هزینه نگهداری نزدیک به صفر: در حالی که شرکت‌ها و سازمان‌ها سالانه‌میلیون‌ها دلار صرف هزینه‌هایی مانند به‌روزرسانی نرم‌افزارها و نگهداری سخت‌افزارهای خود می‌کنند و هزینه‌هایی چون ارتقای سیستم‌های عامل و نگهداری پایگاه‌های داده سرسام‌آور بوده و هست، بسیاری از این هزینه‌ها در مورد تکنولوژی فضای ابری وجود ندارد و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای ناچیز به ارائه دهنده سرویس‌های ابری خود از تمام این هزینه‌های سنگین مربوط به ذخیره‌سازی، نگهداری سخت‌افزارها و به‌روزرسانی نرم‌افزارها خلاصی یابید.

   ضمانت فعال بودن همیشگی: در سال ۲۰۱۷، یک شرکت هوایی بین‌المللی به خاطر خطای انسانی یکی از کارکنانش که به اشتباه جریان برق پایگاه داده بزرگ این شرکت را قطع کرده بود متحمل ضرر و زیان سنگینی شد و پایگاه داده این شرکت برای مدتی طولانی از کار افتاد. وقوع چنین چیزی در فضای ابری غیرممکن است و خدمات‌رسانی در این فضا در ۹۹ / ۹۹‌درصد مواقع در حال انجام است. تقریبا محال است که یک تیم IT بتواند در تمام ساعات شبانه‌روز در تمام ایام سال بدون وقفه و بدون حتی یک ساعت قطعی موفق به خدمات رسانی به کاربران شود چرا که به هر حال نیازمند انجام کارهایی مانند به‌روزرسانی سیستم‌های عامل و نرم‌افزارهاست یا احتمال بروز مشکلات پیش‌بینی نشده در شبکه‌های آن وجود دارد.

   امنیت سایبری و فیزیکی بسیار بالا: در فضای ابری، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از مزایای ناشی از سرمایه‌گذاری‌های سنگین ارائه دهندگان خدمات ابری در زمینه بالا بردن امنیت سایبری و فیزیکی سامانه‌های ابری منتفع شوند. این شرکت‌های ارائه دهندگان خدمات ابری به طور پیوسته و فزاینده‌ای در حال طراحی و نصب برنامه‌های حفاظتی جدیدی هستند که با هدف از میان بردن حفره‌های امنیتی و نقاط آسیب‌پذیر فضای ابری شکل می‌گیرند و هدف نهایی آنها به صفر رساندن احتمال بروز حملات سایبری و فیزیکی و ارتقای استانداردهای خدمات رسانی در این حوزه است.

   به حداقل رساندن زمان انتظار: به حداقل رساندن زمان تاخیر یعنی حدفاصل زمان درخواست کاربر و پاسخگویی سیستم از جمله عواملی است که تا حد زیادی بر افزایش گرایش کاربران به فضای ابری و لذت بخش شدن تجربه مشتریان تاثیرگذار است. این فاکتور باعث خواهد شد تا تمایل کاربرانی که در حال حاضر از سرویس‌های غیرابری برای دسترسی به اطلاعات ‌شان استفاده می‌کنند به سمت سرویس‌های ابری روز به‌روز بیشتر و جدی‌تر شود.

   ریکاوری مطمئن پس از بروز بحران: امروزه وجود شبکه جهانی ابرهای عمومی این اطمینان را به وجود آورده که در صورت وقوع هر بحران یا فاجعه‌ای در سطح یک کشور، منطقه یا جهان، خطری متوجه داده‌های ذخیره شده در فضای ابری نخواهد بود و آنها در امن‌ترین جای ممکن نگهداری می‌شوند و به آسانی و در هر جایی قابل دسترس خواهند بود. حال آنکه در سیستم‌های غیرابری در صورت بروز مشکل در یکی از پایگاه‌های داده یک شرکت بین‌المللی در یک کشور، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های آن شرکت در سایر نقاط جهان دچار اختلال و بی‌نظمی خواهد شد چیزی که در سیستم‌های ابری اتفاق افتادن آن محال است.

   توسعه سریع‌تر و آسان‌تر: تکنولوژی‌های ابری با سرعت و سهولت فزاینده‌ای در حال توسعه پیدا کردن و در نتیجه فراگیرتر شدن هستند؛ به طوری که با افزایش توجه و گرایش سرمایه‌گذاران حوزه تکنولوژی‌های دیجیتالی به سمت سرمایه‌گذاری در زمینه فضای ابری پیش‌بینی می‌شود شاهد گسترش بی‌سابقه و عظیم سرویس‌ها و کارآمدی حداکثری این خدمات در سرتاسر جهان باشیم و علاوه بر این باید منتظر ادغام شدن سایر نرم‌افزارها و برنامه‌های پرطرفدار دیجیتالی با ساختار ابرهای عمومی نیز باشیم.

   قیمت‌گذاری متفاوت و منصفانه: یکی از ویژگی‌های ارزشمند و متمایز خدمات ابری در نحوه قیمت‌گذاری برای آنها و تعیین هزینه‌ای که کاربران در قبال استفاده از خدمات ابری می‌پردازند نهفته است. در دنیای فضای ابری عمومی، کاربران این امکان را دارند تا بر اساس میزان استفاده‌شان از خدمات ابری هزینه بپردازند حال آنکه چنین چیزی در مورد نرم‌افزارهای عادی مصداق پیدا نمی‌کند و کاربران مجبورند یک هزینه واحد و از پیش تعیین شده را برای استفاده از یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن بپردازند صرف نظر از اینکه چقدر از آن نرم‌افزار یا اپلیکیشن استفاده کنند. به همین دلیل در سال‌های اخیر مدل‌های متنوع آبونمان و اشتراک برای انواع خدمات ابری مانند SaaS,PaaS و IaaS معرفی شده که با استقبال چشمگیر کاربران فضای ابری روبه‌رو شده است. در نتیجه شرکت‌ها و سازمان‌ها قادرند با توجه به نیازشان و آنچه از خدمات فضای ابری عمومی می‌خواهند هزینه بپردازند.

   همیشه به‌روز و ارتقا یافته: مدل SaaS یا «نرم‌افزار به عنوان یک سرویس» از جمله شاهکارهای تکنولوژی ابری به حساب می‌آید چرا که هم این امکان را به تولیدکنندگان نرم‌افزار می‌دهد تا در فواصل زمانی کوتاه و به سرعت اقدام به ارتقا و به‌روزرسانی محصولات خود کنند و هم مشتریان و کاربران را از شر گرفتاری‌های مربوط به آپدیت کردن و ارتقای نرم‌افزارهای‌شان که هر چند ماه یک بار اتفاق می‌افتد خلاص می‌کند. در نتیجه این امکان برای کاربران وجود دارد تا هر زمان که اراده کنند یا نیاز داشته باشند و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از جدیدترین و به روزترین نسخه‌ها و نرم‌افزارهای موردنیاز خود که در ابرهای عمومی نگهداری می‌شوند استفاده کنند.

   تمرکز روی کسب و کار و نه روی IT: تا پیش از گسترش تکنولوژی فضای ابری و در دوران مجوزهای نرم‌افزاری، بخش زیادی از انرژی، وقت و نیروی انسانی شرکت‌ها صرف انجام فعالیت‌هایی مانند شناسایی و خرید مجوز استفاده از نرم‌افزارها، به‌روزرسانی برنامه‌ها و ارتقای سخت‌افزارها، ارتقای امنیت سیستم‌ها و پایگاه‌های داده و مواردی از از این دست می‌شد اما در عصر ابرهای عمومی دیگر خبری از این گرفتاری‌ها نیست و مدیران و کارکنان بخش‌های مرتبط با تکنولوژی اطلاعات می‌توانند تمرکز خود را روی پیشبرد اهداف کاری، کسب رضایت مشتریان و متمایز شدن از رقبا قرار دهند.