشتن این اصل، گزینه‌‌‌های مختلف برای سنجش تاثیر زیست محیطی را بررسی کردند و توسط موسسه کارآفرینی مکزیک به پلتفرم SME۳۶۰X  معرفی شدند (یک پلتفرم نرم‌‌‌افزاری که به رهبران زنجیره تامین، موسسات مالی، سازمان‌های تجاری و بانک‌ها کمک می‌کند عملکرد زیست‌‌‌محیطی و اثراتش بر زنجیره ارزش و شبکه‌‌‌هایشان را ارزیابی کنند).

ماریا می‌‌‌گوید: «باور نمی‌‌‌کردم که به این ابزار دسترسی پیدا کرده بودیم و می‌توانستیم از آن استفاده کنیم.»

او وقتی شروع به استفاده از این ابزار کرد، از دیدن اطلاعات و بینشی که در دسترسش قرار می‌‌‌گرفت شوکه شد. و چیزی که بیشتر از همه توجهش را جلب کرد، تاثیرات برق و زباله بود.

او می‌‌‌گوید: «خیلی جالب بود، چون پس از استفاده از این ابزار، فهمیدیم که گرچه یک کسب و کار کوچک هستیم و عملیاتمان نیز در مقیاس بسیار کوچک است؛ اما می‌توانستیم تاثیرات زیست محیطی را به روش خاصی کاهش دهیم. از خودم پرسیدم چطور می‌توانیم این تاثیرات را کاهش دهیم و مدیریتشان کنیم؟ متاسفانه نساجی یکی از آلاینده‌‌‌ترین صنایع است. به همین خاطر، انرژی و ضایعات در همه محصولاتمان را بررسی کردیم و تلاش کردیم کاری کنیم که میزان ضایعاتمان را به حداقل برسانیم.»

آنها با استفاده از دانش حاصل از ارزیابی‌‌‌های این ابزار، تمرکز خود را بر تصفیه آب پارچه‌‌‌ها و مواد بسته‌بندی گذاشتند تا استفاده از پلاستیک را کاهش و حتی‌الامکان، متدهای تحویل کالا را تغییر دهند. تیم ماریتا شروع کردند به ارزیابی مجدد و بازبینی تامین‌‌‌کننده‌‌‌هایی که با آنها همکاری داشتند.

 ماریا می‌‌‌گوید: «در مورد بسته‌‌‌بندی، ما حالا به دنبال تامین‌‌‌کننده‌‌‌هایی هستیم که تاثیر زیست‌‌‌محیطی کمتری دارند و با کسانی کار می‌‌‌کنیم که شرایط مورد نظر ما را داشته باشند. ما سعی کرده‌‌‌ایم تاثیر زیست‌‌‌محیطی خودمان را کاهش دهیم. در برخی موارد، امکانش برایمان وجود دارد که کالا را خودمان تحویل دهیم تا لازم نباشد از فوم پلی استایرن و سایر مواد کم‌‌‌پایدار که گاهی در بسته‌‌‌بندی‌‌‌ها به کار می‌‌‌بریم استفاده کنیم. همچنین به دنبال عناصری هستیم که کمترین آلودگی را ایجاد می‌کنند.»

عناصر آموزشی ابزار SME۳۶۰X همچنین به ماریا کمک کرده که درک بهتری از داده‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی و روش‌های ارزیابی داشته باشد. او می‌‌‌گوید: «این پلتفرم از نظر آموزشی

یک متحد فوق‌‌‌العاده است که به ما کمک می‌کند فعالیت‌‌‌های روزنامه ماریتا لیندا را تقویت کنیم.»

او به مشکلی که خرده‌‌‌کارآفرینان با آن مواجهند اشاره می‌کند: «متاسفانه، ما به عنوان کارآفرین یا حتی خرده‌کارآفرین، از مقررات خبر نداریم و به دنبال گزینه‌‌‌هایی می‌‌‌رویم که از همه رایج‌‌‌ترند. مثلا کسی که در صنعت نساجی است، فقط از مقررات برچسب پارچه و لباس خبر دارد و پی همان را می‌گیرد. اما ما به مرور داریم خدماتمان را حرفه‌‌‌ای می‌‌‌کنیم و بیشتر نسبت به محیط‌زیست آگاه می‌‌‌شویم و طی این فرآیند، سایر نیازها و نقاط نیازمند بهبود را که در چارچوب این قوانین هستند، کشف می‌‌‌کنیم.»

استفاده از این ابزار یعنی کسب و کار ماریتا لیندا حالا یک استراتژی زیست‌‌‌محیطی و اهدافی نیز برای پایان سال ۲۰۲۴ دارد. ماریا می‌‌‌داند که این فرآیند، مانند دو ماراتن است نه دو سرعت. اما در عین حال مطمئن است که قدم‌‌‌هایی در مسیر درست برمی‌‌‌دارند.

او معتقد است ابزارهای سنجش پایداری، یک فرصت برای یادگیری هستند و ابزار SME۳۶۰X به او و سایر کارآفرینان کوچک این امکان را می‌دهد که رد پای کربن خود را کاهش دهند و این می‌تواند تاثیری در مقیاس جهانی ایجاد کند.

 او در پایان می‌‌‌گوید: «نترسید. گاهی ما فکر می‌‌‌کنیم چیزهای کوچک، تاثیری بر محیط‌زیست ندارند؛ اما یادتان نرود که هر کار کوچکی، تفاوت ایجاد می‌کند. این دانه‌‌‌های کوچک شن هستند که در کنار هم، سنگ خارا را تشکیل می‌دهند. دانه‌‌‌های کوچک شن هستند که ساحل‌‌‌ها را می‌‌‌سازند. نباید فقط به خودمان فکر کنیم و نتیجه تلاش‌‌‌هایمان را کوچک بپنداریم. برعکس، باید به هم بپیوندیم تا بتوانیم تاثیری جهانی ایجاد کنیم.»

منبع: International Chamber of Commerce