دانشمندان برای اینکه بگویند چرا افراد خستگی شناختی را تجربه می‌کنند، توضیحات مختلفی دارند. یک توضیح این است که مغز به صورت هدفمند خسته می‌شود، تا ما کاری را که در حال انجامش هستیم متوقف کنیم و به کاری که لذت‌‌‌بخش‌‌‌تر است روی آوریم.

نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد بعد از چند ساعت کار سخت، در قشر پیش‌‌‌پیشانی مغز افراد که مسوول قضاوت و حل مشکلات است، طی یک فرآیند شیمیایی اسید گلوتامیک بیشتری ترشح می‌شود.

 وقتی مقدار گلوتامیک در زمان مناسب، بهینه باشد، به عملکرد بهتر مغز منجر می‌شود، اما وقتی مقدار زیادی از این ماده در مغز جمع شود، مثل انبوه ایمیل‌‌‌هایی که در پایان یک روز کاری بدون جواب مانده، کار مغز شما را دشوار می‌کند.

خستگی شناختی نشانه‌‌‌های دیگری هم دارد. در این مطالعه، گروهی که در طول یک روز کارهای سخت زیادی انجام داده‌‌‌ بودند، تصمیم‌‌‌های کم‌‌‌هزینه‌‌‌تر مثل انتخاب پاداش‌‌‌های فوری و کوتاه‌مدت را نسبت به تصمیم‌‌‌های سخت‌‌‌تر اما پرمنفعت‌‌‌تر، ترجیح می‌‌‌دادند.

چاره کار این است که علاوه بر اینکه در حین کار دائما میزان خستگی خودتان را بسنجید، به همان درمان قدیمی و همیشگی روی آورید: استراحت کردن. کارشناسان می‌‌‌گویند گلوتامیک در طول خواب، از سیناپس‌‌‌ها حذف می‌شود.

و روز بعد، کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌‌‌برید. فیلیپ آکرمن، استاد روان‌شناسی موسسه تکنولوژی جورجیا می‌‌‌گوید: «وقتی فعالیتی را انجام می‌‌‌دهید که از آن لذت می‌‌‌برید، بعید است دچار خستگی شناختی شوید.»

منبع: IEB. today