چگونه شبکه خود را ارزیابی می‌کنید؟

بسیار مهم است که بدانید چگونه نقطه قوت شبکه خود را ارزیابی کنید، بنابراین می‌توانید ببینید که آیا شبکه شما برایتان یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کند یا خیر. این ارزیابی باید یک فرآیند مداوم باشد و نباید در انزوا انجام شود؛ شما باید شبکه خود را با شبکه‌های دیگران، به‌خصوص کارآفرینان دیگر مقایسه کنید. برای بازبینی شبکه خود، از خودتان چهار پرسش زیر را بپرسید:

  شبکه من تا چه اندازه گسترده است؟

گرچه «اندازه» شبکه می‌تواند شامل تعیین تعداد مخاطبان شما شود، اما باید قدرت و پهنای شبکه خود را نیز ارزیابی کنید. به‌عنوان مثال، آیا اکثر مخاطبان شما از یک حوزه خیلی مشابه هستند یا اینکه حوزه تخصص آنها به دیگر حرفه‌ها گسترش می‌یابد؟ افراد با پیشینه‌ها و تمایلات مشابه به احتمال کمتری بتوانند امکان دسترسی به اطلاعات جدید را به شما بدهند. همچنین اعضای شبکه خود را برحسب منابعی که می‌توانند فراهم کنند؛ مشاوره، خدمات حرفه‌ای، مالی، دستیاری فنی، مرتبط با مشتریان یا عرضه‌کنندگان بالقوه را ارزیابی کنید.

  شبکه من تا چه حد دردسترس است؟

اگر سال‌ها صرف ایجاد یک شبکه در یک شهر کرده‌اید و ناگهان به شهر دیگری بروید، دسترسی به شبکه شما دشوارتر می‌شود و بنابراین استفاده کمتری خواهد داشت. روش‌های ارتباطات و شدت روابط‌تان می‌تواند بر دسترسی به شبکه شما اثر بگذارد.

  هزینه حفظ شبکه من چیست؟

شما باید ارتباط خود را با شبکه حفظ کنید تا بتوانید آن را مفید نگه ‌دارید. برای برخی این امر تنها نیاز به ارسال یک کارت پستال در ایام تعطیلات دارد؛ برای دیگران، این کار به معنای یک وعده ناهار هفتگی است. در ژاپن، تشریفات دادن هدیه، یک بخش جدایی‌ناپذیر از حفظ یک شبکه است.

  شبکه من تا چه اندازه قابل‌اتکا است؟

شما باید بفهمید آیا می‌توانید به اعضای شبکه خود در ارائه توصیه‌های درست، در زمان مناسب و پیش از وقوع یک بحران تکیه کنید یا خیر. اگر این طور نیست، باید شبکه خود را قابل‌اعتمادتر کنید. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هر چه نسبت اعضای خانواده در شبکه شما بزرگ‌تر باشد، احتمال کمتری دارد که به‌عنوان یک کارآفرین موفق شوید! یک توضیح ممکن این است که بستگان ارائه توصیه‌های بی‌طرفانه را دشوار می‌یابند؛ نگرانی در مورد لطمه به احساسات شما یا عصبانی کردن‌تان می‌تواند مانعی در برابر رفتار صادقانه آنها باشد. بنابراین، اگر شبکه شما بیشتر از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک تشکیل شده است، ممکن است نیاز داشته باشید تا آن را گسترش دهید و شرکای کسب‌و‌کار بیشتری را دخیل کنید.

  چگونه شبکه خود را بسازید؟

برای انجام این کار، باید:

• گرم و صمیمی باشید

• هر کسی را نپذیرید

• یاد بگیرید که به کجا نگاه کنید

  گرم و صمیمی باشید

سام والتون یک شخصیت گرم و دوستانه داشت؛ به‌طوری که افراد را جذب می‌کرد. او با هر کسی که می‌خواست با او دست بدهد وارد صحبت می‌شد. اگر شما استعداد مشابه‌ای دارید، خبر خوبی است. اما اگر این چنین نیست بنابراین باید روی پارامترهای شخصیت‌تان و آنچه باعث می‌شود در ایجاد شبکه خود راحت باشید، کار کنید. به‌عنوان مثال، اگر در مورد نزدیک شدن مستقیم به افراد خجالت می‌کشید، تلاش کنید تا یک شخص ثالث بخواهید تا مقدمه آن را فراهم کند. ایمیل، اغلب راهی آسان برای ایجاد اولین ارتباط کاری است. پس از ملاقات با یک عضو بالقوه جدید، اطلاعات تماس این فرد را با یک نامه رسمی در مورد اینکه چرا عضویت در شبکه ممکن است مطلوب باشد به علاوه برخی چیزهای شخصی وارد کنید و به این ترتیب راهی برای تقویت راه ارتباطی خود پیدا می‌کنید.

  هر کسی را نپذیرید

به‌رغم نیاز به ساختن شبکه، شرکت دادن کورکورانه هر کسی در شبکه خود می‌تواند امری مضر و ضدتولید باشد. شبکه شما باید از افرادی تشکیل شود که می‌توانند بیشترین کمک را به کسب‌و‌کار شما کنند.

  یاد بگیرید که به کجا نگاه کنید

دانشگاه‌ها فرصت‌های نامحدودی برای شبکه‌سازی ارائه می‌دهند. دیگر انتخاب‌های فوق‌العاده در این زمینه، سازمان‌های مدنی، اتحادیه‌ها، نهادهای دولتی، انجمن‌های صنعتی، کتابخانه‌ها و اینترنت هستند. ایجاد پیوند بین رهبران کسب‌و‌کار در صنعت شما به شدت توصیه می‌شود؛ مادامی که آنها بر این باور باشند که شما یک رقیب مستقیم نیستید، اکثر آنها از صحبت با شما خوشحال خواهند شد.

وقتی شری گاتلیب، کتابفروشی تخصصی خود را افتتاح کرد، یکی از اولین مشکلاتی که او ایجاد کرد، برای یک کتابفروشی عمومی در این منطقه بود. مالک آن فروشگاه پیشنهادهای خوبی به شری ارائه داد؛ در حقیقت، او پس از اینکه بیان کرد نیاز به فضای بیشتری برای کتاب‌هایی در ژانرهای دیگر دارد، پیشنهاد داد تا تعداد قفسه‌ها در فروشگاهش که به کتاب‌های علمی تخیلی و فانتزی اختصاص یافته را کاهش دهد و آن مشتریان را به فروشگاه شری ارجاع دهد.