یک مدیر تحول‌‌گرا فردی محبوب و دوست‌‌داشتنی است. او در محل کارش از سیاست درهای باز استفاده می‌کند و به‌طور مرتب به اعضای تیمش درباره نحوه انجام دادن کارهایشان مشاوره می‌دهد و از آنها به خاطر عملکرد خوبی که ارائه می‌دهند و در حال بهتر شدن هستند سپاسگزاری می‌کند و این اطمینان را به آنها می‌دهد که هر آنچه برای انجام بهینه کارها نیاز دارند را در اختیاردارند. او بعضی وقت‌‌ها جدی و سختگیر به نظر می‌‌رسد اما مهارت‌‌های ارتباطی خیلی خوب او باعث شده تا او برای اعضای تیمش الهام‌‌بخش باشد. او خودش هم به‌‌سختی کار می‌کند و استانداردهای کاری بالایی را از خود به نمایش می‌‌گذارد و از اعضای تیمش هم انتظار دارد که این‌‌چنین باشند. گاهی اوقات او اهدافی را برای تیم تعیین می‌کند که جاه‌‌طلبانه و بلندپروازانه به نظر می‌‌رسند و بعضی‌‌ها به این فکر می‌کنند که تحقق چنین اهدافی غیرممکن است اما او این توانایی را دارد تا اعضای تیمش را برای رسیدن به آن اهداف متقاعد سازد و به آنها نشان داده که هر وقت به کمک او نیاز دارند می‌توانند روی کمک همه‌‌جانبه او حساب کنند و خودش هم در عمل و به شکل‌‌های مختلف به افرادش کمک می‌کند و از نزدیک دستی بر آتش دارد.

تمام اعضای تیم‌‌های کاری دارای مدیران تحول‌‌گرا را افرادی توانمند، ماهر و باانگیزه تشکیل می‌دهند که همیشه ایده‌های نو و فوق‌العاده‌‌ای برای ارائه کردن دارند و مدیران تحول‌‌گرای مافوق آنها هم به هر شکل ممکن به آنها کمک می‌کنند تا هم خودشان توسعه پیدا کنند و هم‌‌ کارهای زیادی برای خیر و صلاح شرکت انجام دهند.

همان‌طور که از اسم مدیر تحول‌‌گرا مشخص است، یک مدیر تحول‌‌گرا و دگرگون‌ساز این توانایی را دارد تا تیمش را دگرگون کند و محیط کار و حتی فرهنگ‌‌ سازمانی را متحول سازد. درواقع مدیران تحول‌‌گرا محیطی را به وجود می‌‌آورند که در آن ایده‌های جدید و نوآوری تشویق می‌شود و اعضای تیم می‌توانند هم به‌‌صورت فردی و هم به‌‌صورت حرفه‌‌ای رشد کنند.  به‌طورکلی، مدیریت تحول‌‌گرا می‌تواند به شکل‌‌گیری نیروی کار مثبت‌اندیش و نوآور کمک کند که به دنبال انجام کارهای خوب و خوب کار کردن هستند و این کار را نه برای پاداش‌‌های مالی بلکه به این خاطر انجام می‌دهند که رهبرشان الهام‌‌بخش آنها بوده است. کوتاه‌‌سخن آنکه مدیران تحول‌‌گرا استاد ایجاد محیط‌‌های کاری هیجان‌‌آور و فرح‌‌بخش هستند که در آنها هر تغییر و تحول مثبتی امکان‌‌پذیر است و هیچ‌‌کسی از تغییر فرآیندها و روش‌ها به‌‌منظور پیشرفت و تحقق اهداف باکی ندارد.

 چگونه می‌توان به یک مدیر تحولی تبدیل شد

یک مدیر تحول‌‌گرا دارای چهار ویژگی اصلی است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

۱- یک الگوی عالی بودن

یک مدیر تحول‌‌گرا در درجه اول یک الگوی کاری درجه‌‌یک و عالی برای اعضای تیمش به‌‌حساب می‌‌آید. او نماد کمال و انصاف و خوبی در تیم به‌‌حساب می‌‌آید و ارزش‌های تحسین‌‌برانگیز و ممتازی را در خود دارد که بنیان اصلی تمام فعالیت‌‌ها و رفتار او را تشکیل می‌دهند. این ویژگی‌‌های مدیران تحول‌‌گرا باعث ایجاد و تقویت اعتماد بین آنها و اعضای تیم‌‌های تحت رهبری‌‌شان می‌شود و باعث می‌شود تا اعضای تیم به داشتن چنین رهبری افتخار کنند. درواقع یک مدیر تحول‌‌گرا با انرژی فوق‌العاده و پشتکار مثال‌‌زدنی که از خود نشان می‌دهد بر کارکنان تاثیر مثبت فراوانی دارد و آنها را برای انجام کارهای بزرگ و تحسین‌‌برانگیز متقاعد می‌سازد.

۲- الهام‌‌بخش دیگران بودن

مدیران تحول‌‌گرا در انگیزه دادن به افرادشان و الهام‌‌بخش بودن برای آنها استاد هستند. آنها این کار را از سه طریق انجام می‌دهند که عبارتند از:

  داشتن استانداردهای عملکردی بالا. رهبران تحولی هم خودشان دارای عملکردی فوق‌العاده و عالی هستند و هم افرادشان را تشویق می‌کنند تا این‌‌چنین باشند و حتی بهتر از رهبرشان عمل کنند و چنین جوی باعث می‌شود تا احساس قوی هدفمند بودن در میان افراد شکل بگیرد.

  خوش‌‌بینی همراه با واقع‌‌بینی. آنها به‌‌شدت خوش‌‌بین و مثبت‌اندیش اما در همین حال واقع‌‌بین نیز هستند. آنها از حرارت و امیدواری شدید خود به آینده در مسیر متقاعدسازی کارکنان در جهت تحقق اهداف و از میان برداشتن موانع موجود نهایت استفاده را می‌کنند.

  تصویرسازی هدفمند از آینده. آنها درباره تصویرهایی که از آینده سازمان در ذهنشان دارند به‌‌خوبی اطلاع‌‌رسانی می‌کنند و این توانایی را دارند تا تصویر روشنی از آینده ترسیم کنند که اعضای تیم با توجه به این چشم‌‌انداز روشن به‌‌خوبی می‌‌دانند که اهداف سازمان کدام‌‌اند و چگونه می‌توان برای دستیابی به آنها اقدام کرد.

۳- تشویق خلاقیت

یک مدیر تحول‌‌گرا کسانی را به عضویت تیم خود درمی‌‌آورد که به‌‌شدت نوآور و خلاق باشند. او برای خلاقیت ارزش زیادی قائل است و به شکل فعالی اقدام به تشویق افرادی می‌کند که ایده نو و مبتکرانه‌‌ای را مطرح می‌کنند. ازنظر یک مدیر تحول‌‌گرا، هیچ محدودیت و چارچوبی برای خلاقیت و نوآوری وجود ندارد و شایسته‌‌ترین اعضای یک تیم کاری نوآورترین و خلاق‌‌ترین آنها هستند و ملاک قضاوت چنین مدیری درباره اعضای تیم تحت رهبری‌‌اش بیشتر حول محور میزان خلاقیت و نوآور بودن آنهاست. علاوه بر این، تمام مدیران تحول‌‌گرا همیشه تصویری بزرگ‌تر را مدنظر دارند و به‌‌سختی تلاش می‌کنند تا افرادشان هم با آن تصویر بزرگ‌تر آشنا شوند و رسالت و ماموریت بزرگ سازمان را به‌‌خوبی درک کنند و در راستای تحقق آن گام بردارند.

۴- توجه نشان دادن به تمام اعضای تیم

مدیران تحول‌‌گرا خود را نسبت به حمایت و پشتیبانی از تمام اعضای تیم و نیازهای فردی‌‌شان و نگرانی‌‌هایی که دارند متعهد می‌‌دانند. آنها به اعضای تیم‌‌های تحت رهبری‌‌شان مشاوره می‌دهند و آنها را راهنمایی می‌کنند تا دانش و تجربیاتشان بیشتر شود و درنهایت به تبدیل‌‌شدن آنها به مدیران آینده کمک می‌کنند. مدیران تحول‌‌گرا به‌‌هیچ‌‌عنوان خودخواه نیستند و فقط به دنبال اهداف و منافع خودشان نیستند بلکه برعکس معتقدند باید دست به نیروسازی زد و از طریق تقویت زیردستان به تربیت مدیران آینده کمک کرد و به همین دلیل هم هست که اغلب افرادی که برای مدیران تحول‌‌گرا کار می‌کنند از این بابت احساس افتخار و رضایت کامل دارند و به‌‌هیچ‌‌عنوان دوست ندارند فرصت ادامه کار با چنین مدیرانی را از دست بدهند.