موفقیت شغلی فراتر از موقعیت فعلی

این روزها، عدم تحمل یک مدیر ضعیف به بالاترین حد خود رسیده است و باعث می‌شود افراد حتی بدون داشتن شغلی دیگر، تمایل بیشتری به ترک آن داشته باشند.  اما مدیران در گزارش‌های مستقیم خود، تجربه فرسودگی شغلی تا تغییرات اخیر به سمت کار از راه دور را مهم‌ترین عوامل چالش‌‌برانگیز برای نیروی کار می‌دانند. اصولا افراد استعفا می‌‌دادند چون مدیران بد بودند، اما اکنون همه فشار را احساس می‌کنند. بنابراین، اگر شما یکی از افراد بی‌شماری هستید که به نوشتن استعفا‌نامه فکر می‌کنید ارزش دارد که قبل از رفتن به نزد رئیس خود به آنچه خواهید گفت، توجه ویژه‌‌ای داشته باشید.

در دنیای کار امروز و با توجه به افراد با استعداد بی‌شماری که به بازار کار هجوم آورده‌اند، کارفرمایان قبل از استخدام دسترسی به اطلاعات بیشتری درباره کارکنان دارند و دردنیایی که ارتباط اجتماعی امکان شفافیت و اطلاعات بیشتر برای تصمیم‌گیرندگان را فراهم کرده است، نباید کنترل خود را بر داستانی که دیگران درباره شما می‌‌شنوند، از دست بدهید. در اینجا چهار نکته وجود دارد که در زمانی که می‌خواهید کار خود را ترک کنید، باید در نظر بگیرید تا موفقیت شغلی خود را فراتر از موقعیت فعلی به حداکثر برسانید.

۱- این خبر را با قاطعیت و صداقت اعلام کنید

در حالت ایده‌آل، شما باید یک گفت‌وگوی رو‌در‌رو داشته باشید تا تصمیم خود را برای استعفا به اشتراک بگذارید، اما با توجه به وضعیت فعلی کار و افزایش دورکاری کنفرانس ویدئویی ممکن است نزدیک‌ترین گزینه باشد. فقط این کار را از طریق ایمیل یا پیامک انجام ندهید، که نه تنها بد به نظر می‌رسد، بلکه جایی برای ابهام باقی می‌گذارد. هنگامی که مدیر خود را ملاقات کردید، تصمیم خود را با اعتماد به نفس و خوش‌نیتی بیان کنید و ازاحساس گناه و شکایت کردن خودداری کنید. شما می‌توانید با گفتن این جمله شروع کنید: شما یک همکار حیاتی برای من بوده‌‌اید، بنابراین می‌خواستم ابتدا این خبر را با شما به اشتراک بگذارم. من تصمیم گرفته‌ام در این زمان اقدامی انجام دهم که مطابق با آرزوهای شغلی‌ام باشد، بنابراین قصد دارم استعفا بدهم.

من دوست دارم درباره اینکه چگونه می‌توانم رفتن خود را از شرکت به بهترین نحو شروع کنم، صحبت کنم. در مقابل، ممکن است مدیر شما به گونه‌‌ای واکنش نشان دهد که شما نمی‌توانید پیش‌‌بینی کنید. آنها ممکن است شوکه شوند، شاید احساس کنند به آنها خیانت شده است، ناراحت هستند یا سعی کنند شما را وادار کنند نظر خود را تغییر دهید. به جای اینکه در برابر فشار برای پاسخگویی به هر سوالی که ممکن است درحال حاضر داشته باشند تسلیم شوید، بهتر است نخستین مکالمه را کوتاه اما دلپذیر انجام دهید. اعتقاد خود را نسبت به تصمیم خود و نیز خشم درباره نگرانی آنها را با پیشنهاد پیگیری گفت‌وگو برای پوشش جزئیات بیشتر، نشان دهید. به آنها بگویید، فقط می‌خواستم مطمئن شوم که اکنون که به شما اطلاع می‌‌دهم به رسم ادب و احترام شما ابتدا آن را از من بشنوید اما اجازه دهید در صورت امکان فردا درباره این موضوع بیشتر بحث کنیم. گفتن این عبارت شما را از گفتن چیزی بیشتر از آنچه نمی‌خواهید درآن لحظه باز‌می‌دارد، که می‌تواند بر نحوه دید مدیرتان پس از ترک شما تاثیر بگذارد.

۲- قدردانی را بر غرور ترجیح دهید

استعفای داوطلبانه شغل شما، بیان نهایی عزم شما است. بنابراین، چه از یافتن یک فرصت جدید هیجان‌زده باشید و چه از ترک یک کارفرمای سمی راحت باشید، احساس شادابی خواهید کرد. از این ترمیم روحیه لذت ببرید، اما اجازه ندهید تبدیل به شادی شود. درعوض، از فرصت همکاری با آن مدیر و شرکت سپاسگزاری کنید. نحوه برخورد شما در طول این انتقال بر نحوه به خاطر سپردن شما تاثیر خواهد گذاشت.

تحقیقات دانیل کانمن و باربارا فردریکسون را درباره «قانون اوج- پایان»  در نظر بگیرید، که نشان می‌دهد ما تجربیات را نه بر اساس تمام لحظات در طول مدت آنها، بلکه بر اساس اوج (یا شدیدترین) لحظه با پایان آنها قضاوت می‌کنیم. خاطرات ما از رویدادها و افراد در صورتی مثبت است که به شکلی مطلوب به پایان برسند. به‌طور مشابه، اکثر تجربیات گذشته شما با مدیرتان ممکن است عالی بوده باشند، اما اگر پایان بدی داشته باشند، ممکن است مدیرتان در آینده از شما با نارضایتی یا سردی یاد کند. بنابراین کمی خود را جای دیگران قرار دهید، زیرا همکاران شما باید به‌طور موقت کارهای اضافی را انجام دهند، در حالی که شما شادمان در مسیر خود هستید. از طریق فخرفروشی درباره اقدام بعدی خود توهین را به آسیب اضافه نکنید (نمک به زخم نپاشید). سال‌ها پیش، وقتی به رئیسم گفتم می‌خواهم شغلم را ترک‌‌کنم، بیشتر می‌خواستم برای دنبال کردن رویاهای کارآفرینی‌‌ام آنجا را ترک کنم، نه اینکه به شرکت دیگری ملحق شوم. اما برخی ناراحتی‌‌های من از نحوه عملکرد مدیریت، انگیزه لازم را برای ترک جسورانه بدون هیچ شغل دیگری فراهم کرد. با این‌حال، ترجیح دادم تصمیم خود را با قدردانی و خوش‌بینی نه گلایه و انتقاد بیان کنم. ترک شغل معمولا یک تجربه منفی است، زیرا هر تغییر ناگهانی در ابتدا ناخوشایند است اما نهایتا ممکن است این چیزها به خیر و برکت تبدیل شوند. زیرا برخی جدایی‌ها برای نزدیک کردن هر یک از اعضا به برآورده شدن نیازهای‌شان ضروری است و حتی اگر به دلیل ناراحتی عمیق از مدیر یا شرکت آنجا را ترک می‌کنید، به یاد داشته باشید زمانی در گذشته بود که احساس می‌کردید به اندازه کافی ارزشمند هستید تا در آنجا کار کنید، که به نوعی به شما کمک کرد امروز در مسیر فرصت‌‌های جدید باشید.

همه ما نقص‌هایی داریم، بنابراین سعی کنید در زمان اعلام استعفا هرگونه دلخوری را به حالت تعلیق درآورید و درحال حاضر از اینکه تا چه حد پیشرفت کرده‌‌اید سپاسگزار باشید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا با متانت آنجا را ترک کنید.

۳- اجازه ندهید واکنش‌های رئیستان تصمیم شما را تضعیف کند

وقتی به مدیر خود می‌گویید تصمیم به استعفا گرفته‌اید، تعجب نکنید اگر آنها بیشتر نگران تاثیر این تغییر باشند. آنها ممکن است نگران این باشند که آیا تصمیم شما برشهرت آنها به عنوان یک رهبر سازمانی تاثیر خواهد داشت یا برای پر کردن موقعیت شغلی در بازار کار با مشکل مواجه خواهند شد. اگر رئیس شما جاه‌طلب است و اتفاقا خودش ناکام مانده است، ممکن است در پی منصرف کردن شما باشد.

صرف نظر از قدرت یا نفوذ آنها، پاسخ آنها هرچه باشد برحفظ ارزش و شهرت بی‌‌عیب و نقص خود تمرکز کنید. من زمانی یک مدیر بازاریابی را در یک شرکت متوسط راهنمایی می‌کردم که در شرکتش خوشنام و در بین همتایانش بسیار مورد احترام بود. پس از مشورت طولانی، او تصمیم گرفت یک‌بار از فرصتش در طول زندگی استفاده کند و برای پیوستن به یک بازیگر مهم جهانی در این عرصه استعفا دهد. اما زمانی که او این خبر را به مدیرش داد، رئیسش بلافاصله شروع به بدگویی از شرکت دیگر کرد و نام افرادی را  آورد که به گفته او در آنجا ناراضی هستند و عملا مشتری من را به‌دلیل تمایل به کار در آنجا درحالی که «برند آنها بسیار ارزشمند بود»  مسخره کرد. آن مدیر با شنیدن این موضوع، از اینکه رئیسش نمی‌تواند برای او خوشحال باشد آزرده‌خاطر و ناامید شد. اما او تصمیم گرفت اجازه ندهد تحقیر شود. او می‌‌دانست که تحقیر کردن رئیسش به دلیل ازدست دادن اوست بنابراین، مصمم‌تر شد و حرف‌های او را قاطعانه رد کرد و با دفاع از تصمیم خود تسلیم چنین دیدگاهی نشد. هیچ چیزی بهتر از تلاش برای تحت‌الشعاع قرار دادن رئیس خود یا کشیده شدن به بحث درباره شغل شما حاصل نمی‌شود. مشتری من فضایی در اختیار مدیرش قرار داد تا همان‌طور که می‌خواهد واکنش نشان دهد در عین حال مهربانی و صداقت خود را حفظ کند. اکنون او می‌توانست آنجا را ترک کند، زیرا می‌‌دانست که هرگونه برداشت منفی در آینده از او حداقل مربوط به او نیست.

۴- تحقیق کنید که چگونه به  بهترین شکل از مدیر و جانشین خود حمایت کنید

علاوه بر احساسی که هنگام ترک به افراد القا می‌کنید، آنها به یاد خواهند آورد که چگونه مسوولیت‌های کاری خود را تغییر دادید. برخی از مدیران از یک برنامه دقیق و زمان‌بندی شده استقبال می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خروج سریع را، به‌ویژه اگر مصادف با پایان سال یا یک برنامه جانشینی از پیش تعیین شده باشد ترجیح دهند. شما می‌توانید به مدیر خود بگویید: «برای من مهم است که جدایی من برای شما و تیم تا حد امکان بدون مشکل باشد. من می‌خواهم قبل از ترک کردن، تمرکز ویژه خود را روی یک برنامه انتقال پیشنهاد دهم، اما همچنین نمی‌خواهم معطل باشم یا فراتر از آنچه لازم است، درنگ کنم.»

 یکی از مشتریان من بعد از ۱۵ سال بدون هیچ موردی جز علاقه به شرکت، شرکتش را ترک کرد، بنابراین شرکت به او پیشنهاد داد چندین هفته در آنجا بماند، به انتخاب و آموزش جانشینش کمک کند و بدون عجله خداحافظی کند. ممکن است شما مخالف باشید و تمایل داشته باشید این کار را در مسیرهایی که پیش از این طی کرده‌‌اید در اسرع وقت انجام دهید. در هر وضعیتی که باشید در حالی که به تعهدات خود به کارفرمای آینده احترام می‌گذارید از مدیر خود درخواست کنید مناسب‌ترین موارد را به شما راهنمایی کند.

درس کلیدی این است حتی زمانی‌که در حال رفتن هستید هرگز ازکسی توقع نداشته باشید. با توجه به ماهیت در حال پیشرفت فناوری و رسانه‌های اجتماعی، جهان هر روز کوچک‌تر می‌شود. افرادی که در حیطه فعلی شما قرار دارند بر کارفرمایان و مشتریان آینده شما تاثیر خواهند گذاشت و ممکن است از قبل آنها را بشناسند. و همان‌طورکه به سمت نقش‌های رهبری سازمانی بالاتر پیش می‌روید، در جهان رهبران کسب وکار به‌طور فوق‌العاده‌‌ای شناخته شده می‌شوید. شما احتمالا در جای دیگری در حرفه خود با رئیس سابق خود برخورد خواهید کرد. بنابراین، تمام تلاش خود را بکنید تا مدیر و هم‌تیمی‌‌هایتان به جای یک فرد مشکل‌‌آفرین از شما به عنوان یک دارایی غیرقابل جایگزین که می‌خواهند دوباره روی آن سرمایه‌‌گذاری انجام دهند، یاد کنند.

با توجه به اینکه این روزها تعداد بیشتری از افراد شغل خود را ترک می‌کنند، انگ اقدام از جانب کارفرمای شما کمتر از قبل آسیب می‌زند. اما نحوه بیان این تصمیم برای ترک سازمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا در دنیای کار به هم پیوسته امروز خطر بیشتری برای شهرت آینده شما وجود دارد. با پیروی از این استراتژی‌‌ها می‌توانید مطمئن شوید که برند حرفه‌‌ای شما حتی در دوران انتقال شغلی شکوفا می‌شود.