۱-یک کاری که امروز می‌‌‌توانم انجام دهم که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد، چیست؟

بیشتر اوقات ما در آینده‌‌‌ای که برای خودمان متصور شده‌‌‌ایم گیر می‌‌‌کنیم و با احتمالات نامحدود احاطه می‌‌‌شویم. یا شاید تصمیمی که به آن فکر می‌‌‌کنیم، به اندازه کافی انگیزه‌‌‌بخش نیست که ما را به حرکت وادارد.   وقتی گزینه‌‌‌های متعددی پیش رو داریم، نکته‌‌‌ای که می‌‌‌تواند به ما کمک کند این است که از خودمان بپرسیم در حال حاضر چه کاری می‌‌‌توانم انجام دهم که بیشترین تاثیر را در نزدیک‌‌‌تر کردن من به هدفم داشته باشد. مهم است بدانیم که نیاز نیست این تصمیم ما خیلی بزرگ و زیر و رو کننده باشد. در عوض، بزرگ‌‌‌ترین تغییرات معمولا با برداشتن قدمی کوچک در یک مسیر جدید شروع می‌‌‌شوند. و وقتی این تصمیم، کاری را دربربگیرد که بتوانید خیلی سریع انجامش دهید، انگیزه بیشتری برای ادامه دادن آن پیدا می‌‌‌کنید.

۲- آیا محیط من از تصمیمی که گرفته‌‌‌ام حمایت می‌‌‌کند؟

محیط شما که شامل دوستان، همکاران، موقعیت مکانی، عادت‌‌‌ها و سبک زندگی شما می‌‌‌شود، خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌‌‌کنید بر شما تاثیرگذار است. شما در این محیط بزرگ شده‌‌‌اید و رشد کرده‌‌‌اید و چیزی که زمانی برای شما کارآیی داشت، ممکن است تغییر کرده باشد. در نتیجه، نمی‌‌‌توانید بدون تغییر یکسری عوامل محیط خود، تغییری مهم و ماندگار ایجاد کنید.

نکته این است: اگر چیزی را تغییر نمی‌‌‌دهید، یعنی  انتخابش نکرده‌‌‌اید. اگر محیط شما از تصمیم‌‌‌تان حمایت کند، شانس موفقیت شما بیشتر است. بنابراین، اگر جنبه‌‌‌ای در محیط شما وجود دارد که شما را از کاری که می‌‌‌خواهید انجام دهید دور نگه می‌‌‌دارد، حذفش کنید و چیزی را که با اهداف شما همراستا است، جایگزین آن کنید. قدرت نه گفتن به افراد و چیزهایی که دیگر به دردتان نمی‌‌‌خورند، باعث می‌‌‌شود به چیزهایی که باعث موفقیت شما می‌‌‌شوند، بله بگویید.

۳-چگونه تصمیمم را بهینه کنم؟

بدانید و آگاه باشید که: تصمیم‌‌‌گیری به محض اینکه انتخابتان را کردید، تمام نمی‌‌‌شود. بعد از اینکه تصمیم گرفتید، هنوز فرصت دارید آن تصمیم را تعدیل و تغییراتی در آن ایجاد کنید. شاید شرایط تغییر کرده باشد یا بازار متحول شده باشد و ماندن در آن مسیر دیگر منطقی نباشد. یا شاید یک فرصت جدید خودش را به شما نشان داده و لازم است برای بهره بردن از آن، تغییر محور دهید. منعطف باشید و خودتان را با شرایط جدید وفق دهید. اگر تصمیمی که گرفته‌‌‌اید دیگر کارآیی ندارد یا حس می‌‌‌کنید این تصمیم اشتباه است، می‌‌‌توانید با یک تصمیم جدید در صدد جبران برآیید. فراموش نکنید که فاصله شما با یک زندگی متفاوت، فقط یک تصمیم است. با پرسیدن این سوالات، می‌‌‌توانید انتخاب آگاهانه‌‌‌ای داشته باشید.

 

منبع: Forbes