تناقض ارزیابی عملکرد با کار تیمی

همچنین این امر باعث می‌شود که تمرکز کارکنان بر گذشته استوار باشد تا آینده. در این صورت، تمرکز تیم از عملکرد بلندمدت به عملکرد کوتاه‌‌‌مدت محدود خواهد شد. برخی از تناقضات موجود به شرح زیر است:

۱) تاکید بر فرد: تاکید بر مشارکت‌‌‌های فردی می‌تواند به کار تیمی آسیب برساند، زیرا کارمندان باید بتوانند در طول بررسی‌‌‌ به مشارکت‌‌‌های خاص خود اشاره کنند. در غیر‌این‌صورت، ممکن است نگرش منفی نسبت به کار تیمی ایجاد شود یا ممکن است کمک‌‌‌های خود را در کار تیمی  بیش از حد بیان کنند. این امر می‌تواند روحیه تیمی را تحت‌تاثیر قراردهد و باعث شود که کارمندان با یکدیگر دشمن شوند.

۲) رقابت هم‌تیمی‌‌‌ها: ارزیابی عملکرد معمولا یک بررسی یک طرفه، توسط رئیس و در مورد عملکرد کارمندان است که بر رشد و توسعه شغلی کارمند تاثیر می‌‌‌گذارد. از آنجا که مسوولیت انجام بازبینی عملکرد بر عهده مدیر یا سرپرست تیم است، ممکن است اعضای تیم نتایج مدنظر سرپرست تیم را ارائه کنند و به جای بیان وضعیت واقعی، خود را در بهترین حالت نشان دهند.

۳) تاثیر منفی بر روحیه اعضا: ارزیابی عملکرد ممکن است تاثیر منفی بر روحیه تیم داشته باشد، به‌ویژه زمانی که کارمندان احساس کنند عملکرد بهتری نسبت به بازخوردی که به آنها داده شده، دارند. کار تیمی از این نظر منحصر به فرد است که برای رسیدن به یک هدف مشخص، نیاز به کمک تمام اعضا دارد و به این ترتیب، پیروزی‌‌‌ها و شکست‌‌‌های تیم به طور مساوی بین تمام اعضای تیم تقسیم می‌شود. در مورد ضررهای مشترک، اعضایی که در تیم از عملکرد بالایی برخورداند، اشتیاق و انگیزه خود را برای پروژه‌‌‌های آینده از دست خواهند داد.

۴) جهت‌‌‌گیری‌کوتاه: اکثر سازمان‌ها ارزیابی‌‌‌های عملکرد خود را بر مبنای نتایج سال قبل انجام می‌دهند که ممکن است منجر به جهت‌‌‌گیری اعضای تیم به سمت گذشته ( نه آینده) و اهداف کوتاه‌‌‌مدت به جای اهداف بلندمدت شود. مدیران باید به طور ایده‌‌‌آل به کارمندان بازخورد منظم و مستمری در مورد عملکردشان ارائه دهند و ارزیابی عملکرد تیم را به صورت دوره‌‌‌های کوتاه‌مدت (نه سالانه) انجام دهند تا بتوانند ضمن شناخت مشکلات پیش رو برای تک‌تک اعضای تیم، ارزیابی منصفانه‌‌‌ای مبنی بر واقعیت و عملکرد هر فرد داشته باشند.

 زمان ارزیابی عملکرد تیمی

زمان یک آیتم بسیار مهم برای ارزیابی عملکرد تیم در سازمان است. در هر زمانی نمی‌توان عملکرد تیم‌‌‌ها را ارزیابی کرد. برخی از زمان‌‌‌های عطفی که می‌توان ارزیابی عملکرد را صورت داد، به شرح زیر است:

۱- مواقعی که تیم دچار مشکل شده و باید روحیه افراد را تقویت کرد: هر تیمی با اختلاف‌نظر یا مسائل بزرگ‌تر مواجه است. اگرچه این مشکلات اجتناب‌‌‌ناپذیر هستند، اما باعث کاهش بهره‌‌‌وری، خلاقیت و روحیه مشارکتی می‌شود که بهتر است در محل کار تقویت شوند. ارزیابی‌‌‌های تیمی به کارمندان این امکان را می‌دهد که بازخورد خود را صادقانه بیان کنند و به کارفرمایان کمک می‌کند تا مشکلاتی را که با آن مواجه هستند، تشخیص دهند.

۲- شکل‌‌‌گیری یک تیم جدید: ارزیابی‌‌‌های تیمی کمک می‌کند تا فرآیندها و نقاط مثبت تیم مشخص شوند. بنابراین از این دانش می‌توان برای هدایت کارمندان جدید به سمت موفقیت استفاده کرد.

۳- تشویق به رشد تیم: حتی اگر تیم در حال رسیدن به اهداف و انجام کارهای عالی است، همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. تیم‌‌‌ها علاقه دارند تا آینده و مراحل کاری رو به جلو در سازمان را رصد کنند. بر این اساس می‌توان با بازخوردهای دقیق، تیم را هدایت و رهبری کرد.

۴- تشکیل ارتباطات تیم از راه دور: هر سال، مکان‌‌‌های کاری بیشتری به دورکاری تغییر پیدا می‌کنند. این روند به معنای افزایش بهره‌‌‌وری، انعطاف‌‌‌پذیری و استقلال است. اما همچنین می‌تواند منجر به قطع ارتباط بین اعضای تیم شود. از ارزیابی‌‌‌های تیمی می‌توان برای تعاملات و ارتباطات افرادی که دور از یکدیگر هستند، اطلاع پیدا کرد.

۵- قبل از یک تغییر استراتژیک یا کمپینی به سمت یک هدف بزرگ: همان‌طور که سازمان رشد می‌کند، آنهایی شکوفا می‌‌‌شوند که سازگار بوده و تکامل می‌‌‌یابند. در حالی که این امر ضروری است، می‌تواند برای اعضای تیم استرس‌‌‌زا باشد. ارزیابی‌‌‌های تیمی می‌تواند به روان‌‌‌تر شدن این انتقال کمک کند. در زمان‌‌‌هایی که سازمان دچار تغییرات بزرگ و جهشی می‌شود، می‌توان عملکرد تیم‌‌‌های سازمان را مورد واکاوی قرار داد. این امر موجب رشد تیم‌‌‌های قوی و اصلاح در تیم‌‌‌های ضعیف خواهد شد.

 برنامه عملی گام به گام برای اعمال نتایج ارزیابی عملکرد تیم

۱.‌  ابعاد بررسی شده با بالاترین و پایین‌ترین نمرات را شناسایی کنید.

۲. به مثال‌‌‌های عینی از تمرین فکر کنید که نشان می‌دهد کدام عوامل بر امتیاز تاثیر می‌‌‌گذارند.

۳.‌ دو یا چند اقدام را برای بهبود نمرات پایین‌‌‌تر برای هر یک از این موقعیت‌‌‌های خاص مشخص کنید.

۴. نتایج خود را با نتایج اعضای تیم مقایسه کنید. دیدگاهی که اعضای تیم از یک تیم دارند می‌تواند به‌طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت باشند.

۵. تفاوت‌‌‌های قابل‌توجه در دیدگاه‌‌‌های خود را مورد بحث قرار دهید و سعی کنید آنچه را که منجر به آن دیدگاه شده است، شناسایی کنید.

۶.‌ یک یا چند کار را مشخص کنید که می‌توانید برای به حداقل رساندن تفاوت‌‌‌ها و بهبود امتیازات پایین در آینده انجام دهید.