بین آنها تونی باتیستا قرار دارد؛ او پیش از اینکه زمام  Fail Safe Testing- شرکتی که تجهیزات برای دفاتر آتش‌نشانی محلی را آزمون می‌کند- را به عهده بگیرد، برای مدتی در مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌و‌کار کار می‌کرد؛ گرگ آمبروسیا که پیش از مالکیت و هدایت «City Wide Building Services» یک شرکت متخصص در پاک کردن شیشه‌های ملک‌های تجاری،  به‌عنوان یک افسر ارتش آمریکا خدمت می‌کرد و جنیفر براس، فردی که از مهندسی به MBA تغییر رشته داده و اکنون مالک شرکت Systems Design West است که صدور صورت‌حساب برای آمبولانس‌ها و دیگر ارائه‌دهندگان خدمات اضطراری نزدیک سیاتل را مدیریت می‌کند. دیگر دانشجویان ما وارد صنعت خدمات درمانی در منزل، برگزاری مسافرت‌های عجیب و غریب، اجاره ابزارآلات موسیقی، نرم‌افزار تخصصی و تولید شدند. اینکه آیا «کارآفرینی به واسطه تملک» برای شما مناسب است یا خیر، بستگی به ترجیحات و خلق‌و‌خوی شما دارد. اما اکثر افرادی که به آنها آموزش و مشاوره داده‌ایم، این روش کارآفرینی را شخصا، به‌طور حرفه‌ای و از لحاظ مالی رضایت‌بخش یافته‌اند.

شاید بزرگترین مزیت این نوع کارآفرینی اثر فوری آن است. به‌جای هدایت یک بوروکراسی شرکتی یا کار سخت روی برنامه‌ها و نمونه‌های اولیه کسب‌و‌کار، فورا کنترل یک سازمان پویا را به عهده می‌گیرید و تصمیماتی می‌گیرید که پیامدهایی به همراه دارند. این مدل برای براس جذاب بود. او می‌گوید: «من مسوولیت‌پذیری را دوست دارم. بنابراین واقعا دوست نداشتم که مانند یک زنبور کارگر باشم. همیشه خودم را در قالب نقش رهبر سازمان تصور می‌کردم و اکنون در این موقعیت هستم.» نکته دیگر داشتن یک سبک زندگی منعطف‌تر نسبت به یک استارت‌آپ نوپا یا یک شرکت بزرگ است. زمانی که یک عملیات باثبات را راه‌اندازی می‌کنید، به ندرت نیاز دارید تا شب‌ها و آخرهفته‌ها نیز کار کنید و به‌عنوان رئیس شرکت، این شمایید که قوانین را وضع می‌کنید: اگر می‌خواهید برای مسائل شخصی و خانوادگی، زودتر شرکت را ترک کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید. اما مالکیت و مدیریت یک کسب‌و‌کار کوچک بدون چالش نخواهد بود.

این دلیلی است که چرا باید اطمینان یابید که برای این نوع کارآفرینی مناسب هستید یا خیر و سپس به جست‌وجوی خود، مذاکره و انتقال به رهبری سازمانی به‌صورت سیستماتیک نزدیک شوید. ما طی پژوهش روی چندین شرکت و خریداران آنها، یک نقشه راه برای برداشتن همه این قدم‌ها تنظیم کرده‌ایم. در اینجا یکی از نکات را توضیح می‌دهیم. البته شما برای موفقیت در  این نوع کارآفرینی، نیاز به مهارت‌های اساسی مدیریت دارید: درک امور مالی، مهارت در هدایت و مدیریت دیگران و توانایی در تصمیم‌گیری. اما نیاز به ویژگی‌های دیگر نیز دارید. اعتماد و توانایی مجاب کردن نکاتی کلیدی و بسیار مهم هستند؛ این کار به شما نیاز دارد تا اسباب خوش‌بینی افرادی را که نمی‌شناسید- دلالان، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و کارمندان و مشتریانی که به ارث برده‌اید- ایجاد کنید. به گفته امبروسیا از شرکت City Wide او به لطف تجربه نظامی‌اش به سرعت با این بخش از نقشش احساس راحتی کرد.

پایداری که باتیستا به‌عنوان «پوست کلفت بودن» توصیف می‌کند، نیز بسیار مهم و ضروری است. زمانی که در جست‌وجوی یک کسب‌و‌کار برای خرید هستید، ممکن است یک چشم‌انداز فوق‌العاده بیابید، در مورد قیمت‌ها و شرایط به توافق با مالک آن برسید و ماه‌ها کار کنید تا به توافق برسید؛ اما شاید در لحظه آخر همه چیز از بین برود. اما شما باید شکیبایی لازم برای برگشت به وضع اول را داشته باشید و وقتی شما یک مالک هستید، به شما بستگی خواهد داشت که یک شرکت را به پیش برانید و اطمینان حاصل کنید که شرکت‌تان پس از شکست به سمت بهبودی خواهد رفت. علاوه بر اینها و شاید از همه مهم‌تر اینکه شما باید یک یادگیرنده مشتاق و علاقه‌مند باشید. در سراسر جست‌وجوی‌تان، باید به سرعت در مورد صنایع، بخش‌ها و شرکت‌های ناآشنا خود را به‌روزرسانی کنید. وقتی شما یک هدف جذاب پیدا می‌کنید، نیاز خواهید داشت تا در مورد کسب‌و‌کار موردنظر زیرک باشید. به‌عنوان یک مالک و مدیر ارشد اجرایی، باید بتوانید تخصص‌تان را در نقاط اصلی گسترش دهید، کنجکاو بمانید و تشخیص دهید که می‌توانید و باید در این شغل رشد کنید. باتیستا می‌گوید «تنها وقتی می‌توانید برای مالکیت یک شرکت آماده شوید که خودتان مالک شرکت شوید.»

همچنین مهم است که سوالی مانند این را بپرسید: آیا شما ارزش آنچه به‌دست خواهید آورد را بیش از آنچه از دست خواهید داد، دارید؟ به‌عنوان مثال، شما استقلال حرفه‌ای و توانایی برای اخذ تصمیمات یک طرفه را خواهید داشت اما این استقلال و توانایی با میزان بسیار زیادی فشار همراه است. شما راحتی کار در یک سازمان بزرگتر و سازمان‌یافته‌تر را رها خواهید کرد؛ سازمانی که در آن دسترسی بیشتری به سرمایه، یک برند شناخته شده که به آن افتخار کنید و حمایت همتایان‌، روسا و گروه‌های عملکردی مانند منابع انسانی و تحقیق و توسعه دارید. بله، پرداخت شما مستقیما به عملکرد شما مرتبط خواهد بود و هر حرکت مثبت‌ شما و کارمندان‌تان شما و سرمایه‌گذاران‌تان را منتفع می‌سازد. اما یک بخش ثانوی منفی وجود دارد: اگر شما بخشی ضروری از یک سازمان یا شرکت باشید، اشتباهات اجتناب‌ناپذیر و دوره‌های رکود شدیدتر به شما ضربه خواهند زد. بنابراین با دقت در نظر داشته باشید که برای چه چیزی آماده هستید. اگر بعد از این تعمق و تفکر، تصمیم گرفتید که مهارت‌ها و رغبت لازم برای تبدیل شدن به یک مالک کسب‌و‌کار کوچک را دارید، آنگاه آماده جست‌وجوی خود هستید. که هفته آینده در مورد آن توضیح خواهیم داد.

منبع: HBR