ارزیابی عملکرد تیم‏‏‌های کاری در سازمان

این ارزیابی‌‌‌ها نه‌تنها نقاط تنش و مناطق ریسک را در تیم مشخص و توصیف می‌کنند، بلکه اطلاعاتی را در مورد نقاط مثبت تیم نیز ارائه می‌دهند.

این اطلاعات هنگام ورود کارمندان جدید به تیم یا ایجاد یک تیم جدید مفید است. اما ارزیابی‌‌‌ها تنها ابزاری عالی برای مقابله با مشکلات نیستند.

به طور پیشگیرانه، ارزیابی شخصیت هر فرد می‌تواند تعاملات روزانه در محل کار را برای تقویت روحیه و مشارکت تیمی از طریق ایجاد یک محیط سازنده، ایجاد کند. اثربخشی، مهارت‌‌‌های ارتباطی و توانایی تیم در همکاری با یکدیگر، ارزیابی و اندازه‌‌‌گیری می‌شود.

نتایج ارزیابی‌‌‌ها اطمینان می‌دهد که تیم درک کاملی از اهداف، ماموریت و چشم‌انداز سازمان و آنچه که از یک کار گروهی انتظار می‌رود، ارائه می‌دهد. ارزیابی اثربخشی تیم به شناسایی مسائل کلی مرتبط با آن کمک می‌کند. هنگامی که ارزیابی کامل شد، می‌توان روی بهبود و توسعه مهم‌ترین مهارت‌‌‌ها در تیم تمرکز کرد.

به طور کلی، ارزیابی اثربخشی تیم شامل پرسشنامه‌‌‌ای است که اثربخشی تیم را بر اساس هشت بعد اندازه‌‌‌گیری می‌کند: اهداف و چشم‌‌‌انداز، نقش‌‌‌ها، فرآیندهای تیمی، روابط زیربنایی تیم، روابط بین گروهی، توانایی حل مساله، اشتیاق و تعهد و مهارت‌‌‌ها و یادگیری.

 مزایای ارزیابی عملکرد تیم‌‌‌های سازمان

۱. ارزیابی عملکرد تیم‌‌‌ها دستیابی به اهداف سازمان را بهبود می‌‌‌بخشد، تعهد به اهداف و اولویت‌‌‌های مشترک را تقویت کرده و به اعضای تیم کمک می‌کند تا از سوءتفاهم‌‌‌ها یا شکاف‌‌‌های فکری، پرهیز کنند. همچنین تفاوت‌‌‌ عملکرد اعضای تیم می‌تواند مبنایی برای تشویق تیم باشد.

۲. ارزیابی عملکرد، روابط داخلی تیم را غنی کرده و انسجام و روحیه تیم را بهبود می‌‌‌بخشد و ارتباط بین اعضای تیم را تقویت می‌کند. ارزیابی عملکرد به اعضای تیم کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را ارتقا دهند و موانع و تضادهای عملکردی را کاهش می‌دهد.

۳. افزایش عملکرد تیم، باعث افزایش کیفیت کاری تک تک اعضای تیم خواهد شد، به صورتی‌که فرآیندهای داخلی در یک تیم را ساده کرده و اعتماد اعضای تیم را افزایش می‌دهد.

  چالش‌های ارزیابی عملکرد تیم

توسعه و استفاده موثر از ارزیابی‌‌‌های عملکرد کارمندان بسیار چالش برانگیز است.

این امر به‌ویژه زمانی باعث ایجاد مشکل می‌شود که سازمان از یک گروه کاری یا ساختار تیمی استفاده می‌کند و بخواهد کیفیت عملکرد تیم را ارزیابی کند.

در حالی که هدف از ارزیابی تیم‌‌‌ها مفهوم تیم را تقویت می‌کند، باید چند چالش در پیاده‌سازی یک سیستم ارزیابی عملکرد تیم در سازمان، ‌سنجیده شود.

۱- احساسات فردی: چالش اصلی در استفاده از ارزیابی‌‌‌های تیمی این است که تیم‌‌‌ها پتانسیل ناامید کردن یا جداسازی کارمندان را دارند. ممکن است کارمندان پیشرفت‌‌‌محور با این تصور مشکل داشته باشند که به مهارت‌‌‌های آنان اهمیتی داده نشده یا در قالب تیم، ارزیابی می‌‌‌شوند.

همچنین می‌تواند تعارضاتی در تیم رخ دهد، زیرا اعضای تیم یکدیگر را مسوول عملکرد نسبی خود می‌‌‌دانند. در حالی که انگیزه دادن به کارمندان برای قرار دادن اهداف تیم قبل از اهداف خود، هدف این سیستم ارزیابی است. این تعارضات باید نظارت و کنترل شوند.

۲- تاثیرات خارجی: اگر شرایط یا رویدادهای خارج از کنترل تیم، بر موفقیت یا دستاوردهای آنها تاثیر بگذارد، ممکن است تیم‌‌‌ها کلافه شوند. یک دپارتمان فروش ممکن است برای تیم‌‌‌های فروش مختلف بر اساس تجربه، محصولات و بازارشان سهمیه معین کند.

 اگر شرکت سرمایه‌گذاری در تبلیغات و بازاریابی را کاهش دهد یا عملکرد محصولات ضعیف باشد، عملکرد تیم فروش زیر سوال رفته یا دچار مشکل می‌شود. اگر ارزیابی عملکرد یک تیم، سخت یا تک‌بعدی باشد، ممکن است اعضای تیم از خروجی ارزیابی‌‌‌ها احساس ناامیدی کنند.

 یکی از راه‌‌‌های جبران این امر، انجام ارزیابی‌‌‌های گسترده کمی و کیفی و اجازه دادن به تیم برای به اشتراک گذاشتن ایده‌‌‌هایی برای تعیین معیارهای ارزیابی است.

۳- اهداف متنوع کارکنان: یک نکته یکسان در تمام تیم‌‌‌ها وجود دارد؛ هر یک از اعضای تیم، اهداف و انگیزه‌‌‌های متفاوتی دارند. ممکن است برخی از اعضای تیم انگیزه‌‌‌های مالی یا رقابتی قوی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به سادگی می‌‌‌خواهند بخشی از تیم باشند یا سهم کار خود را به اشتراک بگذارند. افراد بلندپرواز و افراد متعهد به نقش خود، غالبا چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند که در قالب بحث و دعوا نمود پیدا می‌کند.

ممکن است افراد بلندپرواز احساس کنند که کار بیشتری انجام می‌دهند، در حالی که افراد متعهد به نقش خود، احساس می‌کنند دائما برای انجام کارهایی که با آن‌‌‌ راحت نیستند، تحت فشار قرار می‌‌‌گیرند.  تیم‌‌‌هایی که به خوبی شکل گرفته‌‌‌اند، از طریق فرهنگ قوی، ارتباطات باز و همسویی اهداف شخصی با اهداف تیم و سازمان در دفع این چالش کمک می‌کنند.

۴- بازخورد ارزیابی: نقش‌‌‌های تیم، وظایف، فرآیندهای کاری و استانداردها در اغلب موارد در طول زمان تغییر می‌کنند. این امر مستلزم ارزیابی‌‌‌های دوره‌‌‌ای است تا اطمینان حاصل شود که معیارهای ارزیابی کار تیمی، هنوز شایستگی‌‌‌ و دستاوردهای تیم را به درستی اندازه‌‌‌گیری می‌کنند.

گنجاندن اعضای تیم در این بررسی به علاقه و ارزش بهتر در ارزیابی عملکرد کمک می‌کند.

 همچنین می‌توان استانداردهای عملکرد را برای همسویی با اهداف جدید یا افزایش سطوح عملکرد تیم، تنظیم کرد.