شریدر علیه «تقلب به نفع فیلم‌سازان زن»

شریدر که در دهه هفتاد نقد فیلم می‌نوشت و در سال‌های بعد با نوشتن فیلم‌نامه چند فیلم شاخص مارتین اسکورسیزی، و در رأسشان «راننده تاکسی» به شهرت رسید و سال‌هاست به عنوان کارگردان در هالیوود فعال است، بحث تقلب در نظرسنجی «سایت‌اندساوند» را مطرح کرده است. پل شریدر می‌گوید بیشتر افرادی که در نظرسنجی بهترین‌های تاریخ سینما شرکت کردند منتقد فیلم نبودند. این «تقلب» برای اعتبار بخشیدن به فیلم‌سازان زن روی داده است، شستشان را روی ترازو گذاشتند و اعمال نفوذ کردند.او ادامه می‌دهد: «برای تقلب در آرا دو اقدام کردند، و اقدام سوم به شکل اجتماعی اتفاق افتاد. اولی این بود که مشارکت‌کنندگان را به‌شدت افزایش دادند. کسانی در این نظرسنجی منتقدانه مشارکت کردند که منتقد فیلم واقعی نبودند، و فهرست آرا از ۵۰۰ یا ۶۰۰ به ۲۰۰۰ رسید. این یک تغییر بزرگ است.

اقدام دوم این بود که هر فیلم را برابر شمردند. و بعد جنبش «می تو» را داشتید که باعث شد همه فکر کنند یک فیلم‌ساز زن باید در فهرستشان وجود داشته باشد.»سال گذشته هم پس از انتشار نظرسنجی سایت‌اند‌ساوند، انتقادهای گسترده‌ای نسبت به برگزیده شدن «ژان دیلمان» منتشر شد. آرموند وایت، منتقد آمریکایی، نوشت: «سایت‌اند‌ساوند، بدون هیچ توضیحی و عملا با یک کودتای فرهنگی، اعتبار «همشهری کین» و سال‌ها تخصص خود را تحت‌الشعاع فیلمی چون «ژان دیلمان» قرار داد؛ طی یک نظرسنجی فرمایشی و با ادعای حضور نماینده همه نسل‌ها، فرهنگ‌ها و ملیت‌ها تنها زمینه‌ساز اختلافات فرهنگی شده است. به عقیده من «ژان دیلمان» حتی از گذر زمان هم سربلند بیرون نیامده است.»