همچنین شهرهای تکنولوژیک، مزیت بزرگی برای اقتصادهای ملی و محلی دارند. این شهرها باعث جذب سرمایه و منابع انسانی ماهر از سراسر دنیا می‌شوند. البته با اینکه این شهرها انبوهی از مزیت‌ها را به دنبال دارند، ممکن است چالش‌هایی را هم برای اقتصادها ایجاد کنند. مثلا اینکه فضاهای کاری برای استارت‌آپ‌هایی که در مقیاس‌های کوچک‌تر فعالیت می‌کنند و دسترسی محدودی به منابع مالی دارند، گران تمام می‌شود. سیاست‌های دولتی در شکل‌گیری شهرهای تکنولوژیک، نقش مهمی دارند. شکوفایی تکنولوژیک یک شهر در عرصه جهانی، بدون دخالت دولت و مقامات شهری، تقریبا غیرممکن است. در این مطلب، وضعیت چند شهری را که در سال‌های اخیر در این زمینه پیشرفت داشته‌اند، مرور می‌کنیم.

 آیندهوون

آیندهوون قطب تکنولوژی و نوآوری در هلند محسوب می‌شود. این شهر شرکت‌های بزرگی مثل ASML، فیلیپس و VDL را در خود جای داده است. هزینه‌های زندگی در آیندهوون پایین است و باعث می‌شود کسب‌وکارها برای تاسیس دفاتر کاری و انجام عملیات خود، به این شهر جذب شوند. به علاوه، استانداردهای خوب زندگی، باعث شده استعدادها از سراسر دنیا برای کار به این شهر بیایند. در حال حاضر، حدود ۲۲۰ شرکت در یک کمپ واحد مجهز به تکنولوژی پیشرفته در آیندهوون فعالیت می‌کنند که ۱۰ تا از این شرکت‌ها، استارت‌آپ‌های فعالی در حوزه هوش مصنوعی هستند.

 ویلنیوس

در قرن هفدهم، کاخ خانواده اشرافی لیتوانیایی ساپیا (Sapieha)، به دست معماران ایتالیایی در پارکی به همین نام ساخته شد. این کاخ در قرن نوزدهم به امپراتور روسیه فروخته شد. ابتدا آن را به یک بیمارستان نظامی تبدیل کردند. در طول سال‌ها چند ساختمان به مجموعه اضافه شد و تا سال ۲۰۱۵ همچنان خدمات پزشکی در آن ارائه می‌شد. در سال ۲۰۱۵ کاربری بیمارستان تغییر کرد و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مشارکت با شهردار ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، آن را به «پارک تکنولوژی ویلنیوس» تبدیل کردند.

امروز این پارک تکنولوژی، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تکنولوژی و ICT در حوزه بالتیک و شمال اروپا محسوب می‌‌شود  که استارت‌آپ‌های بین‌المللی، شرکت‌های تکنولوژی، شتاب‌دهنده‌ها، انکوباتورها و دیگر بازیگران را در قالب یک هدف مشترک گرد هم آورده است: تبدیل شدن به یک اکوسیستم استارت‌آپی در منطقه و رشد بین‌المللی.  

شهر ویلنیوس به طور کلی، به خاطر پیشتازی در امنیت سایبری، تکنولوژی مالی (فین‌تک) و مهندسی نرم‌افزار به شهرت رسیده است. با اینکه این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری چندان شناخته نشده، اما در میان خیلی از شرکت‌های فین‌تک یا استارت‌آپ‌هایی که خواهان پیشرفت هستند، تا حد زیادی محبوب شده است. لیتوانی در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ استارت‌آپ و ۲۰۰ شرکت فین‌تک دارد. به علاوه، دولت لیتوانی طرحی را موسوم به «ویزای استارت‌آپ» معرفی کرده تا کسب‌وکارهای تکنولوژی و استعدادهای برتر را در سراسر دنیا  برای شروع کار در شهر ویلنیوس تشویق کند.

 کیپ تاون

آفریقای جنوبی، به عنوان محل تولد ایلان ماسک، کارآفرین برجسته عرصه تکنولوژی، این روزها در حال تبدیل شدن به اکوسیستم استارت‌آپی شکوفا است. هلدینگ اینترنتی چندملیتی نسپرز (Naspers) که یکی از ۱۰ شرکت اول سرمایه‌گذاری تکنولوژی در دنیا محسوب می‌‌شود، در کیپ ‌تاون، پایتخت آفریقای جنوبی واقع شده است. کیپ‌ تاون میزبان یک جامعه استارت‌آپی رو به رشد است و با اینکه نوپا است، رشد چشمگیری را به نمایش گذاشته است.  

همچنین کیپ تاون در کنار مناظر زیبایی که دارد، بزرگ‌ترین موسسات مالی آفریقای جنوبی را در خود جای داده که باعث ظهور راه‌حل‌های نوآورانه در فین‌تک شده است. استارت‌آپ‌ها از خدمات مالی گسترده‌ای که در این شهر ارائه می‌شود، بهره می‌برند تا عملیات و خدمات خود را توسعه دهند. طبق داده‌های Invest Cape Town که یک برنامه دولتی اقتصادی است، حدود ۶۰ درصد استارت‌آپ‌ها در آفریقای جنوبی، در کیپ تاون مستقر هستند. سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ جهش قابل توجهی داشته و این شهر را به گزینه‌ای محبوب در میان شرکت‌های تکنولوژی نه تنها در آفریقای جنوبی، بلکه در کل قاره آفریقا تبدیل کرده است. از جمله استارت‌آپ‌های موفق در این اکوسیستم، می‌توان به Get Smarter اشاره کرد که یک شرکت تکنولوژی آموزشی است و در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار به یک شرکت آمریکایی فروخته شد. شرکت Takealot که در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده، برجسته‌ترین شرکت موفق تجارت الکترونیک در کیپ‌ تاون محسوب می‌شود. Aerobotics که در عرصه تجزیه و تحلیل داده فعالیت می‌کند، از تصویربرداری هوایی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا به کشاورزان کمک کند آفات و امراض گیاهی را شناسایی کنند. این شرکت ظرف ۶ ماه توانست ۱۰/۳میلیون دلار تامین سرمایه کند.

 بوگوتا

پایتخت کلمبیا، با صعود ۲۰۰ پله‌ای بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، به یکی از شهرهای تکنولوژیک دنیا با رشد پرسرعت تبدیل شده است. کسب‌وکارها در شهر بوگوتا از هزینه‌های ارزان، مشوق‌های مالیاتی و افزایش دسترس‌پذیری استعدادها بهره می‌برند. دولت محلی طرح‌های آموزشی برای کسب‌وکارهای تکنولوژی تدارک دیده است. یکی از گزارش‌های شرکت خدمات حرفه‌ای «ارنست اند یانگ» در سال ۲۰۱۹، می‌گوید که ۷۶درصد کل جمعیت کلمبیا از خدمات فین‌تک استفاده می‌کنند که بالاترین رقم در میان کشورهای لاتین‌تبار است.