گلا دیاتوری که مدیرعامل شد

ماجرا به دوران ترامپ برمی‌‌‌گردد. در آن دوران، به دنبال دستور ترامپ مبنی بر نگرانی‌های مرتبط با امنیت ملی آمریکا و دسترسی دولت چین به داده‌‌‌های کاربران آمریکایی، قرار شد تیک‌‌‌تاک به یک شرکت آمریکایی فروخته شود. گرچه این شرکت بعدا شفاف‌‌‌سازی کرد که داده‌‌‌های کاربران در سرورهای محلی در ویرجینیا و سنگاپور ذخیره می‌شود، اما مقامات دولت ترامپ اصرار داشتند که تیک‌‌‌تاک باید به یک شرکت «خیلی آمریکایی» فروخته شود. اما اندکی بعد، پس از روی کار آمدن بایدن، این قضیه کاملا مسکوت ماند. اقدام تیک‌‌‌تاک در معرفی مدیرعامل جدید، نشانه‌‌‌ای تلقی می‌شد که این شرکت، جایگاه خود را در آسیا محکم‌‌‌تر خواهد کرد. چو در صنعت اینترنت چین، یک چهره تازه‌‌‌کار نیست. او سابقه کار در شرکت شیائومی را در کارنامه‌‌‌اش دارد؛ ابتدا به عنوان مدیر مالی و سپس مدیر امور بین‌المللی تجاری. او به عرضه عمومی سهام این شرکت در سال ۲۰۱۸، کمک بسیاری کرد. بسیاری معتقدند او بود که راه شیائومی را به بازار جهانی هموار کرد. طی تصدی‌‌‌اش در شیائومی، تجارت بین‌المللی این شرکت از ۸۰ کشور به ۱۰۰ کشور رسید. در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۰، نیمی از درآمد شرکت مربوط به بازار جهانی بود. به اعتقاد جفری تاوسون، نویسنده، سرمایه‌گذار و استاد دانشگاه، تیم مدیریت شیائومی یکی از تهاجمی‌‌‌ترین و سریع‌‌‌ترین تیم‌‌‌هاست. او می‌‌‌گوید: «آنها گلادیاتورهایی هستند که در نبرد شرکت‌های تکنولوژی آسیا، بازمانده‌‌‌اند.»

چو علاوه بر این در شرکت‌های معروف دیگری نیز کار کرده است. او فعالیت حرفه‌‌‌ای خود را با کار در شرکت خدمات بانکداری «گلدمن ساکس» شروع کرد و سپس به شرکت سرمایه‌گذاری روسی DST پیوست.

او معروف است به اینکه توانایی مدیریت هر دو عرصه را دارد، یعنی هم از تکنولوژی سر در می‌‌‌آورد و هم بلد است با تیم‌‌‌های خبره سرمایه‌گذاری کار کند و حالا پس از این همه سابقه درخشان، به مدت یک سال است که روی صندلی مدیریت تیک‌‌‌تاک نشسته. اپلیکیشن تیک‌تاک که متعلق به شرکت بایت‌‌‌دنس است بزرگ‌ترین شرکتی است که از نظر نفوذ شبکه‌‌‌های اجتماعی، شرکت متا، یعنی شرکت مادر اپلیکیشن‌‌‌های فیس‌بوک و اینستاگرام را به چالش کشیده است. به باور چو، راز موفقیت تیک‌‌‌تاک، محتواست.

او می‌‌‌گوید از نظر بسیاری از کاربران، ویدئوهای منتشر شده در تیک‌‌‌تاک بسیار واقعی‌‌‌تر و قابل درک‌‌‌تر از محتواهایی است که در سایر شبکه‌‌‌های اجتماعی یافت می‌شود. او در مصاحبه‌‌‌ای گفته: «ویدئوهای تیک‌‌‌تاک، اتوکشیده و خودنمایانه نیستند. حس می‌‌‌کنید خیلی واقعی هستند.»

حالا این وظیفه اوست که مراقب باشد تیک‌‌‌تاک کماکان به عنوان یک اپلیکیشن، جذابیت خود را حفظ کند و کاربران و هنرمندان مستعد بیشتری را از سراسر جهان به خود جذب کند. اما رقبایی مثل متا، شمشیر را برای او از رو بسته‌‌‌اند.  در فوریه گذشته، پس از آنکه متا اعلام کرد فیس‌بوک در ۳ماه آخر ۲۰۲۱، برای اولین بار کاربران فعال روزانه خود را از دست داده، بیش از یک‌چهارم ارزش بازار خود را از دست داد. متا در ادامه گزارش گفته بود که علت اصلی این اتفاق، محبوبیت تیک‌‌‌تاک بوده و برخی کاربران در حال مهاجرت از فیس‌بوک به تیک‌‌‌تاک هستند. فیس‌بوک که غول شبکه‌‌‌های اجتماعی است، با ارائه قابلیتی به نام «ریل» یا همان ویدئوهای عمودی، تیک‌‌‌تاک را به چالش کشیده است.

چو در مصاحبه‌‌‌ای با دیوید روبنستاین، در مورد مسائل متعددی صحبت کرده، از جمله اینکه گفته که درباره استراتژی متا چه حسی دارد. بخشی از این گفت‌‌‌وگو را با هم می‌‌‌خوانیم:

 وقتی شنیدید مارک زاکربرگ به دلیل افت ارزش فیس‌بوک، شما را مقصر دانسته، چه حسی پیدا کردید؟

شرکت ما در حال حاضر یک شرکت جوان است و هنوز در این بازار رقبای بزرگی هستند که بعضی‌‌‌هایشان، مدت زیادی است که فعالیت می‌کنند و منابع متعددی دارند. پس دیدگاه ما به این شکل است که برای تحقق ماموریتی که مدنظرمان است، هنوز راه طولانی‌‌‌ای در پیش داریم.

ما فکر می‌‌‌کنیم چند مورد هستند که باعث شده‌‌‌اند در این بازار، منحصر به فرد باشیم. اولی این است که ما در زمینه فعالیتمان، پیشرو هستیم. ما محتوای ویدئوی کوتاه، همراه با محتوای پیشنهادی را ابداع کردیم و مطمئنیم که در سال‌های پیش رو، کماکان به نوآوری و ابداع در این زمینه ادامه خواهیم داد و بهترین و جذاب‌‌‌ترین ارزش را به کاربرانمان ارائه خواهیم کرد.

 تیک‌‌‌تاک چه کرد که به عنوان یک شرکت مستقر در چین، یا حداقل شرکتی که زیرمجموعه یک شرکت چینی بود، توانست در خارج از چین عملکرد به این خوبی داشته باشد؟

به نظر ما، راه‌‌‌اندازی یک شرکت جهانی به طور کلی سخت و چالش‌‌‌زاست. اما بهترین شرکت‌هایی که تابه‌حال دیده‌‌‌ایم، شرکت‌هایی هستند که مرتبا در حال یادگیری سازوکارها و سیستم‌های جهانی هستند و سپس این دانش را در تک تک کشورهای محلی که در آنجا فعالیت دارند به کار می‌‌‌برند و در هر کشور، آن را متناسب با شرایطش، تطبیق می‌دهند.

پس باید همزمان، هم جهانی باشی، هم محلی و این چیزی است که ما تمام سرمایه و تمرکزمان را صرفش کرده‌‌‌ایم. مثلا در حال حاضر ما در ایالات متحده، یک تیم بزرگ در نیویورک و آستین و لس‌‌‌آنجلس داریم و تلاش داریم که همچنان، محلی‌‌‌تر شویم.

 آیا شرکت‌هایی هستند که تخصصشان، تبدیل مردم به ستاره تیک‌‌‌تاک باشد؟ آیا کسی هست که دستی به سر و روی ویدئوی مردم در تیک‌‌‌تاک بزند و آن را بزک کند؟

توصیه من به کسانی که می‌‌‌خواهند در پلت‌فرم ما معروف شوند این است که فقط سعی کنند خودشان باشند. چیزی که ما فهمیده‌‌‌ایم این است که در جامعه تیک‌‌‌تاکی‌‌‌ها، همه خواهان محتوای واقعی هستند. آنها دوست دارند محتوای واقعی و دست نخورده ببینند.

دوست دارند خود واقعی مردم را ببینند. خیلی‌‌‌ها به من می‌گویند این فضا، مثل این است که هوای تمیز و سالم تنفس کنی. انگار تیک‌‌‌تاک، یک گوشه آفتابی از محیط اینترنت است. پس توصیه من این است که اگر می‌‌‌خواهید مشهور شوید، خودتان باشید.

 بزرگ‌ترین نگرانی‌‌‌ که مردم، یا حداقل بعضی مردم در دوران ترامپ داشتند این بود که داده‌‌‌ای که شما در کامپیوترهایتان دارید، درباره اینکه چه کسی دارد چه محتوایی تماشا می‌کند، به چین فرستاده می‌شود و دولت چین از آن برای خودش استفاده می‌کند. آیا این صحت دارد که داده کاربرها به دولت چین ارائه می‌شود یا آیا شما مجبورید این کار را انجام دهید؟

من این را رد می‌‌‌کنم. اولا امکان دانلود تیک‌‌‌تاک در چین وجود ندارد و در آنجا کار نمی‌‌‌کند. خارج از چین کار می‌کند.

 داده‌‌‌های مربوط به کاربران این اپلیکیشن در ویرجینیا و سنگاپور ذخیره می‌شود. ما معتقدیم که یک سیستم قدرتمند و دقیق برای حفظ امنیت داده‌‌‌های کاربران داریم.

یک اپلیکیشن مجزا به نام دوین وجود دارد برای کاربران در چین، که توسط همین شرکت، یعنی بایت‌‌‌دنس طراحی و اجرا شده اما مدیریتش بر عهده یک تیم مدیریتی مجزاست و ست‌آپ آن به کلی با ست‌آپ تیک‌‌‌تاک فرق دارد.

 فرض کنید من به تیک‌‌‌تاک آمدم و دوست دارم یک سری ویدئوهای خاص را تماشا کنم. الگوریتم شما این را می‌‌‌داند. با این داده‌‌‌ها چه می‌‌‌کنید؟

موتور پیشنهاد ما بر اساس ریاضی کار می‌کند، ریاضی خالص.

رفتاری که کاربران در پلت‌فرم ما دارند را می‌گیرد و هضم می‌کند، مثل لایک‌‌‌ها، ویدئوهایی که دوست داری، کامنت‌‌‌ها، مدت زمان تماشای یک ویدئوی خاص و ... سیگنال‌‌‌هایی مثل سیگنال‌‌‌های رفتاری و محتوایی را پیشنهاد می‌کند که احتمالا برایتان بیشترین جذابیت را دارد. پس پلت‌فرم ما از داده‌‌‌ها به این منظور استفاده می‌کند.

 به عنوان مدیرعامل این شرکت، بزرگ‌ترین چالشی که داشتید چه بوده؟ دور نگه داشتن قانون‌گذاران یا جذب مشتری بیشتر یا آگهی‌‌‌های بیشتر؟

به نظرم اینکه بتوانیم اپلیکیشن را به افراد بیشتری در جهان معرفی کنیم، به آنها الهام دهیم و اینکه کاربران، شادی و لذت بیشتری را به زندگی افراد بیشتری هدیه دهند، یک فرصت عظیم و منحصربه‌فرد است. این است که باعث می‌شود همیشه هیجان داشته باشم. در عین حال، چالش‌هایی هم وجود دارند که مجبوریم رفعشان کنیم.

مثلا حصول اطمینان از اینکه به اندازه کافی در زمینه امنیت سرمایه‌گذاری کنیم و رشد خود را تحت کنترل داشته باشیم. چون این برای ما مهم است. بنابراین چالش‌ها و فرصت‌‌‌ها هر دو به یک اندازه من را هیجان‌‌‌زده می‌کنند.

 آیا نگران نیستید که یک نفر با یک محصول جدید و بهتر از اپلیکیشن شما از راه برسد یا فکر می‌کنید با توجه به تسلط شما در این کسب‌و کار، بعید است چنین اتفاقی بیفتد؟

این فضا به شدت رقابتی است. در صنعت ما، بازیگرانی هستند که قدرت بیشتری دارند، منابع بیشتری در دست دارند و مدت زمان بیشتری در این عرصه بوده‌‌‌اند. به همین علت ما باید همیشه هوشیار و گوش به زنگ باشیم، ما هم نقاط قوت خودمان را داریم.

ما در کار خودمان پیشگامیم و معتقدیم که نوآوریم و همچنان به نوآوری ادامه خواهیم داد. ما یک جامعه منحصر به فرد داریم و فکر می‌‌‌کنم این خیلی ویژه است و به راحتی تکرار نمی‌شود. پس مزیت‌‌‌های خودمان را داریم و اعتماد به نفس داریم اما همزمان، می‌‌‌دانیم که رقابت بسیار تنگاتنگ و شدید است.

‌آیا امروز فیس‌بوک را بزرگ‌ترین رقیب خود می‌‌‌دانید یا شرکت دیگری را؟

به نظرم مهم‌ترین چیز این است که روی ماموریتمان تمرکز کنیم و خودمان را با گذشته‌‌‌مان مقایسه کنیم. فکر می‌‌‌کنم در بلندمدت، مهم‌ترین رقیب، خودمان هستیم. مهم این است که بتوانیم با راهنمایی ماموریتمان، خود را بهبود و این مسیر را ادامه دهیم.