تحول سبز شرکت میتسوبیشی

اما شاید بزرگ‌ترین آزمون کاکیوچی پیش رو باشد: تحول پایدار یک نیروگاه‌‌‌ انرژی. شرکت میتسوبیشی که به عنوان تولیدکننده و توزیع‌‌‌کننده انرژی در موفقیت اقتصاد ژاپن بعد از جنگ جهانی نقشی محوری داشته، یک نقشه راه جاه‌‌‌طلبانه کربن‌‌‌زدایی برای متحول کردن کسب و کارهای مبتنی بر کربن خود تا سال ۲۰۳۰ طراحی کرده است. کاکیوچی که به زودی قرار است جای خود را به جانشین‌اش، کاتسویا ناکانیشی بدهد، در مصاحبه‌‌‌ای با strategy+business دیدگاه‌‌‌های خود را در مورد این تحول سبز و نقش شرکتش در توازن ترکیب انرژی ژاپن مطرح کرده است.

  میتسوبیشی قرار است تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای را تا ۵۰‌درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ به انتشار صفر کربن برسد. با توجه به اینکه این شرکت در بخش‌‌‌های متکی به کربن مثل انرژی، معدن و حمل‌‌‌ونقل فعالیت دارد، چگونه قرار است به این تحول در کسب و کارتان برسید؟

در حال حاضر، کسب و کار انرژی اصلی ما، گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع (LNG) را دربرمی‌گیرد. اخیرا اعلام کرده‌‌‌ایم که مسوولیت خودمان را برای عرضه ثابت LNG ادامه خواهیم داد و در عین حال، هدف نصف کردن انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای را تا ۲۰۳۰ محقق خواهیم کرد. همچنین سرمایه‌گذاری فعالی در انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر خواهیم داشت. به عنوان مثال، انرژی بادی و خورشیدی تقریبا نیمی از ۱۷‌میلیارد دلاری که برای تلاش‌‌‌های تحول انرژی متعهد شده‌‌‌ایم، به خود اختصاص می‌دهند. واقعیت ناخوشایند این است که انرژی تجدیدپذیر همیشگی نیست. ما اذعان داریم که LNG یک منبع محدود است. پرتفوی LNG ما کشورهایی مثل برونئی، مالزی، اندونزی، آمریکا و کانادا را شامل می‌شود و تولید از دهه ۶۰ میلادی همواره انجام شده است. اما این منابع در نهایت تمام می‌‌‌شوند. به هر حال، ما به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کننده شرکت‌های برق و گاز ژاپن، مسوولیت اجتماعی خودمان را در عرضه ثابت انرژی می‌‌‌دانیم و با اینکه از ذی‌نفعان مختلف انتقادهایی دریافت کرده‌‌‌ایم، اما نمی‌توانیم عرضه LNG یا سرمایه‌گذاری در آن را متوقف کنیم. کارمان را در زنجیره ارزش برق و گاز- شامل تولیدکننده‌‌‌ها، فروشنده‌‌‌ها، و مشتریان -  ادامه خواهیم داد تا به هدف کربن صفر برسیم. واقعیت این است که باید عرضه را در طول این دوره تحول متوازن کنیم.

از نظر شما، کربن‌‌‌زدایی کل اقتصاد ژاپن چه شکلی است؟ این کشور چگونه تقاضای انرژی خود را محقق خواهد کرد و در عین حال زیرساخت‌‌‌های انرژی‌‌‌های جایگزین تجدیدپذیر را ارتقا خواهد داد؟

ژاپن ظرف ۳۰ سال آینده بدون کربن خواهد شد. برای رسیدن به چنین تحولی، باید ترکیبی از منابع انرژی مختلف را داشته باشیم. طبق تحلیل ما، انتظار می‌رود ژاپن حدود ۴۰‌درصد تقاضای انرژی خود را با انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر پوشش دهد. ما معتقدیم گاز طبیعی برای تامین ۶۰‌درصد باقی‌مانده مهم و حیاتی است و با اینکه رسیدن به یک اجماع در مورد مکانیزم‌‌‌های جبران‌‌‌کننده مشکل است،   LNG با کربن صفر، می‌تواند یک راه‌حل بالقوه باشد. بخشی از این چالش، چگونگی مدیریت انتشار کربن را از تولید تا استفاده از LNG دربرمی‌گیرد. به عنوان مثال، هنوز نمی‌توان این سوال را که آیا راه‌حل‌‌‌های استفاده شده در تولید LNG مثل گرفتن و ذخیره‌‌‌سازی کربن (CCS) و گرفتن و بهره‌‌‌برداری از کربن  (CCU) بدون نوآوری‌‌‌های بیشتر، مقرون به صرفه هستند یا نه، پاسخ داد.

از میان همه تکنولوژی‌‌‌های جدید، بیشترین تمرکز بر هیدروژن است. فعلا، هزینه بالای انتقال هیدروژن از دریا، این کار را غیرممکن کرده است. سوال کلیدی که سعی می‌‌‌کنیم پاسخ دهیم این است که آیا امکان دارد هیدروژن را به شکلی مقرون به صرفه منتقل یا آن را به صورت محلی در داخل ژاپن تولید کنیم. اینها چالش‌های کلیدی هستند که باید از طریق نوآوری به آنها بپردازیم. یک میان‌‌‌بر تکنولوژیک دیگر برای به صفر رساندن کربن، معرفی نیروگاه‌‌‌های هسته‌‌‌ای فشرده یا رآکتورهای ماژولار کوچک  (SMRs) است. شاید این اقتصادی‌‌‌ترین راه‌حل باشد و بتواند هیدروژن مورد نیاز برای تامین نیازهای سوخت و برق را تولید کند. در ژاپن، انرژی هسته‌‌‌ای منبع حقیقی انرژی پاک است، اما رویکردهای نوآورانه نسبت به نگرانی‌های مربوط به ایمنی، برای غلبه بر مخالفت‌‌‌های عمومی ضروری است.

 شما در آستانه استعفا دادن از نقش مدیرعاملی هستید. به نظر شما شرکت میتسوبیشی چطور در نقش آینده خود در جامعه ژاپنی، تکامل خواهد یافت؟

فعالیت اقتصادی در ژاپن، متمرکز در توکیو است. و از آنجا که توکیو همچنان در حال رشد است، جمعیت شهرهای دیگر در حال کاهش است. شرکت میتسوبیشی یک گروه توسعه شهری دارد که خدمات برنامه‌‌‌ریزی برای تقویت جذابیت شهرهای کوچک ارائه می‌کند؛ از جمله احیای سایت‌‌‌های قدیمی و دیجیتال‌‌‌سازی زیرساخت‌‌‌های شهری. بخشی از این تحول، باید به معرفی هوش مصنوعی در زیرساخت‌‌‌های توزیع انرژی اختصاص یابد. ما معتقدیم این کار بهره‌‌‌وری انرژی را افزایش می‌دهد و پتانسیل ذخیره‌‌‌سازی انرژی را بهینه‌‌‌سازی می‌کند. به عنوان بخشی از یک تحول گسترده‌‌‌تر به سوی انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و تحول دیجیتال در شهرها و مناطق، متصل کردن باتری‌‌‌ خودروهای برقی به شبکه برق، تامین برق را متوازن خواهد کرد و امکان تغییر به سوی کربن‌‌‌زدایی را فراهم می‌کند. یکی از اهداف کلیدی ما این است که ایجاد ارزش به شیوه‌‌‌هایی که به نفع جامعه است را ادامه دهیم. هنوز راهی طولانی در پیش داریم، اما اطمینان دارم که این حرکت ما را در مسیر درستی پیش خواهد برد.