توییتر؛آسیب‌پذیر در برابر بایکوت تبلیغاتی

تبلیغ‌دهندگان نگرانی جدی درباره انتشار محتوای ناخوشایند روی این پلتفرم دارند. از زمانی که ایلان ماسک ۸۰ درصد از کارمندان ایکس، از جمله بسیاری از مدیران میانی و سرپرستان بخش‌های نظارتی را اخراج کرد؛ نگرانی‌های مربوط به عدم نظارت درست بر محتوا و عملکرد ضعیف فیلترهای هوشمند در این زمینه بیشتر و بیشتر شدند. در ماه گذشته یک گروه مستقل ناظر با نام «مدیا مترز فور آمریکا» (Media Matters for America) گزارش کرد که تبلیغات برندهایی از قبیل  IBM در کنار پست‌هایی در ستایش و پرستش آدولف هیتلر منتشر شده است. پلتفرم ایکس بر سر این گزارش با مدیا مترز مشاجره و از این نهاد شکایت کرده است.

شبکه‌های اجتماعی برای گفتن «بروید به جهنم» نسبت به رسانه‌های جریان اصلی آزادی عمل بیشتری دارند. در حالی که یک شبکه تلویزیونی بیشترین درآمد تبلیغاتی‌اش را از کمتر از صد مشتری بزرگ به دست می‌آورد، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند میلیون‌ها مشتری کوچک داشته باشند. شرکت تحقیقاتی Sensor Tower اعلام کرده است که یک سال پیش فیس‌بوک به عنوان شبکه اجتماعی بزرگ‌تر، ۴۵ درصد از فروش داخلی‌اش را از ۱۰۰تبلیغ‌دهنده بزرگ خود به دست آورده است. بایکوت تبلیغاتی فیس‌بوک در سال ۲۰۲۰ توسط بیش از ۶۰۰ شرکت از جمله غول‌هایی مانند Unilever و Starbucks، تاثیر ناچیزی بر فروش این پلتفرم داشت. با این حال ایکس، ساختار پیچیده تبلیغات هدفمند فیس‌بوک را ندارد و به کمپین‌های متعلق به برندهای بزرگی متکی است. در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ و زمانی که ایلان ماسک توییتر را خرید، ۱۰۰ مشتری برتر آن ۷۰ درصد از فروش تبلیغات آمریکایی را در اختیار داشتند.

طبق اعلام شرکت تحقیقاتی Sensor Tower، از آن زمان اما نیمی از آنها پلتفرم ایکس را ترک کرده‌اند. در اول دسامبر وال‌مارت اعلام کرد که به دنبال نتایج ضعیف تبلیغاتش روی ایکس، این پلتفرم را ترک کرده است. این اتفاق تاثیر شدیدی بر جریان درآمدی ایکس داشته است. در ماه سپتامبر ایلان ماسک گفت که تجارت تبلیغات ایکس در آمریکا تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. تبلیغ‌دهندگان در دیگر مناطق احتمالا تحت‌تاثیر جنگ‌های فرهنگی ماسک قرار گرفته‌اند. با این حال ایکس به طرز غیرمعمولی به بازار آمریکا وابسته و متکی است. در حالی که متا، شرکت مادر فیس‌بوک، بیشترین درآمد خود را از خارج از مرزهای آمریکا به دست می‌آورد، تا پیش از خرید توییتر توسط ایلان ماسک ۵۶ درصد از درآمد آن از بازار آمریکا به دست می‌آمد. حتی پیش از آنکه ایلان ماسک جمله «برود به جهنم» را بگوید، شرکت تحقیقاتی اینسایدر اینتلیجنس (Insider Intelligence) پیش‌بینی کرده بود که در سال جاری میلادی فروش جهانی تبلیغات تا بیش از نصف کاهش یابد.

1 copy

2 copy

طرفداران ایلان ماسک همچنان از تندخویی او با تبلیغ‌دهندگان سربه‌هوا حمایت می‌کنند و معتقدند که با همین روال لذت بهره بردن از هر کاربر ایکس برای برندها یادآوری می‌شود. پلتفرم ایکس همچنان حدود پنج برابر بیشتر از تردز، رقیب تازه‌وارد آن که از سوی متا راه‌اندازی شده است، از محل تبلیغات درآمد دارد. با این وجود Sensor Tower گزارش داده است که میزان دانلود اپلیکیشن ایکس به کمتر از سال گذشته رسیده و تخمین می‌زند که این پلتفرم 15 درصد از کاربران فعال ماهانه‌اش را از دست داده است.

بعضی از ناظران، دیگر از صرافت پاک‌سازی این پلتفرم از بات‌ها و کاربران جعلی افتاده‌اند. با این همه ایکس مجبور است که از کاربرانش به شیوه‌های جدیدی درآمدزایی کند تا جلوی ریزش درآمدهای دلاری حاصل از تبلیغات را بگیرد. یک ایده ارائه نسخه ایکس پریمیوم است که قابلیت‌ها و امکانات اضافه‌ای را در اختیار کاربرانش قرار داده و تبلیغات کمتری را برای آنها نمایش می‌دهد. حق اشتراک این نسخه بین 3 تا 16 دلار برای یک ماه است. تا حالا به نظر می‌رسید که تعداد کمی از کاربران ایکس به استفاده از این نسخه تمایل داشته‌اند. Sensor Tower تخمین زده است که ایکس در سال گذشته 60 میلیون دلار از فروش حق اشتراک‌‌هایش به دست آورده که این رقم برابر با یک درصد از فروش سالانه تبلیغات این پلتفرم تا پیش از خرید آن توسط ماسک است. علاوه بر این‌ها، ایلان ماسک درباره تبدیل ایکس به یک «اپلیکیشن همه‌چیز» هم صحبت کرده است که امکانات بیشتری مانند پرداخت‌، ارسال پیام و برقراری تماس را هم در اختیار کاربرانش می‌گذارد. با این حال تعداد کمی نسبت به تحقق این اتفاق خوش‌بین بوده و معتقدند که انجام این کار سال‌ها طول خواهد کشید.

تا آن زمان، هدف این پلتفرم جایگزینی تبلیغ‌دهندگان بزرگ با ارتشی از مشتریان کوچک است. ایکس اعلام کرده است که در حال کار روی تکنولوژی تبلیغاتش برای شرکت‌های کوچک‌تر است و در این مسیر گوشه‌چشمی به مشتریان قدیمی فیس‌بوک هم دارد. زمانی برای شکست وجود ندارد. کاهش بیشتر فروش تبلیغات می‌تواند مستلزم کمک مالی بیشتر از سوی سرمایه‌گذاران یا خود ایلان ماسک باشد. کارمندان ایکس از وظایف معمول خود زده‌اند تا بتوانند با سرعت بیشتری تبلیغ‌دهندگانی را جذب کنند که رئیس‌شان آنها را فراری داده است.


۱۰ میلیون کاربر جدید برای ایکس نامحبوب

ایسنا: شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) بیش از ۱۰ میلیون کاربر در دسامبر اضافه کرد. لیندا یاکارینو، مدیرعامل شرکت ایکس در بحبوحه مهاجرت تبلیغ‌دهندگان از شبکه اجتماعی ایکس، این خبر را اعلام کرد. یاکارینو درباره اینکه چه تعداد از این کاربران مشترک پولی هستند و چگونه این تعداد با میانگین ماهانه مقایسه می‌شوند، توضیحی نداد. برندهای بزرگی مانند اپل، دیزنی، آی‌بی‌ام و لاینز گیت اینترتینمنت، در ماه‌های اخیر به دلیل ادعاها در خصوص حمایت ایلان ماسک از یهودی‌ستیزی، پلتفرم ایکس را ترک کرده‌اند. ایلان ماسک که مالک شبکه اجتماعی ایکس است، پس از تایید پستی که یهودیان را به نفرت‌پراکنی علیه سفیدپوستان و حمایت از مهاجرت انبوهی از اقلیت‌ها متهم می‌کرد، توفانی از انتقادها را برانگیخت. ایکس، دامن زدن به یهودی ستیزی را رد کرده و ماه گذشته علیه یک گروه فعال لیبرال مدیا مترز، بر سر گزارشی که مدعی شده بود تبلیغات برندهای بزرگی مانند اپل در کنار محتوایی منتشر شده است که آدولف هیتلر و حزب نازی او را تبلیغ می‌کند، شکایت کرد. گروه مدیا مترز این شکایت را بی‌ارزش و با هدف ساکت کردن منتقدان شبکه اجتماعی ایکس، توصیف کرد. ماسک که سال میلادی گذشته، توییتر را ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرده است، هفته گذشته شرکت‌هایی را که از این پلتفرم می‌روند، متهم کرد از او اخاذی می‌کنند و به تبلیغات‌کنندگان گفت که به جهنم بروند. بر اساس گزارش رویترز، روزنامه نیویورک‌تایمز ماه گذشته هشدار داده بود اسناد داخلی شرکت ایکس نشان می‌دهد که این شرکت ممکن است تاپایان سال به دلیل کاهش درآمدهای تبلیغاتی، ۷۵ میلیون دلار درآمد تبلیغاتی را از دست بدهد.