وعده‌‌‌های پایداری کسب و کارها چگونه به عمل تبدیل می‌‌‌شوند؟

اثرات شرایط آب‌‌‌ و هوایی ناسازگار در برخی کشورها مثل بالا آمدن آب دریا و بالا رفتن میانگین دما، در سراسر دنیا حس می‌شود: تغییر ساختار ژئوپلیتیک در این فرآیند و ایجاد تهدیدی واقعی برای اقتصادی جهانی. کسب و کارها نسبت به هیچ یک از این پیشرفت‌‌‌ها ناآگاه نبوده‌‌‌اند. استراتژی‌‌‌هایی برای پایدار کردن فرآیندهای کسب و کار و عملیات و دستاوردهای مداومی وجود داشته است. به صورت موازی، معیارهای زیست محیطی، اجتماعی و نظارتی شرکت‌ها (ESG) و سرمایه‌گذاری در ESG از ملاحظات فرعی مدیران ارشد، به وظیفه اصلی آنها تبدیل شده است. شرکت‌ها از قدرت مشتریان در ارزیابی کسب و کارها آگاهند و آنها را فقط عرضه‌‌‌کننده محصول یا خدمات نمی‌‌‌بینند، بلکه مطابق رفتاری که دارند، به آنها واکنش نشان می‌دهند.

مشتریان چه در جنوب آسیا باشند و چه در جنوب اروپا، خاورمیانه یا استرالیا که همگی شرایط غیرعادی آب و هوایی را تجربه کرده‌‌‌اند، حرف و عمل رهبران کسب و کار را زیر نظر می‌‌‌گیرند و پیگیر آن هستند. به همین دلیل است که حضور مدیران در داووس با هلی‌کوپتر شخصی و بعد شعار دادن در مورد ضرورت توجه به تغییرات اقلیمی، عاقبت خوشی برای شرکت‌ها - چه بزرگ و چه کوچک - ندارد. سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است: آیا صحبت از پایداری در تعهدات شرکتی واقعا کافی است؟ به عنوان شرکت، چه کارهایی باید انجام دهیم تا تضمین شود همه کارکنان، آگاهانه روش‌های بهتر و پایدارتری برای کار کردن انتخاب می‌کنند؟ در ادامه، به چند نمونه از نحوه یکی کردن حرف و عمل کسب و کارها در این زمینه، اشاره می‌شود.

  تلفیق پایداری با آموزش

مدیرعامل یک گروه صنعتی ژاپنی برجسته، می‌‌‌گوید آموزش ابزاری قوی برای ایجاد یک چشم‌‌‌انداز پایداری-محور در رده‌‌‌های مختلف یک شرکت است. ساندرا وو، مدیرعامل شرکت مهندسی عمران کاکوسای کوگیو، می‌‌‌گوید از آموزش برای ایجاد ذهنیت درست در میان کارکنانش استفاده می‌کند. این کار تضمین می‌کند که آنها مجموعه ارزش‌‌‌ها و اقداماتی را که باید به عنوان بخشی از رویکرد شرکت نسبت به پایداری دنبال کنند، ‌‌‌ از ابتدا به خوبی متوجه شده‌‌‌اند. وو توضیح می‌دهد که «توجیه کردن» رهبران شرکت، تضمین می‌کند که فرهنگ شرکت همیشه همراستا با فعالیت‌های پایدار پیش می‌رود.

کاکوسای کوگیو در سال ۲۰۱۳ به «پیمان جهانی سازمان ملل» پیوست تا با استراتژی‌‌‌ها و عملیات جهانی این پیمان همراستا شود. یک مسیر اثبات‌‌‌شده دیگر برای تعبیه پایداری در DNA کسب‌وکارها، پیاده‌سازی تنوع‌‌‌پذیری است. وقتی افرادی با پیشینه‌‌‌های متنوع در پست‌‌‌های ارشد داشته باشید، رویکردهای عملی متفاوت و جدید و همه‌‌‌جانبه را برای پرورش یک کسب و کار پایدار در شرکت، تضمین می‌‌‌کنید. در چنین محیطی، افرادی که سوابق مختلف دارند، ایده‌‌‌های نوآورانه مطرح می‌کنند و توفان فکری راه می‌‌‌اندازند که می‌تواند به پایدارتر شدن عملیات شرکت کمک کند.

  تنوع چگونه باعث پایداری می‌شود

مطالعه جدیدی که در مشارکت با «پیمان جهانی سازمان ملل» انجام شده، ارتباط بین رعایت تنوع و پایداری را مورد تاکید قرار می‌دهد. از بین حدود‌هزار مدیر جهانی که بخشی از این مطالعه بودند، ۵۵ مدیری که سمتی در حوزه پایداری داشتند، گروه متنوع‌‌‌تری را نسبت به بقیه تشکیل می‌‌‌دادند.  شرکت‌ها برای نسل جدید رهبران سازمانی خود، باید به دنبال افرادی با پیشینه متنوع و تجربیات متفاوت بگردند. این تضمین‌‌‌کننده این است که آن شرکت، چشم‌‌‌انداز و فرهنگ کاری بسیار متنوع‌‌‌تری دارد که فعالیت‌های پایدار کسب و کار را آسان‌‌‌تر اثبات و عملی می‌کند.

 تربیت رهبران سازمانی با تجربه در حوزه تغییرات اقلیمی

روش سومی که کسب و کارها می‌توانند اقدامات بهتری در رابطه با پایداری انجام دهند، استخدام افرادی است که در مورد اثرات تغییر اقلیمی، تجربه دست اول دارند. برای این افراد که ممکن است از شهرها و کشورهایی آمده باشند که اثرات چشمگیر افزایش دما را حس کرده‌‌‌اند، تغییرات اقلیمی یک مفهوم دور و تئوریک نیست و یک تجربه زنده است. بنابراین، داشتن چنین افرادی در شرکت‌ها، تضمین‌‌‌ می‌کند که آنها انتقال‌‌‌دهنده فوریت و واقعیت این پدیده جهانی هستند؛ پدیده‌‌‌ای که فقط با اتخاذ اقدامات کسب و کار پایدار، می‌توان با آن مقابله کرد.  وقتی صحبت از پایداری به میان می‌‌‌آید، عمل کردن به وعده‌‌‌ها یعنی کسب و کارها باید دیدگاهشان نسبت به عملیاتی که انجام می‌دهند را تغییر دهند. برای استقبال از پایداری، نیازی نیست حتما یک شرکت بزرگ باشید. کسب و کارهای کوچک هوشمند و متعهد هم این روزها با اقداماتی مثل استفاده از کالاهای بازیافتی در زنجیره‌‌‌های تامین تولید خود، قدم در راستای پایداری برداشته‌‌‌اند. هر چقدر کسب و کارها به ضرورت این موضوع آگاه‌‌‌تر باشند، به تضمین آینده‌‌‌ای سبزتر و پاک‌‌‌تر برای فرزندانمان نزدیک‌‌‌تر می‌‌‌شویم.