هایود؛ تحویل بسته‌‌‌ها بدون آلایندگی هوا

اینها مشکلاتی هستند که توجه «مروه اقبال» و «ماتیاس کریگر» را جلب کردند. مروه در دوران کودکی‌‌‌اش، عاشق این بود که سر میز غذا بنشیند و به صحبت‌‌‌های پدر و عمویش درباره گسترش کسب و کارشان گوش کند. همان صحبت‌‌‌ها بود که به او انگیزه کارآفرینی بخشید و نهایتا باعث شد سال‌ها بعد همراه با هم‌دانشگاهی‌‌‌اش، شرکت «هایود» را تاسیس کنند: یک شرکت خدمات تحویل بسته‌‌‌های پستی مستقر در لندن که شعارش، «پایداری» و از افتخاراتش، عدم‌انتشار کربن است.  این دو که دانشجوی کینگز کالج لندن بودند، سال ۲۰۱۶ در یک سفر دانشجویی به سیلیکون ولی با هم آشنا شدند. آن زمان، دوران گسترش تجارت الکترونیک بود. در خیابان‌‌‌ها و جاده‌‌‌ها وسایل نقلیه تحویل کالا، از موتورها گرفته تا ون‌‌‌ها و وانت‌‌‌ها و کامیون‌‌‌ها به وفور به چشم می‌‌‌خوردند. این خودروهای عمدتا دیزلی، به‌خصوص ون‌‌‌ها، در آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشتند. مروه و ماتیاس پس از بررسی داده‌‌‌ها متوجه شدند که انتشار کربن توسط این خودروها نه تنها باعث ایجاد یک بحران سلامتی شده (مرگ زودرس ۴۰‌هزار نفر در بریتانیا در هر سال)، بلکه در گرمایش زمین نیز نقش مهمی دارد.

نگرانی این دو نسبت به این مساله و علاقه مشترکشان به استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی باعث شد در اوج جوانی، بزرگ‌ترین چالش دوران را بر عهده بگیرند: دگرگون‌‌‌سازی صنعت تحویل بسته و ایجاد اولین ناوگان «کربن‌‌‌صفر» در جهان (لازم به ذکر است که صنعت تحویل بسته، سال‌ها قدمت دارد و به کندی با تغییرات سازگار می‌شود). در آن زمان، مروه ۲۴ ساله و ماتیاس ۲۵ ساله بود. مروه می‌‌‌گوید: «در این فکر بودیم که به شرکت‌ها کمک کنیم تا خودروهای برقی را جایگزین کنند. ابتدا تصمیم گرفتیم روی بدنه این خودروها تبلیغات چاپ کنیم تا شرکت‌های تحویل بسته به هوای درآمد تبلیغات، تشویق شوند و از ون‌‌‌های برقی استفاده کنند. اما موفق نشدیم. از آنجا که برای تبلیغات، به اطلاعات نیاز داشتیم، در ون‌‌‌ها دستگاه جی پی اس نصب کرده بودیم. با بررسی این داده‌‌‌ها متوجه ناکارآمدی‌‌‌ها و مشکلات صنعت تحویل بسته شدیم، از تجربیات ناخوشایند مشتری‌‌‌ها خبردار شدیم و دیدیم که تقاضا برای روش‌‌‌های دوستدار محیط‌زیست رو به افزایش است. با راننده‌‌‌ها نیز صحبت کردیم. آنها از چالش‌‌‌ها و مشکلاتشان گفتند. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که ما یک آژانس تبلیغاتی نیستیم.

ما یک وظیفه دیگر داریم. باید صنعت تحویل بسته را دگرگون کنیم.» جرقه اصلی آنجا زده شد. اوایل سال ۲۰۲۰، آنها تکنولوژی لازم را طراحی کردند، با مشتریان صحبت کردند و محصول نهایی را با حداقل قابلیت‌‌‌ها به اجرا درآوردند. مروه درباره آن روزها می‌‌‌گوید: «روزهای طولانی و خسته‌‌‌کننده‌‌‌ای بودند اما حالا که به گذشته نگاه می‌‌‌کنم، حس می‌‌‌کنم بهترین روزهای زندگی‌‌‌ام بودند. ساعت ۷ صبح کارمان را شروع می‌‌‌کردیم. پشت لپ‌‌‌تاپ‌‌‌ها می‌‌‌نشستیم و کل روز، یا کد می‌‌‌زدیم یا سایتمان را توسعه می‌‌‌دادیم یا با مشتری‌‌‌ها صحبت می‌‌‌کردیم. و سپس، بسته‌‌‌ها را تحویل می‌‌‌دادیم. واقعا خودمان این کار را می‌‌‌کردیم. گاهی سوار بر دوچرخه در حالی که کوله‌‌‌پشتی پشتم بود، بسته‌‌‌ها را از مشتری‌‌‌ها می‌‌‌گرفتم و تحویل می‌‌‌دادم. و سپس برای چند لحظه از دوچرخه پایین می‌‌‌پریدم، لپ‌‌‌تاپم را باز می‌‌‌کردم تا جواب یک ایمیل را بدهم.» نتیجه این تلاش‌‌‌ها، وب‌سایتی به نام هایود (www.hived.space)  است که قرار است صنعت تحویل بسته را دگرگون کند. به باور مروه، این صنعت بسیار ناکارآمد و درهم ریخته است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تحویل کالا، اصلا به داده‌‌‌ها و تکنولوژی اهمیت نمی‌‌‌دهند و نسبت به تغییر مقاومت دارند. به‌‌‌علاوه، رفتارشان با کارکنان نیز ناعادلانه است. مروه می‌‌‌گوید: «این صنعت، آماده تغییر و تحول است.»  هایود آمده تا این تحول را رقم بزند. رویکرد این شرکت، مشتری‌‌‌محور، مبتنی بر داده‌‌‌ها و تکنولوژی و پایداری است. مروه می‌‌‌گوید: «کسب و کارها تحت فشارند تا عملیات‌‌‌ تحویل خود را کربن‌‌‌زدایی کنند اما نمی‌‌‌دانند از کجا شروع کنند. یکی از اصلی‌‌‌ترین عوامل آلودگی هوا و انتشار کربن، حمل‌ونقل است. البته صنعت حمل‌ونقل، شاخه‌‌‌های متعددی دارد اما تحویل بسته و زنجیره تامین آن، یکی از اصلی‌‌‌ترین منابع ایجاد گازهای گلخانه‌‌‌ای است.» شرکتی که به دنبال کاهش انتشار کربن در عملیاتش باشد، حتما هایود را انتخاب خواهد کرد چرا که این شرکت، ۱۰۰‌درصد کربن‌‌‌خنثی، مقرون به صرفه و کارآمدتر است.

مروه می‌گوید: «تکنولوژی، لازمه اصلی موفقیت ماست. ما آن را در تک تک فرآیندهایمان گنجانده‌‌‌ایم. ما تک تک داده‌‌‌های مرتبط با تحویل بسته را بررسی می‌‌‌کنیم، از مدت زمانی که طول می‌‌‌کشد تا راننده در را باز کند تا مدت زمان معرفی شرکت به مشتری.» هر کس قصد تحویل بسته‌‌‌ای را دارد می‌تواند به وب‌سایت هایود سر بزند. در آنجا، گزینه‌‌‌های مختلفی وجود دارد: تحویل همان روز، یک روز بعد یا دو روز بعد. کارکنان پشتیبانی وب‌سایت، ۲۴ساعته آماده پاسخگویی به سوالات و پیگیری‌‌‌های مشتریان هستند. مشتری‌‌‌ها می‌توانند وضعیت بسته خود را در لحظه پیگیری کنند و از تحویل آن مطمئن شوند. طبق داده‌‌‌ها، نرخ حفظ مشتری این شرکت ۱۰۰‌درصد است و بسته‌‌‌ها در ۹۹.۹‌درصد مواقع به موقع به مقصد می‌‌‌رسند. و مهم‌تر از همه، هایود هوا را آلوده نمی‌‌‌کند. حالا در جای جای لندن، ون‌‌‌ها و موتورهای نارنجی رنگ هایود دیده می‌‌‌شوند.

منابع: Fortune, EveryWhere.vc