باید بدانید که با چه نوع فرد کمال‌گرایی مواجه هستید

طبق تجربه من، دو نوع فرد کمال‌گرا وجود دارد. کمال‌گرایان «اجتنابی یا دوری‌گزین» (Avoidant) در «شروع» وظایف خود مشکل دارند. ضرب‌الاجل‌ها اضطراب آنها را در مورد انجام تمام و کمال امور بیشتر می‌کنند، بنابراین، زمان شروع یک پروژه جدید این پا و آن پا می‌کنند. از سوی دیگر، کمال‌گرایان «وسواسی» (Obsessive) تمایل به تلاش برای «کامل کردن» وظایف دارند.

هر دو نوع افراد کمال‌گرای ذکر شده، در اولویت‌بندی مشکل دارند و در تلاش هستند تا براساس اهمیت مسائل، زمانی را به آنها اختصاص دهند. همچنین هر دو نوع این افراد، عادت به گسترش اهداف پروژه‌ها نیز دارند. اما نحوه مواجهه شما با این ویژگی‌ها مطابق با نوع کمال‌گرایی که با آن مواجه هستید، می‌تواند متفاوت باشد.

برای افرادی که در حال شروع کار هستند، می‌توانید با روشن‌سازی وظیفه و تفکیک آن به اجزای کوچک‌تر به آنها کمک کنید. چون کمال‌گرایان اغلب خودشان در تعیین محدودیت‌های منطقی روی وظایف مشکل دارند، ممکن است داشتن فرد دیگری برای همکاری در انجام این وظایف را بسیار مفید بیابند. اگر شما رابطه محترمانه و معتمدانه‌ای با همکار خود داشته باشید، ایجاد محدودیت‌های منطقی روی وظایف می‌تواند به‌جای ایجاد تنش، یک رابطه را بهبود ببخشد.

 انتظارات غیرواقعی را درونی نکنید

سناریوی زیر را در نظر بگیرید:

هم‌تیمی کمال‌گرایتان از شما می‌خواهد تا هر هفته جدول گزارش کار ۱۵ ستونی را به‌روز کنید، درحالی‌که یک صفحه ۵ ستونی همه آن چیزی است که نیاز دارید و تنها یک بار هم در ماه استفاده می‌شود.

کمال‌گرایان تمایل دارند تا زمان را معادل کیفیت ببینند؛ بنابراین باید به‌طور خاص در توضیح اینکه چرا نمی‌‌خواهید آن زمان زیاد را روی این پروژه صرف کنید، متفکرانه عمل کنید. هدف این است که هزینه فرصت صرف زمان اضافی در پر کردن ۱۰ ستون داده را توضیح دهید؛ و بیان کنید می‌توانستید از روش‌های کارآمدتری به شرکت خدمت کنید. در مورد این «روش‌های بهره‌ورتر» و در توضیح اینکه چرا این ۱۰ ستون اضافی مفید نخواهد بود، واضح و دقیق باشید.

اگر این مکالمه دشوار است، تلاش کنید تا این ذهنیت را داشته باشید که هر فردی از جمله شما نقایص خود را دارد. تنش‌ها در محیط کار طبیعی هستند. یک مواجهه چالش‌برانگیز به‌طور منفی روی شما و همکارتان تاثیر نمی‌گذارد. پیامدهای عصبی و مضطرب شدن و ایجاد بار هیجانی غیرضروری در این موقعیت بیشتر از آنکه سازنده باشد، مخرب خواهد بود. تلاش کنید تا بدانید که ترجیح همکار کمال‌گرای شما در دریافت بازخورد چیست. برخی ترجیح خواهند داد تا از طریق ایمیل این بازخورد را دریافت کنند، بنابراین آنها این شانس را دارند که هر واکنش دفاعی اولیه را به‌طور خصوصی پردازش کنند. اگر کمال‌گرایان خودآگاه زمانی برای واکنش‌های اولیه قوی در بازخورد داشته باشند، واکنشی سازنده ارائه خواهند داد.

از فرآیندهایی حمایت کنید که به تمرکز تیم کمک می‌کند

یک ویژگی کمال‌گرایی مشکل‌زا، از دست دادن دیدگاه تصویر کلی و بلندمدت تیم است. گرچه این شغل رهبر تیم است که فرآیندها را توسعه دهد و همه افراد تیم را روی اولویت‌های کلیدی متمرکز نگاه دارد، اما مسائلی وجود دارند که هر کسی در هر سطحی می‌تواند برای کمک انجام دهد. طی جلسات تیمی، ممکن است بپرسید:

• آیا روشی ساده‌تر برای دستیابی به هدف‌مان وجود دارد؟

• آیا می‌توانیم میزان زمانی که صرف می‌کنیم را کاهش دهیم؟

• هزینه فرصت صرف زمان اضافی روی این وظیفه در برابر وظیفه دیگر چیست؟

برای پروژه‌هایی که با یک فرد کمال‌گرا کار می‌کنید، می‌توانید همچنین یک چک‌لیست اولیه برای کمک به سازمان‌یافته ماندن گروه، کاهش اضطراب‌ حول «بایدها»، و اطمینان از اینکه هیچ چیز نادیده گرفته نشده است، ایجاد کنید. تطبیق با یک فرآیند تصمیم‌گیری و مستندسازی آنچه تصمیمات ایجاد کرده‌اند نیز به پیشبرد مسائل کمک می‌کنند.

احساس امنیت را از طریق تاثیر دوطرفه بالا ببرید

تاثیر دو طرفه زمانی است که یک هم‌تیمی به شما اجازه می‌دهد تا بر طرز فکر آنها تاثیر بگذارید و برعکس. این یک عامل مهم است که به هر رابطه‌ای کمک می‌کند تا مطمئن‌تر شود. اگر عادات یک فرد کمال‌گرا شما را آزار می‌دهد، برای مصالحه تلاش کنید. المان‌های روتین‌شان را که ممکن است برای خودتان مفید باشد شناسایی کنید. اگر از کس دیگری انتظار داشته باشید که به روش شما رفتار کند، آنگاه باید نشان دهید که شما نیز خواستار چرخش به سمت آنها هستید. وقتی افراد امنیت رابطه را احساس کنند، دریافت بازخورد انتقادی برای آنها به مراتب آسان‌تر است. چندین روش برای کمک به احساس اطمینان بیشتر به یک همکار کمال‌گرا وجود دارد. به هم‌تیمی‌های کمال‌گرای خودتان نشان دهید که به شدت به فکر آنها هستید و به استعدادها و توانمندی‌های آنها باور دارید. کمال‌گرایان باید بدانند که دیدگاه کلی شما نسبت به آنها مثبت است و این اشتباهات کوچک، مانند یک اشتباه چاپی، بر اعتماد کلی شما به آنها تاثیر نمی‌گذارد. وقتی یک فرد کمال‌گرا اعتماد دارد که شما بدون قضاوت بازخورد ارائه خواهید داد، می‌تواند آسان‌تر بر موانع احساسی فایق آید و بهتر عمل کند.  کمال‌گرایان نقاط قوت زیادی دارند و می‌توانند هم‌تیمی‌های شگفت‌انگیزی بسازند. اطمینان یابید که از فرصت‌تان برای یادگیری از نقاط قوت آنها مزیت کسب می‌کنید. اما با درک برخی عادات مشترک کمال‌گرایان می‌توانید چشم‌انداز و کشاکش‌های آنها را بهتر درک کنید. به این ترتیب، دری به سوی یک رابطه سالم می‌گشایید که در آن می‌توانید از یکدیگر بیاموزید و یک محیط کاری هماهنگ‌تر ایجاد کنید.