download copy

حالا نزدیک به هفت سال از آن ماجرا گذشته و لیدل دقیقا در همان جایگاه است. او حالا فعال حوزه «برابری سلامت» و از اعضای موسسه اسپن و شبکه نوآوران شرکت جانسون‌‌اندجانسون است. او همچنین، بنیان‌گذار اپلیکیشن «نوتریبل» است که به سازمان‌های خیریه کمک می‌کند با ناامنی غذایی مقابله کنند و به پزشکان نیز این امکان را می‌دهد که به واسطه همکاری با بیش از 70‌هزار فروشگاه و رستوران، غذاهای متناسب با شرایط هر بیمار را در اختیارش قرار دهند، درست مثل تجویز دارو. لیدل که دارای مدرک پرستاری، حقوق و مدیریت است در این رابطه می‌‌‌گوید: «وقتی بیمار از بیمارستان یا هر مرکز درمانی یا توانبخشی مرخص می‌شود، با کمک نوتریبل می‌تواند غذای متناسب با وضعیت خود را در خانه تحویل بگیرد. ما معتقدیم که غذا باید بخش اصلی تشخیص پزشکی و برنامه درمانی و به اندازه دارو، در دسترس باشد.»

طبق آمارها، فقط در آمریکا حدود ۱۹ میلیون نفر در «بیابان‌‌‌های غذایی» زندگی می‌کنند و بیش از نیمی از آنها درآمد پایین دارند. افراد سیاه‌پوست یا لاتین بیش از سایر گروه‌‌‌ها در معرض ناامنی غذایی هستند و جمعیتشان در این مناطق از سایر گروه‌‌‌ها بیشتر است. (بیابان غذایی به آن دسته از مناطق شهری‌‌‌ اطلاق می‌شود که دسترسی به غذای ارزان و باکیفیت در آنها سخت است). طبق آمارها ۱۷‌درصد از سیاه‌پوستان آمریکایی و ۱۴‌درصد آمریکایی‌‌‌های لاتین در این بیابان‌‌‌ها زندگی می‌کنند، در حالی که این رقم در مورد سفیدپوستان، ۸‌درصد است. کودکان این دو گروه بیش از سایر گروه‌‌‌های ‌نژادی و قومی در معرض ناامنی غذایی هستند به طوری که از هر سه کودک سیاه‌پوست، یک نفر و از هر چهار کودک لاتین، یک نفر در خانواده‌‌‌های دچار ناامنی غذایی زندگی می‌کنند. از سوی دیگر، احتمال ابتلای این دو گروه به بیماری فشار خون و دیابت بیشتر از سفیدپوستان است. بیماران این گروه‌‌‌ها پس از ترخیص از بیمارستان، به دلیل عدم‌دسترسی به تغذیه مناسب، احتمالا دوباره بستری می‌‌‌شوند. طبق آمارها، احتمال بستری مجدد این افراد طی ۳۰ روز پس از ترخیص، بیشتر است. لیدل که خود عضو جامعه سیاه‌پوستان آمریکاست، سعی دارد این مشکل را به شکلی گسترده رفع کند. او در کودکی در غرب شیکاگو زندگی می‌‌‌کرد. او عمویش را خیلی دوست داشت و روزی که او دچار حمله قلبی شد را خوب به یاد دارد. پرستار با حوصله، شرایط عمویش را برای خانواده توضیح داد و گفت که رفتارها و عادات انسان چه تاثیری بر سلامتش دارد. بعدها، لیدل یک شغل تابستانی پیدا کرد و به عنوان خدمه در مرکز پزشکی دانشگاه لویولا مشغول به کار شد. این دو تجربه، مسیر او به حرفه پرستاری را هموار کردند.

او می‌‌‌گوید: «این فرصت پیش آمد که تاثیر پرستاران بر بیماران را مشاهده کنم. دیدم که کار پرستاری تا چه حد اهمیت دارد. حتی کارهای کوچکی مثل پتو آوردن برای بیمار یا نزدیک‌‌‌تر گذاشتن لیوان آب به بیمار. نمی‌توانم این احساس را توصیف کنم اما می‌‌‌دانستم که می‌‌‌خواهم پرستار شوم.»

لیدل نخستین مردی است که از کالج پرستاری دانشگاه ایلینوی فارغ‌‌‌التحصیل شده. او در دو بیمارستان پر رفت و آمد کار می‌‌‌کرد. دو مرکز به هم نزدیک بودند اما امکانات و منابع بسیار متفاوتی داشتند. یکی از آنها، بیمارستانی بود که بیمارانش عمدتا فقیر و از اقلیت‌‌‌های ‌نژادی بودند. کارکنانش با تجهیزات ناکافی دست و پنجه نرم می‌‌‌کردند و غذای بیماران، بسیار بی‌‌‌کیفیت بود. لیدل از نزدیک شاهد بود که وقتی بیماران بدون دسترسی به غذای مناسب، مرخص می‌‌‌شدند چه اتفاقی برایشان می‌‌‌افتاد.

او می‌‌‌گوید: «۳۰‌درصد بیماران بستری، دچار سوء تغذیه هستند که باعث می‌شود احتمال مرگشان یا بستری مجددشان طی ۱۰۰ روز پس از ترخیص، ۵۰‌درصد بیشتر از سایر افراد باشد. می‌‌‌دیدم که انسان‌‌‌هایی مثل من به خاطر مسائلی مثل عدم‌دسترسی به غذا می‌‌‌میرند؛ مسائلی کاملا قابل پیشگیری که می‌توانست زندگی و سلامتشان را بهبود دهد.» او در ادامه می‌‌‌گوید: «پزشکان دارو را تجویز می‌کنند اما جوامع آسیب‌‌‌پذیر پس از ترخیص به حال خود رها می‌‌‌شوند، در حالی که به دلیل مشکلاتی مثل دوری از فروشگاه‌‌‌ها یا سختی رفت و آمد، به غذایی که برای سلامتشان لازم است دسترسی ندارند.»

لیدل به کمک مدرک حقوق، توانست چالش‌‌‌های سیستمی حوزه خدمات درمان را شناسایی کند و به لطف مدرک پرستاری و تکنولوژی، وب‌سایتی راه‌‌‌اندازی کرد که میان مراکز درمانی و خواربارفروشی‌‌‌های محلی پلی ارتباطی می‌‌‌زند تا افراد بیمار بتوانند به غذایی که متناسب با وضعیت پزشکی و فرهنگی‌شان است، دسترسی پیدا کنند. به کمک نوتریبل، ارائه‌‌‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی می‌توانند بیماران را با متخصصان تغذیه ارتباط دهند تا به هر بیمار، وعده‌‌‌های غذایی مقرون به صرفه و متناسب با شرایطش تجویز شود. گزینه‌‌‌های مختلفی برای تحویل غذا به بیماران وجود دارد. متخصصان تغذیه به بیماران مشاوره می‌دهند تا غذای مناسب را آنلاین بخرند یا مراکز اهدای غذای محلی را پیدا کنند. برای بیماران تحت پوشش «مدیکر»، این خدمات کاملا رایگان است. در حال حاضر نوتریبل در کالیفرنیا فعالیت می‌کند اما لیدل قصد دارد در سال‌های آینده فعالیتش را گسترش دهد و با بیمه‌‌‌های دیگر نیز همکاری کند.

منابع: Johnson and Johnson, MIT.edu