نوآوری شرکت‌های تکنولوژی  در روند جذب نیرو

البته همه کارکنان گوگل چنین تجربیاتی ندارند. روزنامه نیویورک تایمز اخیرا یک سند داخلی شرکت گوگل را بررسی کرده که نشان می‌دهد این شرکت حدود ۱۲۱ هزار نیروی کار موقت یا پیمانی در سراسر دنیا استخدام کرده است. این در حالی است که گوگل ۱۰۲ هزار نیروی تمام وقت دارد. نیروهای کار موقت گوگل دستمزد کمتری دارند و نسبت به کارکنان تمام وقت از مزایای کمتری هم برخوردار می‌شوند. در همه واحدهای شرکت از این نیروها استفاده می‌شود؛ از آشپز گرفته تا برنامه‌نویس. واقعیت این است که گوگل فقط در حال پیروی از روند جدید کارفرماهای عرصه تکنولوژی است که استخدام نیروی کار پیمانی را به نیروی کار تمام وقت ترجیح می‌دهند. ارزیابی پلت‌فرم کاریابی OnContracting نشان می‌دهد بیشتر شرکت‌های تکنولوژی ۴۰ تا ۵۰ درصد نیروی کار خود را با کارکنان پیمانی تامین می‌کنند. این پلت‌فرم اعلام کرده شرکت‌های تکنولوژی با استخدام نیروهای پیمانی به جای نیروی تمام وقت می‌توانند سالانه ۱۰۰ هزار دلار برای هر شغل صرفه‌جویی کنند. همچنین یک نظرسنجی معتبر در آمریکا که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، می‌گوید نیروهای پیمانی در حال حاضر حدود ۲۰ درصد بازار کار را به خود اختصاص داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این نیروها در یک دهه آینده، نیمی از نیروی کار آمریکا را تشکیل دهند.

حتی برخی استارت‌آپ‌ها مثل شرکت بازاریابی

Digital Dynasty لاس وگاس می‌گویند از زمان آغاز کارشان فقط از کارکنان موقت و پیمانی استفاده کرده‌اند و با اینکه شرکت‌شان در مسیر رشد قرار گرفته، این روند را ادامه می‌دهند. جوزف لاولر، از موسسان این شرکت می‌گوید: «هنوز تصمیم نداریم نیروی کار تمام وقت استخدام کنیم، چون هنوز در مرحله رشد هستیم و ترجیح می‌دهیم بودجه‌مان را صرف جذب مشتری و ساخت سیستم کنیم.» نحوه استخدام نیروهای پیمانی متفاوت است. به‌عنوان مثال، آقای لاولر به کارکنان خود به‌عنوان نیروهای پیمانی مستقل دستمزد می‌دهد. در این دسته‌بندی، کارکنان خودشان مسوول الزامات قانونی و تعهدات مالیاتی دستمزدی که می‌گیرند هستند و هیچ مسوولیتی متوجه کارفرما نیست. برخی دیگر از این نیروهای پیمانی، قراردادهای موقت مدت‌دار امضا می‌کنند (محدودیت زمانی گوگل برای نیروهای پیمانی دو سال است)، اما از مزایای کارکنان تمام وقت مثل بیمه و مزایا دیگر  برخوردار نیستند. در این نوع همکاری، کارمند یا کارفرما می‌تواند قرارداد را در هر زمانی که بخواهد فسخ کند. در برخی موقعیت‌ها، شرکت‌ها می‌توانند از نیروی کار موقت استفاده کنند تا ببینند آیا شرکت می‌خواهد با فرد به‌صورت تمام وقت کار کند یا نه. این‌ ترتیبات ممکن است برای همه شرکت‌ها کاربرد نداشته باشد، اما برای برخی شرکت‌ها فرصتی استثنایی است تا قبل از پر کردن یک پست جدید، تجربه‌ای ملموس داشته باشند. مثلا هدف لاولر این است که نیروهای پیمانی خوب خود را در نهایت به‌صورت تمام وقت استخدام کند.  

البته این طرح با انتقاداتی هم روبه‌رو است. با اینکه استخدام نیروی پیمانی برای پروژه‌های کوتاه‌مدت منطقی به نظر می‌رسد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، اما برخی کارشناسان معتقدند هیچ چیز نمی‌تواند جای یک استعداد متعهد و اثرگذار را که به‌صورت تمام وقت کار می‌کند بگیرد. با همه صرفه‌جویی‌هایی که یک نیروی پیمانی به همراه دارد، اگر نتوانید کاری کنید که او نسبت به کارش تعهد داشته باشد و با شرکت شما ارتباط برقرار کند، ضربه‌ای که به فرهنگ شرکت شما می‌زند، گران‌تر از صرفه‌جویی کوتاه‌مدت اوست. گاهی اوقات نیروی کار موقت خودش را یک غریبه در آن شرکت می‌داند و ارتباطی قوی بین او و نیروهای دائمی شرکت برقرار نمی‌شود. این موضوعی بود که گروهی از کارکنان شرکت گوگل در اعتراض به میزان دستمزد و مزایای نیروهای پیمانی مطرح کردند و سیستم دوگانه شرکت را در رفتار مصرفی با برخی کارکنان زیر سوال بردند. از آن زمان به بعد، گوگل متعهد شد مزایای نیروهای پیمانی خود را افزایش دهد. اما این شکاف هنوز وجود دارد و نیروهای پیمانی گوگل همچنان به دنبال برابری بیشتر در محیط کار هستند. به‌عنوان مثال، نیروهای موقت اجازه ندارند در جلسات عمومی یا نمایشگاه‌های کار گوگل حضور داشته باشند. پائول پلمن، یکی از کارکنان سابق گوگل که در حال حاضر مدیر عامل شرکت Kazoo است، می‌گوید گوگل می‌تواند با برقراری ارتباطات بیشتر و اطمینان از ارزش‌گذاری یکسان برای همه کارکنان صرف نظر از وضعیت اشتغال آنها، محیط کار بهتری برای نیروی موقت خود فراهم کند. به گفته پلمن، نیروهای پیمانی ممکن است نیازهای متفاوتی در مقایسه با نیروهای تمام‌وقت داشته باشند، اما این به معنای آن نیست که روش ارتباط برقرار کردن و درگیر شدن با آنها باید فرق داشته باشد. خیلی مهم است که به خواسته‌های آنها توجه شود و شناخت شخصی و حرفه‌ای از آنها وجود داشته باشد.