بازاریابی موبایلی، برای چه مشتریانی بیشترین اثربخشی را دارد؟

موبایل و فناوری‌های نوین، اصول تجارت را تغییر داده‌اند. اکنون می‌توانیم شرکت‌های بسیار پرقدرتی را مشاهده کنیم که با استفاده از نوآوری‌ها، تبلیغات آنلاین، وب‌سایت‌های خود یا فروش غیرحضوری توانسته‌اند تبدیل به چند قدرت مالی اول کشور خود شوند؛ آن هم درحالی‌که شاید ۵ سال پیش، حتی یک درصد مشتریان کنونی‌شان هم نامشان را نمی‌دانستند. به همان اندازه که موفقیت در این محیط پویا و پیچیده، آسان شده، شکست هم در نزدیکی کسب‌وکارها است. اگر بتوانید از موبایل و فناوری‌های نوین در بازاریابی و تولید و سایر فعالیت‌های خود استفاده کنید و آن را نادیده بگیرید، خطری جدی در کمین شما است.

با فرض آنکه شما یک شرکت خدماتی هستید، یا آنکه در تولید انبوه محصولات خود، محدودیتی ندارید، بازاریابی و فروش تبدیل به مهم‌ترین بخشی می‌شود که باید توجه‌تان را به آن معطوف کنید. بازاریابی و فروش با موبایل، بدون شک یکی از راحت‌ترین و اثربخش‌ترین راه‌ها برای رسیدن به مشتریان بیشتر است؛ حتی اگر تنها از امکانات ابتدایی این ابزار مانند پیام‌رسانی پیامکی یا تماس استفاده کنید. امروزه تقریبا همه مردم، موبایل دارند و موبایل اکثر آنها هم هوشمند است. به این ترتیب، مفهوم زمان و مکان از بین رفته و به‌طور دقیق می‌توانید برنامه‌های بازاریابی خود را با استفاده از موبایل تدوین کنید. کافی است مشخص کنید برای چه گروهی از مشتریان بالقوه، در چه ساعتی و با چه موقعیت مکانی باید اطلاع‌رسانی و تبلیغات کنید.

اما بازاریابی با موبایل، برای چه کالاها و مشتریانی بیشترین اثربخشی را دارد؟ به‌طور کلی، با توجه به آنکه اکثر کاربران موبایل‌های هوشمند را جوانان و رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال تشکیل می‌دهند، استفاده از ابزارهای نوین موبایل‌های هوشمند مانند اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بیشترین نتیجه را در پی خواهد داشت. با این وجود، حتی گروه‌های جمعیتی و اجتماعی دیگر هم به اندازه کافی از موبایل‌های هوشمند و دست‌کم از موبایل برخوردارند و می‌توان در صورت نیاز به آنها هم از طریق همین ابزارها یا ابزارهای ساده‌تر (مانند ارسال پیام) استفاده کرد.

در مورد محصولات و خدمات مختلف هم وضعیت تقریبا به همین شکل است. اگر مشتریان بالقوه شما را جوانان تشکیل می‌دهند (به‌عنوان مثال اگر فروشنده تجهیزات فناوری اطلاعات یا بازی‌های رایانه‌ای یا فیلم هستید)، موبایل بهترین بستر بازاریابی شما خواهد بود. همچنین اگر مساله زمان و مکان در فروش محصولات و خدماتتان اهمیت دارد، به خوبی می‌توانید از موبایل استفاده کنید. هر دوی این مسائل برای رستوران‌ها و سایر کسب‌وکارهای فعال در صنعت غذا و نوشیدنی بااهمیت است. بسیاری از مشتریان آنها برای صرف شام یا یک نوشیدنی از خانه خارج می‌شوند اما هنوز تصمیم خود را در مورد مقصدشان نگرفته‌اند. آنها از جست‌وجوی اینترنتی به وسیله موبایل استفاده می‌کنند. حال اگر شما یک رستوران دارید و نام رستورانتان در فهرست جست‌وجوی گوگل یافت شود، یک قدم از سایر رقبای بی‌بهره از بازاریابی با موبایل جلوتر خواهید بود. از طرف دیگر، در زمان‌های نزدیک به وعده‌های غذایی می‌توانید پیامی به مشتریان دائمی خود ارسال کرده و پیشنهاد ویژه خود را برای یک خوراکی خاص به آنها اعلام کنید. هیچ کدام از این مزایا در روش‌های سنتی بازاریابی وجود ندارد. در هر صورت، تجربه نشان داده که با وجودی که بازاریابی با موبایل برای برخی محصولات و خدمات، اثربخشی بیشتری دارد، معمولا برای تمام آنها قابل استفاده است. این موضوع را فروشگاه‌های زنجیره‌ای ابزارآلات پیتز  ایس آمریکا (Pete’s Ace) اثبات کرد. پیتز ایس که در کالیفرنیا قرار دارد، از سال ۱۹۲۶ که کارش را آغاز کرد، مشتریان وفادار بسیاری را توانست جذب کند. با وجود این، چند سال پیش، خانواده رورک که مالکان این فروشگاه بودند، تصمیم گرفتند مشتریان حضوری دائمی خود و حجم خرید هر کدام از آنها را افزایش داده و به این طریق درآمدها و سود بیشتری به دست آورند. این مساله همچنین از این جهت مهم بود که چند رقیب محلی، آنها را به چالش کشیده بودند. خانواده رورک می‌خواستند جذابیت خود را برای مشتریان کنونی حفظ کرده و در عین حال با تکیه بر موبایل، نسل جوان بیشتری را به سمت خود بکشند. به همین دلیل، آنها شروع به‌کار با شرکت فان موبیلیتی (FunMobility) کردند تا یک کمپین بازاریابی جدید برای ارائه کوپن‌های تخفیف به مشتریان بالقوه خود تشکیل دهند.

برای افزایش آگاهی مخاطبان از این طرح جدید، فروشگاه پیتز شروع به اطلاع‌رسانی از طریق تابلوهای واقع در فروشگاه، جست‌وجوی اینترنتی موبایل، تبلیغات در موبایل، تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی و همچنین ارسال ایمیل به مشتریان دائمی کرد. مشتریان می‌توانستند از طریق هر کدام از این کانال‌ها و همچنین ارسال پیام پیتز به یک شماره تلفن، کوپن تخفیف خود را دریافت کنند. مشتریان این اختیار را داشتند که یا از یک تخفیف واحد استفاده کرده یا عضو باشگاه موبایل فروشگاه شده و عملا تبدیل به یک مشتری دائمی شوند. در این صورت، آنها می‌توانستند از تخفیف‌های دوره‌ای فروشگاه بهره ببرند. گذشت زمان اثبات کرد که این کمپین بازاریابی یک موفقیت بزرگ بوده است. میانگین خرید هر مشتری ۴۱۱ درصد افزایش یافت. ۴۹ درصد از مشتریان متقاضی کوپن‌های تخفیف، از آن استفاده کردند و ۱۹۰ مشتری جدید به باشگاه موبایل فروشگاه اضافه شد. لیندا رورک، یکی از مالکان فروشگاه می‌گوید: «به این طریق، نسل جوان به این موضوع پی بردند که از کجا خرید کنند و اطلاعاتشان هم از محصولات و کالاهای ما افزایش یافت؛ آن هم از طریق موبایل‌ها، کامپیوترها و تبلت‌هایشان. اکنون مشتریان در حالی به ما مراجعه می‌کنند که اطلاعات بیشتری دارند. بنابراین، کمپین ما راهی برای افزایش آگاهی مشتریانمان بوده است. البته آنها اکنون در خریدهایشان هم می‌توانند صرفه‌جویی بیشتری بکنند.»

برگرفته از کتاب: راهنمای مبتدیان برای بازاریابی با موبایل