دولت برای احیای اعتماد عمومی از کجا آغاز کند؟

به گزارش «دنیای اقتصاد» و به گفته زارع، ‌بسیاری از افرادی که تحت هر عنوانی برگه‌هایی از افراد با عناوین مختلف در اختیار دارند و خودشان را به کسی نسبت می‌دهند؛ در حالی در راس پست‌ها قرار گرفته‌اند که نه تجربه اجرایی و نه تخصص دارند و نه تعهدی برای‌شان تعریف شده است. آنها فقط دنبال این هستند که یک پستی داشته باشند. به‌طور نمونه با هر عنوانی کارهای ستادی را انجام می‌دهند یا افراد زیادی هم داریم که مثلا در مجموعه‌های صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و شستا حضور دارند. زارع تاکید کرد که فضای مجازی هم به نوعی به مشوق این افراد تبدیل شده است تا در این مسابقه پست‌گیری بتوانند با عوام‌فریبی و دادن این شعارها که مردم من به فکر شما هستم، در پست خود ابقا شوند.

بهره‌وری صفر دولت با انتصابات نا‌به‌جا

زارع همچنین معتقد است که ورود نوکیسه‌ها به بخش‌های مختلف از معضلاتی است که هم باعث می‌شود روند حرکتی دولت به‌طور کلی بسیار تدریجی و ضعیف شود و دولت به اهدافش نرسد و هم انتظاراتی که از دولت وجود دارد، برآورده نشود؛ از طرف دیگر برخی از نو کیسه‌ها هم وارد حوزه‌های‌ اقتصادی می‌شوند و چون این افراد بدون سابقه اجرایی و آگاهی از چارچوب پروتکل‌های اداری فعالیت می‌کنند، در دام افراد فرصت‌طلب می‌افتند.   زارع با تشکر از عملکرد دستگاه در نظارت بر برخی از افراد طی چند ماه اخیر که در حوزه‌ها‌ی اقتصادی مبالغ بالایی دریافت کردند، گفت: درحوزه‌های اقتصادی طی همین چند ماه برخی از افراد تحت نظارت قرار گرفتند. باید کاری کنیم که ساختار فساد‌زا نباشد و ازسوی دیگر کسانی که توانایی کار ندارند، در راس امور ابقا نشوند. به گفته این نماینده مجلس‌، مدیران برخی از این هلدینگ‌ها ظاهر را آراسته کرده‌اند اما در باطن خبری از آن حرف‌ها، ‌شعارها و اعتقادات و آن دانشی که مدعی‌‌اش هستند، نیست‌ و این مساله به یکی از معضلات دامن‌گیر دولت، تبدیل شده است.

جوان‌گرایی را زیر سوال نمی‌بریم

وی درباره اینکه انتصاب مدیران در راستای جوان‌گرایی انجام شده است، گفت: جوان‌گرایی به فقط به موی مشکی و سن پایین نیست. نخبگانی داریم که جوان و با تجربه هستند؛ بالاخره کسی که مدیر می‌شود باید حداقل ۵تا ۱۰ سال سابقه کار موثر داشته باشد. ما جوان‌گرایی را زیر سوال نمی‌بریم. بسیاری از جوانان هستند که دسترسی به افراد سیاسی و افراد بانفوذ و دسترسی به قدرت ندارند و در گوشه هستند. اینها اگر فرمان به دست‌شان بیفتد بهتر می‌توانند کشور را اداره کنند.  به گفته وی‌، باید به نوعی تاسف خورد که افرادی که در مسابقه پست گرفتن در دولت شرکت کرده‌اند؛ صرفا دل‌شان می‌خواهد پست بگیرند؛ چرا که می‌خواهند با پست گرفتن مانور قدرت بدهند و خود را بزرگ کنند.

تشدید بی‌اعتمادی و بهره‌وری صفر

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس آسیب مسابقه پست‌گیری در کشور را عقب‌ماندگی و صفر شدن بهره‌وری در حوزه اجرایی عنوان کرد و از تشدید بی‌اعتمادی نسبت به مسوولان به عنوان آسیب جدی‌تر این رویداد خبرداد. به گفته وی، وجدان کاری‌، اخلاقی و انسانی این مدیران منصوب باید در حدی باشد که اگر توانمند نیستند، پست را تفویض کنند.

وی گفت: در حوزه اجرا این روال پست دادن‌ها آسیب‌زننده است. در برخی موارد افراد مدعی و با سابقه صفرکیلومتر به کار گرفته می‌شوند که آسیب این موضوع علاوه بر عقب‌ماندگی‌، تشدید بی‌اعتمادی است.  این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: رئیس‌جمهور محترم و وزرا که الان در راس امور اجرایی هستند می‌توانند جلوی این مساله را بگیرند. شاید با توجه به تجربه ۸ یا ۹ ماهه بهترین موقع باشد که دولت برنامه‌ریزی خود را در این مسیر انجام دهد.

 شایسته‌سالاری احیا شود

 به گفته زارع، اعتمادی که مردم به دولت دارند، نباید از بین برود و مدیران ارشد اجرایی از انتصابات خانوادگی و براساس روابط پرهیز کنند؛ اینها در آینده باید پاسخگو باشند. وی گفت: به نظر می‌رسد شایسته‌سالاری مغفول شده است و اگر می‌خواهیم موفق شویم و اعتماد را بازیابی کنیم و انگیزه مردم دوباره زنده شود، باید شایسته‌سالاری را احیا کنیم. الان در کشور خیلی از نخبگانی که حق‌شان در راس قرار گرفتن است، به‌دلیل اینکه سیاسیون آنها را به بازی نمی‌گیرند، خلاقیت‌شان کم کم کور می‌شود و به نوعی دولت نیز دچار روزمرگی می‌شود.