اهمیت تعهد رهبران سازمانی به اعضای تیم

باید گفت جلسات لانچ و ریلانچ همچنین فرصتی برای رهبران سازمان هستند تا تعهد خود را به تیم تقویت کنند. مورد جنیفر ریمرت، رهبر یک تیم مشاوره در شرکت ورک‌هیومن (Workhuman) را در نظر بگیرید؛ شرکتی که برای خیلی از سازمان‌های بزرگ دنیا نرم‌افزار تشخیص و ارزیابی عملکرد تولید می‌کند. ریمرت خودش می‌گوید کسب‌وکارش «تشکر کردن» است. قبل از اینکه کارش را در ورک‌هیومن شروع کند، به مدت دو دهه بر پاداش و مزایای کارکنان در یک شرکت تکنولوژی پیشرفته متمرکز بود و می‌دید که کار ساده شناخت و تشکر کردن مدیران از کارکنان، چطور به نیروی قدرتمندی برای افزایش تعهد تبدیل می‌شود. در دورکاری به‌طور خاص، مدیران همیشه شاهد مشارکت‌های مثبت کارکنان خود از نزدیک نیستند. شناختی که مشارکت‌های مثبت هم‌تیمی‌ها را می‌بیند، نوعی فرهنگ تشکر ایجاد می‌کند و ارزش‌هایی  را که اعضا ایجاد می‌کنند به شکل مثبتی تقویت می‌کند.

ریمرت این درس‌ها را از همان ابتدای مسیر کاری‌اش، به عنوان یک نیروی دورکار یاد گرفت. وقتی کارش را در آن شرکت تکنولوژی پیشرفته شروع کرد، پیشنهاد شغلی حدود ۴ هزار کیلومتر با خانه‌ جدیدش فاصله داشت، همسرش به تازگی در یک دوره MBA در ساحل شرقی آمریکا پذیرفته شده بود و خانه‌شان را هم تازه عوض کرده بودند. بعد از یکسری صحبت‌ها با مدیریت شرکت، آنها به این نتیجه رسیدند که موقعیت او در منطقه زمانی شرق آمریکا، برای تیمی که اعضای آن در کالیفرنیا، اورگان، انگلستان و حتی آسیا قرار داشتند، ایده‌آل است. وقتی تقریبا حدود ۲۰ سال بعد، کارش را در ورک‌هیومن آغاز کرد، مجموعه اصولی را برای جلسات لانچ و ریلانچ تیم‌های دورکار در نظر داشت. در هسته این اصول، این عقیده قرار داشت که یک تیم قوی، به رهبری نیاز دارد که در هر مرحله از عمر تیم، تعهد عمیقش را به اعضا نشان دهد.

ریمرت همراه با جلسات لانچ، به صورت تلفنی هم با تک تک اعضای تیم دورکارش ارتباط برقرار می‌کند. هدف او، هم به عنوان یک رهبر و هم به عنوان یک انسان، این است که به دیگران گوش دهد، با آنها همدردی کند و متناسب با آن واکنش نشان دهد. او مکالمات را با کمی اطلاعات دادن از خودش شروع می‌کند تا افراد خیلی فوری احساس راحتی و صمیمیت پیدا کنند. وقتی یخشان آب شد، او درباره بازخورد صادقانه آنها نسبت به جلسه لانچ گروهی سوال می‌کند – اینکه به چه چیزهایی خوش‌بین هستند و درباره چه چیزهایی نگرانی دارند. او از هر کس درباره علایق شخصی، نقاط قوت، جایی که می‌خواهد پیشرفت کند و اینکه می‌خواهد از هر تجربه‌ تیمی چه چیزی به دست آورد، سوال می‌پرسد. در نهایت، مکالمه جین و اعضای تیم را به این درک می‌رساند که علایق، مهارت‌ها و اهداف اعضا چگونه به اهداف کلی تیم متصل می‌شوند. ریمرت این‌گونه تماس شخصی را برای ایجاد هماهنگی در گروهی از افراد که بدون دیدن همدیگر کار می‌کنند، حیاتی می‌داند.

همان طور که هم‌تیمی‌ها سعی می‌کنند از طریق کار اشتراکی همدیگر را مجازی بشناسند، ریمرت هم تلاش آگاهانه‌ای دارد تا میزان مشارکت هر فرد در تیم را تشخیص دهد. این تشکرهای کوچک، تاثیرگذاری زیادی در ایجاد انسجام دارند. او همچنین درهای مجازی را برای هم‌تیمی‌ها باز می‌گذارد تا هر گونه نگرانی جدیدی که ایجاد می‌شود را مطرح کنند. با اینکه او نهایت تلاش خود را برای حمایت و همدلی انجام می‌دهد، یک نکته کلیدی در ذهن دارد که می‌گوید حاصل سال‌ها داشتن چشم‌انداز یادگیری است: اینکه همه افراد در همه اوقات راضی و خوشحال نیستند. به عبارت دیگر، از اینکه ۱۰۰ درصد اوقات، ۱۰۰ درصد رضایت وجود ندارد، خودتان را اذیت نکنید.  رویکرد ریمرت حاکی از یک ویژگی رهبری مهم برای اداره تیم‌های دورکار است. جلسات تک به تکی که او با هم‌تیمی‌ها دارد، نمونه‌ای از الگوهای ارتباطی است که به امنیت روانی و یک فرهنگ تیمی جامع منجر می‌شود. هم‌تیمی‌ها در چنین جلساتی وادار می‌شوند به نوبه خودشان واکنش نشان دهند. به این ترتیب، جسارت ابراز آسیب‌پذیری‌ها در همان ابتدا، نقش یک رهبر را در تیم تقویت می‌کند.

وقتی یک تیم در چهار حوزه اهداف، نقش‌ها، منابع و هنجارها در توافق باشد، اعضای آن انگیزه بیشتری می‌گیرند و همه تلاش خود را صرف محقق کردن اهداف تیم می‌کنند.

  لانچ و ریلانچ، عوامل موفقیت همه‌جانبه

جهت را تعیین کنید. جلسات لانچ و ریلانچ، فرصتی برای تعیین اهداف واضح و دقیق برای تیم هستند. هم‌تیمی‌ها وقتی می‌دانند که همگی یک هدف مشترک در ذهن دارند، بهتر با هم همکاری می‌کنند.

درباره نحوه همکاری گفت‌وگو کنید. هنجارهایی تعیین کنید که راهنمای الگوهای ارتباطی برای یک تیم جامع و به هم متصل باشند که از نظر روانی هم امنیت دارند.

واقعیت‌ها را بدانید و نقش‌ها را پر کنید. درباره اینکه هر یک از اعضا چه نقشی در جهت اهداف تیمی ایفا می‌کند، محدودیت‌های داخلی و خارجی آنها چیست و کجا می‌توانند پیشرفت کنند، گفت‌وگو کنید.

منابعی را که نیاز دارید پیدا کنید. درباره اطلاعات، بودجه، تکنولوژی و شبکه‌هایی که شما و هم‌تیمی‌ها برای رسیدن به اهداف تیمی نیاز دارید، صحبت کنید. اگر هنوز به این منابع دسترسی نیافته‌اید، درباره اینکه چطور می‌توانید آنها را بیابید حرف بزنید.

نشان دهید چطور می‌توانید متعهد بمانید. اگر جلسات لانچ را هدایت می‌کنید، تشکر خود را به هم‌تیمی‌ها از طریق توجه نشان دادن به آنها، شنیدن ایده‌ها و نگرانی‌های آنها و پاسخ دادن با منابع در دسترس، نشان دهید. جلسات ریلانچ زمانی برای تقویت تعهد، به‌ویژه در زمان‌های بی‌ثباتی هستند.