به هر صورت صنعت مشاوره قابلیت کمک به بخش‌های مختلف اقتصادی را دارا بوده و بنگاه‌ها و نهادهای ایرانی نیز، ضرورتا نیازمند این دست خدمات، در چارچوبی هوشمندانه هستند. مضاف بر اینکه این صنعت به اشتغال نیروهای تحصیل‌کرده از رشته‌های مختلف تحصیلی از پزشکی و روانشناسی تا مهندسی و مدیریت و اقتصاد کمک می‌کند. در دنیا اولین تصویر از شرکت‌های مشاوره زمانی که نام آنها برده می‌شود، ساختمان‌های بلند مرتبه و مجلل است. کافی است در مورد شرکت‌های بزرگی مانند بی‌سی جی، مک کینزی، اکسنچر و... جست‌وجو کرده و ساختمان دفاتر مرکزی آنها را حتی خارج از کشورهای مادر مشاهده کنید؛ این موضوع در مورد شرکت‌های اروپایی مانند ارنست‌اند یانگ یا رولند برگر نیز مشاهده می‌شود البته با توجه به جمعیت کارکنان این شرکت‌ها و نیاز به وجود دپارتمان‌های مختلف به‌ویژه با رویکرد جدید در شرکت‌های مشاوره که برای حفظ مزیت خود در بازار رقابتی، شرکت‌های فناوری و تحول دیجیتال را تملک می‌کنند، این ساختمان‌ها کوتاه که نمی‌شود شاید بلندتر هم بشود.

با این حال در این سال‌ها، صنعت مشاوره و بسیاری دیگر از صنایع، شاهد گونه‌های مختلف آزادکاری و تیم‌های مجازی بوده‌اند. برخی تخمین‌ها و اظهارنظرهای شخصی از سوی صاحب‌نظران، نشان می‌دهد در حال حاضر ۴۰درصد از نیروی کار آمریکا آزادکار یا پیمان محورند در ایران هم این موضوع در حوزه فناوری اطلاعات، تولید محتوا و طراحی و گرافیک در روند مشابهی قرار دارد و حاضر به تغییر الگوی فعالیت خود هم نیستند. این به مفهوم تغییرات گسترده در کسب و کار مشاوره هم خواهد بود که عموما در کشور ما مبتنی بر فعالیت فردی است. البته این سبک کاری دلایلی دارد از قبیل تشکیل جوامع اینترنتی که به سهولت تبادل اطلاعات می‌کنند و مشاوران، به سادگی و با فشار چند کلیک به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا می‌کند. آنچه برای آینده صنعت مشاوره با نگاه به اقتصاد ایران و جهان قابل تصور است عبارتند از:

  افزایش نیاز به مشاوره در حوزه‌های پزشکی به‌خصوص با افزایش سن و پیری جمعیت در ایران

  مواجهه با ابرچالش‌هایی مانند خشکسالی و بی‌آبی، محیط‌زیست، ناترازی عملکرد موسسات مالی و صندوق‌های بازنشستگی در کنار معضلاتی مانند شهرهای بزرگ، هوشمند سازی، موضوعات امنیتی، نیازهای نظامی، پژوهش و تحقیق، نوسازی و نهایتا خارج کردن بنگاه‌ها از تعطیلی و بازگشت آنها به مدار تولید و فعالیت

  نیاز به آمادگی برای به کارگیری فناوری در سازمان‌ها و استفاده از قابلیت‌های توان افزای کلان داده‌ها، هوش مصنوعی، محاسبات ماشین، روباتیک و...

  صنعت مشاوره، به‌خصوص در بخش فناوری، به دلیل توسعه نرم‌افزارهای جدید، ابزار و برنامک‌ها در راستای اجرای اهداف راهبردی؛ همچنان رشد خواهد داشت.

تطابق با ابزار و برنامه‌های جدید به‌ویژه از طریق مشاوران مستقل یا شرکت‌های مشاوره‌ای که  روی این حوزه‌ها متمرکز هستند منجر به تخصصی شدن بیشتر کار می‌شود.  

  حضور شرکت‌های مشاوره خارجی برای ایران هم فرصت است هم تهدید؛ فرصت آن در انتقال دانش روز دنیاست که به روایتی از گذشته‌های دور ارزشمندترین فناوری (مدیریت و مشاوره) را به ایران منتقل می‌کنند تهدید است در صورتی که سازوکار فعالیت برای شرکت‌ها ترسیم نشده و خطر درز اطلاعات بنگاه‌های داخلی به بیرون به وجود آید.

  فضای مجازی این امکان را فراهم می‌کند تا آنها به جای کار برای شرکت‌های بزرگ، به شکل مستقل و کارآفرین فعالیت کنند و تعیین‌کننده سرنوشت خود باشند. با این شیوه آنها در انتخاب کار، زمان و مکان مختار می‌شوند.

 آنچه مشاوره به ارمغان خواهد آورد

  مشاور با صلاحیت (در شرکت‌های فاقد دانش، قابلیت یا تخصص ویژه) ارزش را از طریق فراهم کردن تخصصی ویژه و رقابتی وارد شرکت می‌کند. رهبران هوشمند نباید تردیدی در جذب مشاور و دانش آنها به خود راه دهند.

  مشاور توانمند، قادر است ارزش و بازگشت زودهنگام سرمایه را نمایش داده و توان رقابتی در بازارهای با رشد سریع و وابسته به فناوری را حفظ کند.

  درها به روی مشاوران با دانش خاص، همیشه باز خواهد بود زیرا شرکت‌ها نمی‌توانند افرادی با این توانایی را به شکل پیوسته در استخدام خود داشته باشند.

  مشاوران می‌توانند راه‌حل‌های ویژه و منحصر به فردی را پیاده‌سازی کنند و سازمان بدون نیاز به استخدام متخصصان گران‌قیمت، این فرصت را از طریق مشاوران به دست می‌آورد.

آنچه مشاور باید به آن توجه داشته باشد

  مشاوره به سمت شفافیت بیشتر در قراردادهای بین کارفرما و مشاور حرکت می‌کند. این روزها دوره ارائه پاور پوینت و وصول چک گذشته است، حتی در دولتی‌ترین شرکت‌ها نیز اینگونه تصور می‌شود که در پی حل مشکل خود باشند. مشتریان صرفا توصیه‌های خوش‌رنگ و لعاب همراه با نمایش اطلاعات نرم‌افزارهای صفحه گسترده (همانند اکسل) را نمی‌خواهند؛ گسترش وابستگی به مشاوران مورد درخواست مشتریان نیست؛ آنها تعامل متقابلی با مشاوران نیاز دارند که در آن هدایت کسب و کارشان تامین شود.

  از مشاوران انتظار هماهنگی بیشتر با تیم مشتری برای افزایش قابلیت‌ها می‌رود. انتظار بر این است که آنها خود را درون سازمان جا داده و در طول فعالیت از رشد قابلیت‌های سازمان حمایت کنند. ما شاهد آغاز انتظاری اینچنین با مشاهده افزایش تقاضا برای مربیان چابک و سایر مشاوران میانجی در امور فرهنگی هم خواهیم بود. حضور مشاوران در محل کار مشتری به احتمال یقین افزایش خواهد داشت این موضوع در ایران بسیار دیده می‌شود.

  مشاور باید از چگونگی تلفیق خدمات خود با پیام و طراحی بصری آن آگاه باشد. اگر بتوانید روایت خود را به روشی خلاقانه منتقل کنید که مایه سرمایه‌گذاری روی شما شود؛ پیشه‌ای طولانی دراین صنعت دست و پا خواهید کرد.

  مشاوران آینده نیازمند دقت در حل مساله مشتری هستند؛ خوب گوش دادن و سایر مهارت‌های ارتباطی ضروری است.

  شناخت ذهنیت مشتری از مشکل و آنچه که مشتری از موفقیت در ذهن دارد را ارائه ضروری است. تسریع کنید؛ به آنچه که می‌گویید اشراف داشته باشید. افرادی که با وعده‌های فریب و با مدد رسانه‌های اجتماعی، در پی جذب سهمی از بازار هستند حذف یا ذیل سایر مجموعه‌های مشاوره ادغام می‌شوند. مشتریان مسائل ملموسی دارند که در جست‌وجوی فردی برای حل آن هستند؛ بنابراین مشتریان کسانی را که ثبات و برندی متمایز دارند را به کار خواهند گماشت.

  آینده صنعت مشاوره به سمت کارآفرینی یا حاکمیت کارآفرینی خواهد رفت، زیرا بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌ها فاقد روحیه کارآفرینی هستند یا از مختصات نهان خود استفاده نمی‌کنند و این ویژگی را باید از طریق برون سازمانی تامین کنند. به دلیل ولع برای کارآفرینی، مشاوره سنتی دیگر پاسخگوی نیاز بازار نیست. اگر شرکت‌ها ارزش اضافه‌ای ارائه نکنند توان رقابتی آنها کاهش خواهد یافت.