به طور مثال بسیاری از موسسات غیرانتفاعی به خاطر افزایش هزینه‌ها در استخدام مشاور مشکل دارند و آن را نیاز مهمی‌ برای سازمان خود نمی‌دانند، اما نتایج تحقیقات برعملکرد موسسات غیرانتفاعی موفق نشان داده است که همه آنها به کمک مشاوران متخصص در آن حوزه توانسته‌اند با حداکثر کارآیی و عملکرد کارشان را پیش ببرند. توجه داشته باشید که نیازی به هزینه‌های بالا نیست و می‌توانید فقط برای همان بخشی از سازمان که نیاز دارید مشاور بگیرید. یک مشاور غیرانتفاعی در زمینه‌های زیادی می‌تواند به شما کمک کند و باید بدانید که چگونه یک فرد مناسب پیدا کنید که در ادامه می‌خوانیم. 

جذب سرمایه: جمع‌آوری سرمایه برای سازمان‌های غیرانتفاعی یک ضرورت است. ماموریت آنها ایجاد بودجه مداوم برای دلایلی است که از آنها پشتیبانی می‌کنند. چگونه بهترین روش جمع‌آوری سرمایه را انتخاب می‌کنید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید که بدون مشکل پیش برود؟ یک مشاور جذب سرمایه می‌تواند کمک بزرگی باشد. در مواردی مانند:

* تعیین اهداف

* شناسایی اهدا‌کنندگان آینده‌نگر

* برنامه‌ریزی کمپین‌ها

* جلسات سنجش فرآیند و عملکرد

* تهیه خبرنامه و نامه‌های درخواست کمک مالی

* اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی

از آنجا که روش‌های زیادی برای جذب سرمایه وجود دارد، مشاور می‌تواند در انتخاب بهترین آنها از طریق طرح‌های بلندمدت یا کمپین‌های کوتاه‌مدت و همچنین در تجزیه و تحلیل اطلاعات اهداکننده‌ها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های آینده به شما کمک کند. 

نوشتن طرح اعطای کمک مالی: نوشتن طرح اعطای کمک مالی نیاز به زمان و مهارت‌های خاص در زمینه تحقیق و نوشتن دارد. نوشتن طرح و درخواست کمک باید صریح، منظم و هماهنگ با اهداف سازمان باشد. انتخاب بهترین طرح تامین بودجه بدون مشاور باتجربه امکان‌پذیر نخواهد بود. شرح وظایف او:

* یافتن منابع مالی مناسب مانند بنیادها و موسسات خیریه

* مشاوره در مورد بهترین روش‌ها برای طرح‌های آتی

* نوشتن طرح اعطای کمک هزینه مالی در صورت لزوم

ریسک نکنید! استخدام تیمی ‌از نویسندگان بی‌تجربه منجر به یک طرح گیج‌کننده و بی‌نظم خواهد شد. یک مشاور حرفه‌ای با به‌کارگیری تخصص و تجربه کافی به نتایج درخشانی خواهد رسید.

فناوری: داشتن یک وب‌سایت سفارشی، مدیریت منظم داده‌ها، نرم‌افزار و سخت‌افزارهای قابل اعتماد برای عملکرد سازمان شما بسیار ضروری است. بدون کمک یک متخصص، اداره کردن همه این بخش‌ها دشوار است. از خدمات مشاور فناوری استفاده کنید. آنها می‌توانند در مواردی مانند: پشتیبانی کامپیوترها، پیاده‌سازی و استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، ایجاد سیستم‌های مالی امن و کارآمد، ایجاد سیستم پیگیری اهدا کننده‌ها و مشاوره در مورد سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما کمک کنند. این نوع پشتیبانی تخصصی می‌تواند هزینه‌ها و خرابی و مدت از کارافتادگی سیستم را کاهش دهد.

سایر خدمات مشاوره: مشاوره تخصصی در زمینه‌های دیگری نیز ارائه می‌شود و می‌تواند به بهبود عملکرد و کارآیی سازمان غیرانتفاعی شما کمک کند. مانند منابع انسانی، تیم‌سازی و مهارت‌های اداره تیم، حسابداری، خدمات حقوقی، آموزش کارمندان جدید و رویدادهای ویژه سازمان مانند جشن‌ها. همه سازمان‌ها برای بهبود عملکردشان  ایده‌های زیادی دارند اما احساس می‌کنند پرسنل مناسب اجرایی ندارند. یا می‌خواهند طرح‌های جدیدی را اجرا کنند، اما تخصص لازم برای تحقق آن را ندارند. با کمک مشاور می‌توانید بدون  تغییری در کارمندان اصلی به اهدافتان دست پیدا می‌کنید.

نحوه استخدام مشاور: نکته مهم در استخدام مشاوران این است که آنها با کارمندان سنتی متفاوت هستند.  به جای اینکه به کارمندان تمام وقت خود اضافه کنید، می‌توانید یک پیمانکار را به صورت موقت استخدام کنید. برخی از سازمان‌ها مشاوران خود را با پرداخت مبلغی معین برای مدت زمان طولانی حفظ می‌کنند تا در صورت لزوم با آنها تماس بگیرند و از خدمات مشاوره استفاده کنند. 

هزینه مشاوره چقدر است؟: مانند همه کارهای خدماتی، هزینه مشاوره براساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. عواملی مانند منطقه، صنعت، سطح تخصص و تجربه، دامنه و پیچیدگی پروژه در نظر گرفته می‌شود. حتی نوع سازمان هم در هزینه‌ها تاثیر دارد. قرارداد مشاوره می‌تواند ساعتی، سالانه یا پروژه‌ای باشد.

نحوه انتخاب مشاور مناسب: اگر تصمیم دارید یک مشاور استخدام کنید باید گزینه‌های موجود را شناسایی کرده و در مورد آنها تحقیق انجام دهید. کدام بخش سازمان شما نیاز به مشاور دارد و قصد دارید چه کاری انجام دهید؟ اگر اهدافتان را به خوبی تعیین نکرده باشید در استخدام مشاور به مشکل می‌خورید. حتما از سوابق قبلی و نتیجه فعالیت‌های او آگاهی پیدا کنید. البته متغیرهای زیادی وجود دارند که طی فرآیند پروژه‌ها بسته به پیچیدگی و اهداف تغییر می‌کنند. توانایی تشخیص و اجرای فردی بسیار مهم است و باید در مورد موضوعات، جدول زمانی و مراحل کار به توافق برسید. شخصیت و هماهنگی با سازمان و درک ماموریت سازمان نیز دارای اهمیت است. 

از کجا می‌توانید یک مشاور پیدا کنید: اینترنت مکانی عالی برای شروع جست‌وجوی شما است. انجمن مشاوران غیرانتفاعی می‌تواند به شما در یافتن مشاوران با رتبه بالا کمک کند. ممکن است مشاور مورد نظر شما با سازمان‌های دیگر هم همکاری کند. او باید برنامه‌ریزی دقیق و نظم کاری داشته باشد تا بتواند خواسته‌های چند مشتری مختلف را تامین کرده و زمان و منابع خود را به‌طور موثر مدیریت کند. مزایای داشتن مشاور ارزش سختی‌های استخدام و چالش‌های دیگرش را دارد به‌خصوص زمانی که موضوع کارآمد کردن فناوری، افزایش سرمایه و به‌دست آوردن کمک‌های مالی بیشتر برای سازمان شما در میان باشد. وقتی اهداف خود را تعیین کردید، یک مشاور مناسب استخدام کنید تا سریع‌تر و کارآمدتر به آنها دست یابید.