در آستانه رویای هزار میلیاردی

مهرماه امسال هم فروش سینماها به ۹۰میلیارد تومان رسید و در آبان‌ماه هم طبق گزارشی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده ۱۴۹میلیارد و ۲۹۵میلیون تومان به دخل سینماها اضافه شده است. با این حساب می‌توان گفت که سینماها در هشت ماه گذشته بیش از ۶۷۰میلیارد تومان فروش داشته‌اند که رکورد بسیار قابل‌توجهی است. اما آیا چهار ماه پیش رو این رقم را به هزار می‌رساند؟ کمی بعید است اما غیرممکن نیست. چیدمان درست اکران، در کنار تبلیغات مناسب فیلم‌ها می‌تواند رویای هزار میلیاردی را محقق کند؛ اما با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از فروش کل امسال تنها در دخل یک فیلم یعنی «فسیل» بوده است، می‌توان گفت امسال تحقق رویای هزار میلیاردی چندان نزدیک نیست.

جزئیات فروش آبان

سینمای ایران در دومین ماه پاییز ۱۴۹میلیارد و ۲۹۵میلیون تومان فروخت. روز نوزدهم آبان با فروش ۹میلیارد و ۳۲۱میلیون، ۲۶ آبان با فروش ۹میلیارد و ۸۷میلیون تومان و ۵ آبان با فروش ۸میلیارد و ۴۶۲میلیون تومان به‌ترتیب پرفروش‌ترین روزهای این ماه بودند و تا اینجا ماه آبان پرفروش‌ترین ماه سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ بوده‌ است.

فیلم‌های سینمایی «هتل» با فروش بیش از ۸۴ میلیارد تومان، «بچه‌زرنگ» با فروش بیش از ۲۱میلیارد تومان، «فسیل» با فروش بیش از ۱۳میلیارد تومان، «گیج‌گاه» با فروش بیش از ۷میلیارد تومان، «نارگیل۲» و «شهر هرت» هر کدام با فروش بیش از ۴میلیارد تومان، «عامه‌پسند» با فروش بیش از ۲میلیارد تومان، «جوجه تیغی»، «حدود ۸ صبح»، «جنگل پرتقال» و «هولیا» هر کدام با فروش بیش از یک‌میلیارد تومان به ترتیب، اول تا یازدهم جدول فروش آبان را به خود اختصاص دادند. براساس گزارش‌های منتشر‌شده در این ماه نزدیک به ۴میلیون نفر به سینما رفتند که این آمار، ۶۲درصد بیشتر از مدت‌زمان مشابه ماه قبل بوده است و نشان می‌دهد مخاطبان سینما طی ماه اخیر، استقبال قابل‌توجهی از فیلم‌های روی پرده به عمل آورده‌اند.

نکته قابل‌توجه آمار آبان‌ماه اینکه طی این ماه، ۷۵هزار و ۲۹۷سانس اکران وجود داشت و این آمار، ۱۲درصد بیشتر از سانس‌های مهرماه است. با توجه به افزایش ۶۲درصدی میزان مخاطب، سانس‌ها رشد چندانی را نشان نمی‌دهند که همین عامل ثابت می‌کند ضریب اشغال صندلی‌ها طی آبان‌ماه، به‌مراتب بیشتر از مهرماه بوده است و این یکی از بهترین نشانه‌ها در جهت رونق سینما به حساب می‌آید.

پر‌فروش‌های ماه

پرمخاطب‌ترین فیلم آبان‌ماه، کمدی «هتل» ساخته مسعود اطیابی بود که ۲میلیون و ۲۲هزار نفر را به سینماها کشاند. «بچه‌زرنگ»، ساخته بهنود نکویی، دومین فیلم پرمخاطب این ماه بود که ۷۰۱هزار مخاطب داشت. «فسیل»، ساخته کریم امینی، در آخرین روزهای اکرانش، همچنان با اقبال خوبی مواجه می‌شود. این فیلم در آبان‌ماه، با ۳۳۴هزار مخاطب، سومین فیلم پرمخاطب ماه شناخته شد. «گیج‌گاه»، نخستین ساخته عادل تبریزی، چهارمین فیلم پراقبال آبان بود. در این ماه، ۱۸۸هزار مخاطب داشت و ۷میلیارد و ۸۶۹میلیون تومان نیز فروخت. «نارگیل ۲» ساخته داوود اطیابی هم که سه‌ماه‌ونیم از اکران آن می‌گذرد، همچنان چراغ‌خاموش می‌فروشد. این فیلم در آبان‌ماه، موفق به جذب ۱۴۰هزار مخاطب و فروش ۴میلیارد و ۹۱۲میلیون تومانی شد.

امیدواری بسیاری وجود دارد که آمار خوشایند آبان‌ماه، در آخرین ماه پاییز بهبودی جدی پیدا کند. به‌رغم اقبال بسیار بالایی که نسبت به فیلم‌های «هتل» و «بچه‌زرنگ» وجود دارد، فیلم‌های اجتماعی نیز این روزها، روی دور استقبال قرار گرفته و قطعا آمار آنها طی آذرماه با صعود قابل‌توجهی همراه است. قرار است در این ماه، چند فیلم پرمخاطب ازجمله «ویلای ساحلی»، ساخته کیانوش عیاری با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی، به روی پرده بروند که ترکیب اکران و گیشه آن را متحول کرده و سینما را با اتفاق‌هایی به‌مراتب شیرین‌تر مواجه خواهند ساخت.