داشتن رویکردی پایدار و سبزتر به کسب و کارها، می‌تواند همزمان هزینه‌‌‌ها را کاهش دهد، وجه تمایزی با رقبا باشد و جهان را تبدیل به مکانی بهتر کند. این معادله را از هر طرف که بخوانیم، «برد» است. اما نکته اینجاست که پایدارسازی کسب و کار لازم نیست سیاستی پرهزینه، زمان‌برو دشوار باشد. حتی چند اصلاح کوچک و معقول می‌تواند وضعیت کسب و کار شما را از جنبه‌‌‌های مختلف بهبود بخشد. ۵ توصیه زیر شما را در این مسیر راهنمایی می‌‌‌کنند:

۱- بسته‌‌‌بندی پایدار

پسماندها و آلودگی پلاستیکی یک بحران جهانی است. پلاستیک‌های یک‌بار مصرف و مواد غیرقابل بازیافت، راهی طبیعت می‌‌‌شوند و ردپای کربن ما را افزایش می‌‌‌دهند. تصمیم بر جایگزینی بسته‌‌‌بندی‌‌‌های پایدار به جای بسته‌‌‌بندی‌‌‌های متداول پلاستیکی نه تنها اقدامی زیست‌‌‌محیطی بلکه یک استراتژی کسب‌و‌کار است. در بسته‌‌‌بندی‌‌‌های پایدار تلاش می‌شود که از گزینه‌‌‌های دوستدار محیط‌‌‌زیست، تجدیدپذیر و کم‌‌‌پسماند به جای پلاستیک استفاده شود. جست‌‌‌وجوی مواد پایدار، شروع خوبی است ولی بهتر است که درباره کل چرخه عمل بسته‌‌‌بندی خود فکر کنید. می‌توانید از یک طراح بسته‌‌‌بندی بخواهید که رویکردی پایدارتر در کار خود اتخاذ کند.

۲-برندسازی دوستدار محیط‌‌‌زیست

تعهد به محیط‌‌‌زیست و بحث پایداری، موضوعی نیست که نیازمند سکوت شما باشد. مصرف‌کنندگان خواهان حمایت از شرکت‌های پایدار هستند، پس اقدامات خود را فریاد بزنید. برندسازی دوستدار محیط‌‌‌زیست یکی از روش‌‌‌هایی است که اقدامات پایدار شما را با ادراک مشتریان از شما به عنوان یک شرکت سبز تلفیق می‌‌‌کند. البته لازم نیست که رنگ لوگوی خود را به سبز، سفید یا قهوه‌‌‌ای تغییر دهید. می‌توانید از این روش‌‌‌ها بهره بگیرید:

برچسب‌‌‌ها و گواهینامه‌‌‌های کسب‌‌‌شده خود (مانند گواهی تجارت منصفانه) را روی محصول و وب‌سایت خود نمایش دهید. در طراحی محصولات، به اثرات زیست‌‌‌محیطی آن توجه کنید و به‌طور مثال، محصولات قابل استفاده مجدد تولید کنید. از کارکنان بخواهید که حامی اقدامات پایدار شما باشند. بر سیاست‌‌‌های خود در کمپین‌‌‌های بازاریابی تاکید کنید.

۳-اقدامات بالا به پایین

بسیاری از مدیران عامل درباره پایداری و اهمیت ذی‌نفعان (به‌‌‌ویژه جامعه و محیط‌‌‌زیست) صحبت می‌‌‌کنند ولی خودشان اقدام کافی در این زمینه انجام نمی‌‌‌دهند. مشتریان به شدت نسبت به سبزشویی و سوءاستفاده از دغدغه‌‌‌های عمومی حساس هستند. از طرف دیگر، کارکنان نیز مدیران خود را مانند الگویی می‌‌‌بینند که بدون مشاهده عملی اقدامات آنها، ممکن است خودشان پیشگام نشوند. به‌همین دلیل، پایدارسازی کسب و کار باید از مدیرعامل هر شرکت شروع شود.

۴-عملیات سبز

حوزه فنی و عملیاتی هر کسب و کار، مهم‌ترین بخش آن برای پایداری است. ممکن است محصولات یا برند شما سبز به‌نظر برسد اما هنگام تولید و در فرآیندهای عملیاتی نیز به این موضوع توجه دارید؟  شما به عنوان مدیرعامل، مسوولیت اداره عملیات به شیوه‌‌‌ای اخلاقی را بر عهده دارید. همچنین شیوه فعالیت تامین‌‌‌کنندگان و کل زنجیره تامین نیز با شماست. این سخن در عمل به معنای آن است که در هر جای ممکن، باید اقداماتی سبزتر در پیش گرفت. خوشبختانه کارهای بسیاری می‌توان در این زمینه انجام داد:

مهم‌ترین اقدام، افزایش کیفیت محصولات و قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آنهاست. بر مواد اولیه و شیوه تامین آنها نیز نظارت کنید تا اطمینان یابید که سبز و اخلاقی هستند. در دفاتر کار نیز می‌توان اقدامات بسیاری برای کاهش مصرف آب، بازیافت آب، کاهش مصرف کاغذ و همچنین انرژی انجام داد. نصب پنل‌‌‌های خورشیدی و افزایش امکان دورکاری نیز سیاست‌‌‌هایی است که می‌توانند برای بسیاری از کسب و کارها مناسب باشند.

۵-سنجش و گزارش‌‌‌دهی

مصرف‌کنندگان تمایل به حمایت از کسب و کارهای سبز دارند ولی سبزشویی به شدت اعتماد آنها را سلب می‌‌‌کند. زمانی که اقدامات برای بهبود اثرات کسب و کار خود بر محیط‌‌‌زیست و جامعه انجام دادید، زمان سنجش و گزارش‌‌‌دهی است. از طریق سنجش عملکرد و استفاده از فناوری‌‌‌ها و ابزارهای نظارتی، ابتدا متوجه می‌‌‌شوید که اقدامات شما چه نتایجی داشته‌‌‌اند و در کجا می‌توان بهبودهای دیگری به‌دست آورد. آمارها و نتایج حاصل از این سنجش، همچنین مشتریان و سایر ذی‌نفعان را نسبت به سیاست‌‌‌های شما آگاه می‌‌‌کند. در نهایت، سایر کسب و کارها می‌توانند با اتکا به آمارها و گزارش‌‌‌ها تصمیم به الگو گرفتن از شما کنند.

 

منبع: Forbes