چگونه ایده هایمان را به کسب ‌و کاری موفق تبدیل کنیم؟

 مساله این نیست که منشا این ایده از ذهن خلاق شما یا تماشای ویدئویی در اینستاگرام یا حتی مواجهه شما با محصولی جدید در کشوری دیگر است؛ بلکه مهم آن است که بدانیم چگونه می‌توانیم یک ایده را به کسب و کاری موفق تبدیل کنیم!

از این رو، در این نگاشت، راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا به راحتی پاسخ‌هایی را برای مهم‌ترین سوالات خود برای راه‌اندازی و توسعه کسب و کار بیابید.

سوالاتی مانند: چقدر این ایده قابلیت اجرا دارد؟ نرخ موفقیت آن در ایران چقدر است؟ بودجه و سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کارم چقدر خواهد بود؟ چه کارهای زیرساختی را برای عملیاتی ساختن آن ایده باید انجام دهم؟ و در نهایت چگونه می‌توانم آنها را به خوبی به دیگران معرفی کنم و برندی موفق برای خودم بسازم؟

1. ایده خود را به ایده تجاری کاملی تبدیل کنید!

به جملات زیر دقت کنید:

  • "می‌خواهم برنامه‌ای طراحی کنم که فلان کار ویژه را انجام دهد"

  • "قصد دارم شرکتی را راه‌اندازی کنم که خدمات نوینی را به مشتریان ارائه می‌کند"

  • "یک محصول شگفت‌انگیز در خارج از کشور دیدم که می‌خواهم آن را در ایران عرضه کنم"

این موارد، صرفا نمونه‌هایی از ایده های خامی هستند که هیچ اطلاعات دیگری درباره مشتریان هدف، مدل درآمدی یا منابع و فعالیت‌های کلیدی برای تحقق آن ایده ارائه نمی‌دهند. بنابراین قبل از انجام هر کاری، لازم است تا نخست، ایده های خامتان را به ایده های تجاری کاملی تبدیل کنید. 

ایده تجاری، ایده‌ای است که اطلاعات کاملی را درباره ارزش پیشنهادی شما، مشتریان هدف و بینش آنها، کانال‌ها و روشهای عرضه محصول، نحوه ارتباط و پشتیبانی از مشتریان، مدل جریان درآمدی، شرکای کلیدی، منابع کلیدی، ساختار هزینه‌ها و فعالیت‌های کلیدی در اختیارتان قرار می‌دهد.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که نخست با استفاده از ابزارهایی مثل بوم کسب و کار، ایده های خود را به ایده های تجاری کاملی تبدیل کنید. بوم کسب و کار با ارائه مدلی ساده به شما کمک می‌کند تا مدل کسب و کار خود را با تامل بر بخش‌های مختلف کسب و کار، احصا کنید.

2. از موفقیت ایده تجاری خود در بازار مطمئن شوید!

پس از اینکه ایده خود را به ایده تجاری کاملی تبدیل کردید و ابعاد و وجوه آن را تا حدودی مشخص نمودید، بهتر است قبل از هرگونه فرصت سوزی و سرمایه گذاری مالی و زمانی، از نرخ موفقیت آن اطمینان حاصل کنید. به عبارت دیگر، در این مرحله شناخت خود را نسبت به خطرات و پیشامدهای ممکن در راه راه‌اندازی کسب و کارتان بالا ببرید تا بتوانید سناریوهای مختلفی را برای عبور از هر مانع طراحی کنید.

برای ارزیابی میزان موفقیت ایده تجاری، می‌توانید از مطالعه و تحلیل امکان سنجی بهره بگیرید. با کمک مطالعات امکان سنجی می‌توانید بررسی همه جانبه‌ای از کسب و کار یا پروژه مورد نظر خود شامل امکان سنجی فنی، امکان سنجی اقتصادی، امکان سنجی قانونی، امکان سنجی سازمانی و امکان سنجی زمانی داشته باشید. این راهکار به شما کمک می‌کند تا سرمایه خود را به راحتی از دست ندهید و به جای آن بر روی پروژه‌ها و ایده هایی تمرکز کنید که می‌دانید از نرخ و سرعت بازگشت سرمایه بیشتری برخوردارند.

3. طرحی برای شروع و عملیاتی ساختن ایده تجاری خود داشته باشید!

وقتی نمی‌دانید برای راه‌اندازی یا توسعه کسب و کارتان از کجا باید شروع کنید و با هر قدمی که برمی‌دارید بعد از مدتی، مسیر خود را گم کرده و متوقف می‌شوید؛ باید به شما بگوییم که شما هیچ برنامه و طرحی برای عملیاتی ساختن ایده تجاری خود ندارید! به عبارت دیگر، شما صرفا ممکن است به یک سری از ابزارها مثل طراحی وبسایت یا فعال کردن شبکه‌های اجتماعی برای برندتان متوسل شوید؛ بدون آن که بدانید دقیقا آنها قرار است چه کمکی را برای تحقق کدام هدفتان و به چه میزان انجام دهند.

نگارش طرح کسب‌ و کار یا به قولی طرح توجیهی به شما کمک می‌کند تا بدانید در کسب و کارتان دقیقا روی چه اهدافی متمرکز شوید و چه برنامه عملیاتی برای تحقق آنها در پیش گیرید. طرح کسب و کار هم‌چنین چشم‌انداز، ماموریت و ساختار اداری و پرسنلی را برای کسب و کارتان مشخص می‌کند تا بدانید با چه میزان بودجه و در چه زمانی به درآمد خواهید رسید. یادتان باشد که برنامه کسب و کار تنها برای کسب و کارهای نوپا نوشته نمی‌شود بلکه همه کسب و کارها به برنامه نیاز دارند و گاهی به دلیل تغییرات و نوسانات زیاد محیطی لازم است که هر چند سال یکبار آن را ویرایش کنید تا با شرایط جدید منطبق شود.

4. برنامه‌ای برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود داشته باشید!

اگر ندانید مخاطب هدفتان کیست، چه بینشی دارد، در کجاها می‌توان با او ارتباط برقرار کرد، چه رسانه‌ای کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی را برایتان دارد و با چه پیامی می‌توانید او را ترغیب کنید که محصول شما را خریداری کند؛ بدانید که برنامه تبلیغاتی ندارید و نداشتن برنامه تبلیغاتی منجر به هدر رفت سرمایه شما در کسری از زمان خواهد شد.

اما این همه ماجرا نیست؛ از آن بدتر، آن که بدون داشتن برنامه بازاریابی که شامل راهبردهای مربوط به قیمت‌گذاری، توسعه ویژگی های محصول، نحوه توزیع و شیوه ترویج و روابط عمومی است، صرفا به کار تبلیغاتی بپردازید. بنابراین به شما اکیدا توصیه می‌کنیم که نخست یک برنامه بازاریابی منسجم تدوین کنید که در آن موقعیت رقابتی کسب و کارتان را در بازار تحلیل کرده‌اید و می‌دانید که با چه ساختار و راهبردهای بازاریابی و بودجه‌ای، قرار است اهدافتان را تحقق بخشید. پس از آن، خواهید دانست که طراحی وبسایت با چه ویژگی‌ها و امکاناتی مناسب بودجه شماست و به چه هنگام به سراغ تبلیغات تلویزیونی و برگزاری کمپین‌های گوریلا و اینفلوئنسر مارکتینگ بروید.

مشاوره کسب و کار

5. از متخصصان و مشاوران کسب و کار کمک بگیرید!

مشاوران و مربیان مدیریت و کسب و کار مانند یک پزشک یا وکیل، هم تحصیلات خود را صرف شناخت و مرور انواع مسائل مدیریتی و سازمانی کرده‌اند و هم با انبوهی از نمونه‌های عملی سروکار داشته‌اند که با صرف هزینه‌ای کم و با سرعتی زیاد به شما می‌گویند که مساله اصلی در کسب و کارتان چیست و برای آن از چه راهکارهایی می‌توانید استفاده کنید.

همچنین مشاور مدیریت و کسب و کار به شما کمک می‌کنند تا از بینش‌های مختلف نسبت به موضوع سازمانی مدنظرتان آگاه شوید تا در دام مسائلی که بارها در تاریخ مدیریت آزمون شده است، گرفتار نشوید. با کمک مشاوران مدیریت به خصوص در حوزه بازاریابی، برندسازی و تبلیغات می‌توانید از تمامی راهکارهایی که در این نوشته به آن پرداختیم به راحتی برای به موفقیت رساندن کسب و کارتان استفاده کرده و از هدر رفت منابع و سرمایه‌تان جلوگیری کنید.

دکتر آرین عظیمی

سخن آخر

تجاری کردن یک ایده خام به کسب و کاری موفق با تمام پیچیدگی‌هایی که دارد، دور از عالم امکان نیست. بسیاری در این راه شکست خورده‌اند و بسیاری نیز برندهای موفقی را در بازار ایجاد کرده‌اند. تفاوت این دو گروه، خلق و اجرای مدل‌هایی از کسب و کار است که از شناخت صحیحی از خود، بازار و مشتریان برخوردارند.

برای خلق چنین بیزنس مدل‌هایی می‌توانید از مشاوران مدیریت و کسب و کار متخصص و مجرب استفاده کنید. دکتر آرین عظیمی یکی از مشاوران و مربیان عالی در حوزه کسب و کار، مشاور تبلیغات (مشاوره بازاریابی) و مشاور برندسازی (مشاوره برندسازی) و کارآفرینی (مشاوره کارآفرینی) است که هم تمام مقاطع تحصیلی خود را در رشته مدیریت در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گذرانده است و هم از تجربه کافی در حل انواع مسائل سازمانی در صنایع مختلف برخوردار است.

پیشنهاد می‌کنیم سری به وبسایت دکتر آرین عظیمی بزنید زیرا نه تنها می‌توانید اطلاعات مفیدی را برای شناخت انواع مسائل و راهکارهای مدیریتی و بازاریابی کسب کنید بلکه تمام خدمات و راهکارهای مشاوره مدیریتی لازم را به همراه شیوه اجرایی برای شما آماده کرده است. به نظرمان با دکتر آرین عظیمی تماس بگیرید، خیالتون راحت این کار هزینه‌ای برای شما ندارد! ?

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.