آنها از حقوق و مزایای خیلی خوبی برخوردارند و معمولا با راننده شخصی سرکار می‌‌آیند و شرکت برای سفرهایشان بلیت فرست کلاس تهیه می‌کند. بله، ما داریم درباره مدیران ارشد و عالی‌رتبه‌‌ای صحبت می‌کنیم که بسیاری از کارکنان و مدیران میانی شاغل در شرکت‌‌ها و سازمان‌ها آرزویشان این است که جای آنها را بگیرند و به مقام آنها برسند و به نظر می‌‌رسد که در دوران کنونی که جهان با پدیده‌‌ای به نام «استعفای بزرگ»  مواجه است، فرصت بی‌‌نظیری فراهم‌‌ شده تا این آرزو برای خیلی‌‌ها تحقق پیدا کند، چراکه آمار و ارقام نشان‌دهنده آن است که بسیاری از مدیران ارشد در شرکت‌‌ها و سازمان‌های مختلف در دوران موسوم به استعفای بزرگ به فکر استعفا یا بازنشسته کردن خود افتاده‌‌اند و همین مساله موجب شده تا فرصت ارزشمندی برای کسانی به وجود آید که سال‌ها بود به دنبال تکیه زدن بر صندلی مدیران ارشد بودند.  حال سوال اینجاست که آیا رسیدن به مقام مدیر عالی‌رتبه ازجمله عضویت در هیات‌‌مدیره شرکت‌‌های بزرگ و موفق یا مدیرعامل شدن به‌‌آسانی و برای هر کارمند یا مدیر میانی که این آرزو را در سر دارد امکان‌‌پذیر است یا اینکه برای رسیدن به این مقام باید توانایی‌‌ها و قابلیت‌‌های خاصی داشت. در ادامه ضمن برشمردن ویژگی‌‌های اصلی مدیران عالی‌رتبه به راه‌های آماده‌‌سازی خود برای رسیدن به این مقام و استفاده حداکثری از فرصت پدید آمده در دوران استعفای بزرگ اشاره خواهد شد.

 ویژگی‌های اصلی مدیران عالی‌رتبه

مدیران عالی‌رتبه و همچنین کسانی که قصد دارند به عنوان مدیران ارشد در سازمان‌ها و شرکت‌‌ها فعالیت کنند باید در درجه اول بر افراد و نقش‌‌ها تمرکز کنند و به عبارت بهتر «انسان‌‌محور»  باشند و به کارکنان به عنوان انسان و نه ماشین نگاه کنند و برای احساسات، عقاید و نظرات آنها ارزش قائل شوند و از نگاه ابزاری به آنها پرهیز کنند که اگر چنین نکنند و به‌‌جای انسان‌‌محور بودن، نتیجه‌محور باشند، عمر مدیریتی‌‌شان طولانی نخواهد شد. علاوه بر این، مدیران ارشد باید «هدف‌محور»  و نه «نتیجه‌محور»  باشند، چراکه تاکید بیش‌‌ازحد بر کسب نتایج موردنظر باعث دور شدن افراد و سازمان از اهداف و آرمان‌‌های اصیلش خواهد شد و منطق «هدف وسیله را توجیه می‌کند»  در سازمان حاکم خواهد شد. به همین دلیل هم هست که مدیران ارشد نهایت تلاش خود را می‌کنند تا با انگیزه دادن به زیردستانشان آنها را به همان جهتی هدایت کنند که موردنظرشان است و به تحقق اهداف و آرمان‌‌های سازمان منتهی می‌شود. مدیران ارشد فقط به فکر خودشان و منافع شخصی و کاری خودشان نیستند بلکه می‌‌کوشند تا نگاهی چندوجهی و جامع به قضایا داشته باشند و منافع تمام ذی‌نفعان و کسانی که به نحوی با سازمان در ارتباط هستند را لحاظ می‌کنند و درنتیجه به هر چیزی هم از زاویه دید سازمان نگاه می‌کنند و هم از زاویه دید کارکنان و مشتریان. از سوی دیگر، مدیران ارشد تمام تلاششان را می‌کنند تا به کارکنان و زیردستانشان نشان دهند به فکر رشد و ترقی آنها هستند و ارتقای مهارت‌‌ها و توانایی‌‌های آنها برای سازمان دارای اولویت است که اتخاذ این رویکرد کاملا در راستای ویژگی دیگر مدیران ارشد یعنی انسان‌‌محور بودن آنهاست. یکی دیگر از ویژگی‌‌های مشترک در میان اغلب مدیران ارشد موفق و کارآمد این است که آنها یک تعادل خوب و مناسب بین استراتژی و عمل به وجود می‌‌آورند به‌طوری‌‌که هم می‌‌کوشند تا برنامه‌های جاری و اهداف کوتاه‌‌مدت سازمان موردنظر را داشته باشند و آنها را اجرایی کنند و هم نگاهی جدی و عمیق به استراتژی‌‌ها و اهداف بلندمدت و عالی سازمان دارند و از افراط‌‌وتفریط و تمرکز بیش‌‌ازحد بر هرکدام از اینها پرهیز می‌کنند. علاوه بر این، مدیران ارشد سازمان‌ها و شرکت‌‌ها، دارای روحیه مشارکت‌طلبی و جمع‌کنندگی هستند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های مختلف رهبری و بسیج امکانات و افراد در سازمان‌ها یک نوع وفاق و همکاری سازمانی را تشویق کنند و از این طریق به تحقق آرمان‌‌ها و ارزش‌های سازمان کمک می‌کنند. بنابراین باید گفت تمام کارمندان و مدیران میانی شاغل در سازمان‌ها و شرکت‌‌ها که سودای رسیدن به مقام‌‌های بالا و تبدیل‌‌شدن به مدیران عالی‌رتبه را در سردارند باید قبل از هرگونه اقدام و تلاش برای تحقق این هدف تمام تمرکزشان را بر ایجاد و تقویت مهارت‌‌ها و ویژگی‌‌های اشاره‌‌شده در بالا قرار دهند و از رویاپردازی یا تلاش برای رسیدن به پست‌‌های بالای مدیریتی از طریق برقراری روابط خاص و زد و بندهای غیرقانونی اجتناب کنند.

 چگونه باید شروع کنید

شما علاوه بر ایجاد و تقویت ویژگی‌‌های مدیران ارشد و کارآمد، باید یکسری اقدامات فوری و موردی را برای شروع فرآیند ارتقا پیدا کردن به‌عنوان یک مدیر ارشد نیز انجام دهید که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

۱-پروفایل لینکدین خود را به‌‌روزرسانی کنید

 لینکدین یکی از بهترین و کاربردی‌‌ترین دریچه‌ها برای معرفی قابلیت‌‌ها و سوابق کاری شما به شرکت‌‌هایی است که به‌طور بالقوه می‌توانند مقصد بعدی شما برای تصدی پست‌‌های رده‌‌بالای مدیریتی باشند. بنابراین لازم است که پروفایل لینکدین خود را به‌طور مرتب به‌‌روزرسانی کرده و مواردی را که به نظرتان می‌تواند معرف قابلیت‌‌های مدیریتی و کاری شما باشند در آن بگنجانید. اشاره به سوابق کاری و موفقیت‌‌هایی که در مقام یک کارمند یا مدیر میانی کسب کرده‌‌اید نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر افزایش تعداد و کیفیت پیشنهاد‌‌هایی که به شما خواهد شد داشته باشد.

۲-وارد شبکه‌های بزرگ استخدام نیرو شوید

شما می‌توانید با عضویت در شبکه‌های کاریابی و گسترش دادن شبکه‌های ارتباطی خود با دوستان و همکارانتان یک گام به پیدا کردن آنچه در جست‌وجویش هستید یعنی پیشنهاد سمت مدیریت ارشد در یک شرکت جدید نزدیک‌‌تر شوید. برای این کار لازم است که به شبکه‌هایی که از مدیران میانی و کسانی تشکیل ‌‌شده‌‌اند که یک یا دو سطح از مدیران ارشد سازمان‌ها پایین‌‌تر قرار دارند، بپیوندید و از هم شبکه‌‌ای‌‌های خود بخواهید تا شما را به عنوان کاندیدای بالقوه ارتقا پیدا کردن به مقام‌‌های ارشد مدیریتی مطرح کنند و به یاد داشته باشید که ورود به این سطح از مدیریت تا حد زیادی به برقراری روابط و آشنا شدن با کسانی که در این سطح قرار دارند بستگی دارد و همین شبکه‌‌سازی‌‌هاست که درنهایت موجب ایجاد فرصت‌‌های جدید و ارزشمندی برای ارتقای کاری شما خواهد شد.

۳- از یک مشاور یا مربی کمک بگیرید

اگر می‌خواهید طی زمانی نه چندان طولانی به مقام‌‌های ارشد مدیریتی ارتقا پیدا کنید لازم است از یک مربی یا مشاور در این مسیر کمک بگیرید. این فرد می‌تواند خودش یک مدیر عالی‌رتبه و باتجربه باشد که فعالیت به عنوان مدیر ارشد یک سازمان یا شرکت را تجربه کرده و با مسیر ارتقا یافتن به این مقام کاملا آشناست. شما همچنین می‌توانید با کمک این مربی یا مشاور به شبکه‌های تشکیل‌‌شده از مدیران ارشد راه یابید و نام خود را در بین اعضای آن شبکه‌ها مطرح کنید. در ضمن می‌توانید از روسای کنونی و سابق خود به عنوان مربی و مشاور در این زمینه کمک بگیرید.