مقابله با انتشار کربن در طول زنجیره تامین، فرصتی برای کنترل اثرات اقلیمی است. اما پیشرفت در این زمینه هنوز خیلی کند است. طبق نتایج یک نظرسنجی، دلایل این کندی پیشرفت عبارتند از: شکاف‌‌‌های سیاستگذاری که ارائه راه‌حل‌‌‌های سبز را به تعویق می‌‌‌اندازند، به‌‌‌ویژه در برخی مناطق؛ مشکلاتی که در گزارش‌‌‌دهی و شفافیت به دلیل نبود استانداردها و قابلیت‌‌‌های جمع‌‌‌آوری داده وجود دارد؛ دسترس‌‌‌پذیری محدود راه‌حل‌‌‌ها که دلیل آن محدودیت‌های فنی یا مشکلات تامین مالی است. با این حال، برخی شرکت‌ها در تلاشند تا با مهار یکسری نوآوری‌‌‌ها و همکاری با تامین‌‌‌کننده‌‌‌ها، مسیر کربن صفر را بپیمایند. این شرکت‌ها رویکردهای مختلفی اتخاذ کرده‌‌‌اند، اما همگی به حیاتی بودن همکاری پی برده‌‌‌اند.

 رویال فیلیپس و درآمد ۲۵‌ درصدی از محصولات چرخشی

شرکت رویال فیلیپس در سال ۲۰۱۸ از تعهدش برای پس گرفتن و بازیافت کلیه سیستم‌های پزشکی بزرگی که مشتریان تا ۲۰۲۰ تحویل دهند، خبر داد. فیلیپس برای پشتیبانی از این حرکت، ائتلافی متشکل از سازمان‌های هم‌‌‌فکر خود، شامل شرکت‌هایی مثل ASML، سیسکو، دل، KPN و...، تشکیل داد. فیلیپس در حال حاضر گزینه‌‌‌ سیستم‌های دست دوم را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد که به طور کامل نوسازی، به‌‌‌روز و کنترل کیفیت شده‌‌‌اند. به این ترتیب، تجهیزات باکیفیت با قیمتی کمتر در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این شرکت همچنین مدل‌‌‌های کسب و کار جدیدی ایجاد کرده که به مشتریان امکان می‌دهد به محصولات در قالب خدمات دسترسی داشته باشند. در خیلی از موارد، فیلیپس مالکیت بخشی از محصول را در اختیار دارد تا وقتی عمر محصول به پایان رسید، بتواند برای استفاده بیشتر، آن را فرآوری کند. فیلیپس هنوز به هدف خود نرسیده و مدیران آن می‌‌‌دانند بدون مشارکت با شرکت‌های دیگر، نمی‌توانند از پس این کار برآیند. آنها همکاری نزدیکی با مشتریان، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و ذی‌نفعان دیگر را شروع کرده‌‌‌اند.

  گروه Ingka و فرصتی بزرگ برای اثر‌‌‌گذاری مثبت

هلدینگ Ingka واقع در هلند که فروشگاه‌‌‌های ایکیا را تحت کنترل دارد، تعهد داده به یک کسب و کار چرخشی تبدیل شود. در بخشی از تلاش در این راستا، این هلدینگ در شرکت RetourMatras سرمایه‌گذاری کرده که تشک‌‌‌های استفاده شده در هلند را بازیافت می‌کنند. گروه Ingka در همین جا متوقف نشده و کشورهای بلژیک، سوئیس، دانمارک و سوئد را هم در دستور کار دارد. به جز این همکاری، Ingka با سازمان‌های تاثیرگذار بر دولت در سطح محلی و همچنین در سطح اتحادیه اروپا، شهرداری‌‌‌ها، شرکت‌های مدیریت پسماند و خرده‌‌‌فروش‌های دیگر، مشارکت دارد. طبق ارزیابی‌‌‌ها، در اروپا سالانه بیش از ۴۰‌میلیون تشک از رده خارج می‌‌‌شوند که بازیافت آنها می‌تواند تا حد زیادی از انتشار دی‌‌‌اکسید‌کربن جلوگیری کند.

 تمرکز یونیلیور بر منبع‌‌‌یابی پایدار

مواد اولیه و بسته‌‌‌بندی محصولات یونیلیور، عامل بیش از ۶۰‌درصد انتشار کربن در زنجیره ارزش مستقیم این شرکت هستند و بنابراین، تلاش‌‌‌های این شرکت را برای کاهش انتشار کربن در عملیات بالاستی الزام‌‌‌آور می‌کنند. در کسب و کار شوینده‌‌‌های خانگی، استراتژی «آینده پاک اروپا» قرار است تا سال ۲۰۳۰ کربن گرفته شده از سوخت‌‌‌های فسیلی را با کربن بازیافت‌‌‌شده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در کلیه فرمول‌‌‌های محصولات شوینده و پاک‌‌‌کننده جایگزین کند - اقدامی که انتظار می‌رود انتشار کربن را بیش از ۲۰‌درصد کاهش دهد.

یونیلیور همچنین با کمک راه‌حل‌‌‌های طبیعت محور اقداماتی انجام داده که هم به کاهش انتشار کربن کمک می‌کنند و هم از طبیعت محافظت می‌کنند. این شرکت متعهد شده برای محصولاتی مثل روغن پالم، سویا، فلفل، چای و کاکائو به یک زنجیره تامین بدون نیاز به جنگل‌‌‌زدایی تا پایان ۲۰۲۳ دست یابد. همکاری این شرکت با شرکای تکنولوژیک و استفاده از تصویر ماهواره‌‌‌ای، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و داده‌‌‌های جغرافیایی، شفافیت و قابلیت پیگیری را ارتقا می‌دهد. همزمان این شرکت تلاش می‌کند به کشاورزان خرد کمک کند از اقدامات کشاورزی احیاکننده که کیفیت خاک و بازدهی آن را افزایش می‌دهند، استفاده کنند.  یونیلیور همچنین از تامین‌‌‌کننده‌‌‌های خود می‌‌‌خواهد انتشار کربن را با استفاده از علم اقلیمی کاهش دهند.

این شرکت محصولات و خدمات را از حدود ۵۴‌هزار تامین‌‌‌کننده می‌‌‌خرد و بنابراین زیرمجموعه‌‌‌ای از تامین‌‌‌کننده‌‌‌ها را که بیشترین اثرگذاری را بر تغییرات اقلیمی دارند، شناسایی کرده است. همچنین «پیمان اقلیمی یونیلیور» که از تامین‌‌‌کننده‌‌‌ها می‌‌‌خواهد برای نصف کردن انتشار کربن تا ۲۰۳۰ یک هدف تعیین کنند، داده‌‌‌های خود را به صورت عمومی به اشتراک می‌‌‌گذارد.  یونیلیور فقط با تامین‌‌‌کنندگان خودش همکاری نمی‌‌‌کند. این شرکت عضو چند نهاد است که در جهت کاهش انتشار کربن فعالیت می‌کنند و با کسب و کارهای دیگر در صنایع مشابه و متفاوت همکاری می‌کنند تا آموزه‌‌‌ها و ایده‌‌‌هایی را برای تسریع فعالیت‌های اقلیمی در زنجیره ارزش به اشتراک بگذارند.

در بخش پایین‌‌‌دست، یونیلیور با شرکای حمل‌‌‌ونقل خود وارد همکاری شده تا ماشین‌‌‌های یخچال‌‌‌دار برقی را تست عملیاتی کند. موارد رویال فیلیپس، گروه Ingka، و یونیلیور به وضوح بر نیاز به همکاری برای اینکه کربن‌‌‌زدایی در زنجیره تامین به یک واقعیت تبدیل شود، تاکید دارند. همزمان، به یک رهبری واحد از بالا نیاز است و مدیران ارشد شرکت‌ها باید خود را درگیر مسائل اقلیمی کنند و پیشرفت در حوزه اهداف اقلیمی را به یک اولویت تبدیل کنند. در نهایت، سیاستگذاری هم نقش بسیار مهمی دارد و رهبران سیاسی باید مسیر را برای توانمندی شرکت‌ها در کربن‌‌‌زدایی هموار کنند.