از اعتیاد به سفر تا خلق یک اپلیکیشن کاربردی

این اتفاق در نهایت به توسعه استارت‌آپ پیک (Peek.com) منجر شد؛ وب‌سایت و اپلیکیشن مخصوص سفر که به کاربران کمک می‌کند گردش‌ها و جاهایی که می‌خواهند بروند را برنامه‌ریزی کنند؛ مثل همان کاری که شرکت OpenTable برای رزرو رستوران انجام می‌دهد. خانم بشیر این استارت‌آپ را به کمک اسکار برونینگ که عمرش را در سفر به مناطق مختلف دنیا گذرانده و عاشق کشف فرهنگ‌های محلی در مناطق دورافتاده است، راه‌اندازی کرد.

رزرو بلیت هواپیما یا هتل به‌صورت آنلاین این روزها نسبتا آسان و بی‌واسطه شده است. اما تنظیم و برنامه‌ریزی فعالیت‌هایی که مسافران به محض رسیدن به مقصد باید انجام دهند، همچنان یک چالش است. اغلب مسافران نمی‌خواهند جزئیات سفر را خیلی جلوتر برنامه‌ریزی و رزرو کنند تا انعطاف‌پذیری لازم با توجه به شرایط آب‌وهوایی و اولویت‌های شخصی در سفرشان وجود داشته باشد. اما اگر تا زمان رسیدن به مقصد هم صبر کنند، ممکن است زمان زیادی را برای تحقیق در مورد جاهایی که می‌خواهند بروند و سپس جست‌وجو برای تورها و رزروها از دست بدهند.

در وب‌سایت پیک آمده: «ما می‌دانیم که یک سفر فراموش‌نشدنی با تجربیات خاص و مشترکی که با دوستان و خانواده دارید ساخته می‌شود، اما پیدا کردن فعالیت‌هایی که دیگران در یک سفر تجربه کرده‌اند و حتی رزرو آنها چالش‌برانگیزتر است.

ما می‌خواهیم این واقعیت را تغییر دهیم. ما فعالیت‌های باکیفیت توصیه‌شده در سفر را با دقت گزینش می‌کنیم، به شکل زیبایی آنها را به نمایش می‌گذاریم و امکان رزرو آنلاین آنها را از طریق کامپیوتر، تبلت یا گوشی موبایل تسهیل می‌کنیم. ما قصد داریم کار برنامه‌ریزی سفر را برای شما لذت‌بخش کنیم. بنابراین می‌توانید بر آن چیزی تمرکز کنید که واقعا مهم است؛ یعنی خلق خاطره‌هایی که یک عمر با شما هستند.»

تیم کارشناسی پیک از افراد خبره‌ای تشکیل شده که بهترین امکانات و فعالیت‌های گردشگری را گلچین می‌کنند تا مجموعه‌ای شخصی‌سازی شده از تجربیات مسافرت که با سبک سفر متفاوت هر مشتری متناسب باشد، به او عرضه کنند. به این صورت که در وب‌سایت و اپلیکیشن، کلیه اطلاعاتی که در مورد سفر به یک مکان نیاز دارید، در یک جا جمع شده است. مقاصد مختلف گردشگری با دسته‌بندی‌هایی مثل جاذبه‌های فرهنگی، کافه و رستوران، خرید، تفریحات آبی، نمایشگاه و کنسرت‌های موسیقی، کارگاه‌های آموزشی و... وجود دارد و شخص می‌تواند با توجه به علاقه‌مندی خود این گزینه‌ها را انتخاب کند. به این ترتیب، می‌توانید مجموعه‌ای از برترین جاهایی که باید ببینید را در اختیار داشته باشید، سپس با رزرو آنلاین و یک پلت‌فرم پرداخت، در ساعت‌ها زمانی که برای این کار نیاز داشتید، صرفه‌جویی کنید.

خانم بشیر می‌گوید با اپلیکیشن پیک، مسافران می‌توانند از طریق دیدن تصاویر و سپس رزرو یکسری فعالیت‌های معمولی مثل تورهای گشت شهری و بازدید از موزه و همچنین فعالیت‌های نامتعارف‌تر مثل بالن‌سواری، پاراگلایدر یا دیدن آثار تاریخی دور از شهرها، ایده‌های جالبی بگیرند.

پیک همچنین یک نرم‌افزار برای اپراتورهای تورهای مسافرتی که در یک بازار جهانی ۱۰۰ میلیون دلاری برای رزرو و ثبت هر آنچه به سفر مربوط می‌شود فعالیت می‌کنند، فراهم کرده است. اپراتورهای محلی می‌توانند از این نرم‌افزار برای مدیریت برنامه‌های سفر استفاده کنند و دیگر نیازی نیست برای این کار حتما پشت میز بنشینند.

استارت‌آپ پیک در سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرد و از آن زمان توانسته ۲۰ میلیون دلار تامین مالی کند؛ از جمله از جک دورسی، مدیر عامل توئیتر و اریک اسمیت، رئیس هیات‌مدیره شرکت الفبت.

  بنیان‌گذاری از دسته اقلیت‌ها

رضوانه بشیر در جامعه پاکستانی‌های شمال انگلستان بزرگ شد و هنگامی از این جامعه بیرون آمد که وارد دانشگاه آکسفورد شد. او که اکنون ۳۳ سال دارد، می‌گوید تا جایی که به یاد دارد همیشه یک بیگانه شناخته می‌شده است. حالا به‌عنوان مدیر عامل زن استارت‌آپ تکنولوژی پیک، یک دسته‌بندی دیگر در گروه‌ اقلیت‌ها را به هویت خودش اضافه کرده است؛ بنیان‌گذاران زن در حوزه تکنولوژی.

خانم بشیر بعد از دریافت لیسانس از آکسفورد، در شرکت‌های آمریکایی خدمات مالی گلدمن ساکس و بلک‌استون کارهای مالی کرده و تجربیاتی در مورد صنعت هتلداری و دیگر کسب‌وکارهای مرتبط با سفر کسب‌ کرده است. اما هیچ‌ وقت تصور نمی‌کرد مسیر شغلی او از تکنولوژی و راه‌اندازی یک استار‌آپ در این حوزه عبور کند. بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته MBA از مدرسه کسب‌وکار هاروارد، او به این نتیجه رسید که واقعا می‌خواهد یک کارآفرین باشد.

داشتن سابقه‌ای متفاوت نسبت به دیگر بنیان‌گذاران منطقه سیلیکون ولی، به بشیر به‌عنوان یک کارآفرین کمک زیادی کرده است. او می‌گوید: «آن چیزی که همراه با بزرگ شدنم یاد گرفتم، من را برای کارآفرین شدن آماده کرد. برای خیلی چیزها باید می‌جنگیدم و اراده‌ای در من تقویت شد که واقعا نتیجه داد.»

به‌طور حتم، رزرو و ثبت آنلاین یک فضای بازار شلوغ و رقابتی است و پیک یکی از چندین رقبایی است که در این حوزه فعالیت می‌کند. اما بشیر می‌گوید عزمش را جزم کرده که در این رقابت باقی بماند و معتقد است شرکتش دوام خواهد آورد. «شکل بزرگ شدن من، الهام‌بخش نوع شرکتی است که می‌خواهم بسازم.»