بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ منجر به تعطیلی دائمی حدود ۱۰۰هزار کسب‌و‌کار کوچک شده است و آمارها نشان می‌دهد که همه‌گیری بسیار از آنچه تصور می‌شد فراتر رفته است. در حالی که همه ما مشتاقانه منتظر جهانی پس از همه‌گیری هستیم، اما به نظر می‌رسد که شرایط جدیدی از راه رسیده است. در حالی که مشاغل در سراسر دنیا در حال بازگشایی است بسیاری از آنها با ظرفیت محدود در حال بازگشایی هستند و مشخص است که همه‌گیری به این زودی از بین نخواهد رفت. موج جدید می‌تواند برخی از ما را به حالت اول برگرداند، بنابراین برای شما مهم است که در صورت تعطیل شدن کسب‌و‌کارتان در اثر ویروس کرونا، یک برنامه مقابله برای حفظ کسب‌و‌کار خود داشته باشید.

موارد جدید کووید-۱۹ در میان بازگشایی مشاغل در حال افزایش است. به‌رغم بهبود اقتصادی کوچک، بسیاری از صاحبان مشاغل نگران هستند که به دلیل موج‌های جدید احتمالی ویروس کرونا، مجبور به تعطیلی مجدد شوند. با این حال، بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک هیچ اقدامی برای آماده‌سازی برای تعطیلی مجدد کسب‌و‌کار خود انجام نداده‌اند.

اما تهدید موج جدید بسیار واقعی است، بنابراین صاحبان مشاغل کوچک باید خود را برای حرکت در دور جدید تعطیلی آماده کنند.  در دور اول تعطیلی مشاغل، موجودی نقد، عاملی تعیین‌کننده برای دوام یک کسب‌و‌کار بود. سازگاری و انعطاف‌پذیری نیز کلیدی بود، زیرا بسیاری از مشاغل برای ادامه فعالیت در یک محیط با فاصله اجتماعی بودند. در حالی که برخی از اقدامات ذیل توسط بسیاری از مشاغل در حین اولین تعطیلی شرکت پیاده‌سازی شده بود، آماده شدن برای تعطیلی جدید می‌تواند موقعیت شما را برای بقای کسب‌و‌کارتان بهتر کند.

  ۱. ذخیره پول نقد: وقتی جریان نقدینگی قطع می‌شود، ذخایر نقدی شما برای حمایت از کسب‌و‌کارتان، راه نجات شماست. بسیاری از مشاغل کوچک دریافتند که فقط پول کافی برای پوشش هزینه‌ها تا دو هفته در اولین تعطیلی شرکت را دارند. برای مقابله با موج دیگری از کووید-۱۹ و جلوگیری از تعطیلی کسب‌و‌کار خود، ذخایر نقدی خود را به هر طریقی که می‌توانید رشد دهید. صاحبان مشاغل باید برای جمع‌آوری ذخایر نقدی کار کنند تا به طور سریع پول نقد بسازند. صاحبان مشاغل باید از صاحبخانه‌ها، بانک‌ها و تامین‌کنندگان برای پرداخت‌های خود زمان لازم برای به تعویق انداختن بدهی خود بگیرند.

۲. هزینه‌های اضافی را کاهش دهید: بسیاری از مشاغل کوچک به دلیل ضرورت، در حال حاضر تا حد امکان با ساختار کوچک کار می‌کنند. با این حال، اگر «هزینه‌های اضافی» در بودجه باقی مانده است، اکنون زمان اصلاح آن است. همچنین به‌منظور آمادگی برای تعطیلی دوباره شرکت، یک برنامه احتمالی تدوین کنید تا در صورت تعلیق فعالیت، بودجه هفتگی یا ماهانه خود را تامین کنید.

۳. برای صندوق‌های ارائه دهنده وام اقدام کنید: همان‌طور که بسیاری از مشاغل کوچک از اقدامات حمایتی مانند وام جبران خسارت آسیب اقتصادی استفاده می‌کنند، همچنان به دنبال صندوق‌های کمک‌رسانی موجود هستند. این برنامه‌ها از طریق صندوق‌های محلی و همچنین شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های غیرانتفاعی در دسترس است. اگر فکر می‌کنید واجد شرایط یک برنامه حمایتی هستید، برای آن اقدام کنید. داشتن نقدینگی مهم است، به خصوص اگر شرایط شما را مجبور به تعطیلی مجدد کسب‌و‌کار خود کند.

۴. ایجاد و رشد جریان‌های درآمد جدید: اگر کسب‌و‌کار شما به اندازه کافی خوش‌شانس باشد که طی همه‌گیر شدن، یک جریان درآمد جایگزین ایجاد کنید، برای رشد آن سرمایه گذاری کنید. برای دیگران که هنوز منبع درآمد جایگزین پیدا نکرده‌اند، وقت آن رسیده است که خلاقانه فکر کنند. مشتریان شما در حال حاضر به چه چیزهایی نیاز دارند و چگونه می‌توانید این نیاز را برآورده کنید؟ چگونه این محصول با محصولات و خدمات موجود شما سازگار است؟ نام تجاری شما از قبل مخاطب دارد. شما فقط نیاز به یک فکر خلاقانه دارید تا نیاز آنها را برطرف کنید. بسیاری از شرکت‌ها جریان‌های درآمدی جدیدی از جمله فروش آنلاین پیدا کرده‌اند. برای رستوران‌ها و سایر خرده‌فروشان، این امر به سمت فروش یا محدوده فروش در حال تغییر بود. کامل کردن این فرآیندهای فروش قبل از تعطیلی مجدد کسب‌و‌کار شما لازم است. خلاق باشید و برای یافتن راه‌های جدید برای درآمدزایی، خارج از چارچوب فکر کنید.

۵. قابلیت‌های دور کاری را حفظ کنید: دورکاری به عنوان شاخصی همه‌گیر، برای مشاغل تبدیل شده است. برای کسانی که می‌توانند از راه دور کار کنند، این یک مزیت عمده است. اگر کسب‌و‌کار شما به رویکرد دورکاری در طی همه‌گیر شدن روی آورده است، ماندگاری این سیاست‌ها را در نظر بگیرید. اگر تغییر جهت به دورکاری مملو از چالش بود، اشتباهات را ارزیابی کنید و سعی کنید این اشتباهات را بهبود بخشید.

۶. با کارمندان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید: سرانجام، مهم‌ترین عامل این است که شما، همه کارمندان و مشتریان خود را کاملا در جریان برنامه‌ها و انتظارات خود در طی بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ قرار دهید. نه‌تنها برای کسب‌و‌کار شما مهم است که همه را مطلع کنید، بلکه پشتیبانی از  مشتریان و کارمندانی که در شرایط دشوار به حفظ برند شما کمک می‌کنند لازم است. این پشتیبانی را به روشی مستقیم و به آسانی و قابل درک ارائه دهید.

همه مشاغل، صرف‌نظر از اندازه، باید یک برنامه مقابله با بحران و تداوم کسب‌و‌کار را همراه با یک تیم مدیریت بحران داشته باشند تا آماده اجرای آن برنامه باشند. مهم‌ترین پیش نیاز ایجاد موثر همه موارد مذکور، داشتن ارتباطات است. صاحبان کسب‌و‌کار باید برنامه‌ریزی کنند تا به طور منظم با کارمندان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. وضعیت منحصر به فرد شما هرچه باشد، تهیه یک برنامه احتمالی بسیار مهم است. حتی اگر تعطیلی مشاغل در موج جدید در منطقه شما تحقق نیافته باشد، در شرایط بحرانی غیرقابل پیش‌بینی دیگری مانند بلایای طبیعی یا اوضاع اجتماعی نا مناسب به شما کمک خواهد کرد.