اقبال خواننده جوان در ‏‏‏‏‌شب زمستانی

 این جایزه البته به‌تازگی طراحی و اهدا شده‌است و به‌نظر می‌رسد که شاخص‌های اجتماعی مربوط به این اثر، بیش از ارزش هنری آن در برنده شدنش تاثیر داشته است. به هر حال شروین حاجی پور حالا تنها خواننده ایرانی است که توانسته یکی از جوایز معتبر‌گرمی را ببرد. زمزمه‌‌‌‌‌های موفقیت تک‌‌‌‌‌آهنگ شروین حاجی‌‌‌‌‌پور از ماه‌ها پیش و پس از انتشار این قطعه شنیده شد؛ به‌طوری که ۱۱۵‌هزار درخواست ثبت‌شده در کارزار اینستاگرامی و تیک‌‌‌‌‌تاکی گرمی، ۸۳‌درصد از شرکت‌‌‌‌‌کنندگان خواهان اعطای جایزه ویژه‌گرمی به شروین حاجی‌‌‌‌‌پور شدند و در نهایت آکادمی‌گرمی یک بخش تازه‌تاسیس به بخش‌های مختلفش اضافه کرد. به گزارش «ایرنا» این جایزه‌‌‌‌‌ ظاهرا اکتبر گذشته به جوایز‌گرمی افزوده شده و در نخستین دوره به یک هنرمند جوان ایرانی داده شده‌است.

گرمی چیست و چرا مهم است؟

جایزه ‌گرمی که در اصل جایزه گرامافون نامیده می‌شود، یک جایزه موسیقی است که توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط برای شناسایی دستاوردهای صنعت موسیقی ارائه می‌شود. به گزارش «ایسنا» نشان مراسم، یک گرامافون طلاکاری ‌‌‌‌‌شده‌است و سالانه آیین اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند، همراه است. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان «گرمی» بزرگ‌ترین آنها است. ‌گرمی به‌همراه جایزه اسکار برای دستاوردهای سینمایی، جایزه امی برای دستاوردهای تلویزیونی و جایزه تونی برای دستاوردهای تئاتر چهار جایزه اصلی سالانه سرگرمی آمریکا محسوب می‌شوند. گرمی دارای چهار جایزه است که شامل آلبوم سال، ضبط سال، ترانه سال‌و بهترین هنرمند جدید می‌شود.

همچنین ۶ جایزه ویژه شامل جوایز اسطوره، یک عمر دستاورد هنری، جایزه امنا، تالار مشاهیر گرمی، جایزه فنی‌گرمی و MusiCares Person of the Year بخش‌های دیگر مراسم است، اما شصت و چهارمین مراسم‌گرمی که ساعاتی پیش برگزار شد، به‌جای ۶ جایزه، شامل ۷ جایزه ویژه بود و جایزه «بهترین ترانه تاثیرگذار درتغییرات اجتماعی» به آن اضافه شده بود. هرچند که جایزه‌گرمی بسیار مهم و معتبر است اما نباید سیاسی بودن این بخش را نادیده گرفت و صرفا به ارزش هنری اثر ربط داد.

نکته دیگر اینکه برخلاف دیگر بخش‌های‌گرمی که نامزدها با رای اعضای آکادمی انتخاب می‌شوند، نامزدهای این بخش را کاربران تعیین می‌کنند؛ در واقع شروین جایزه‌‌‌‌‌اش را از آرای ۱۱۵‌هزار کاربر گرفت، نه از آکادمی گرمی! جیل بایدن، بانوی اول ایالات‌متحده آمریکا، نام شروین را در مراسم اعلام کرد و حاجی‌‌‌‌‌پور نیز در واکنش به بردن این جایزه با انتشار عکسی از خود در صفحه اینستاگرامش، نوشت «ما بردیم.»

دیگر برندگان گرمی

هری استایلز برای «خانه هری» به‌عنوان برنده جایزه آلبوم سال‌در جوایز‌گرمی ۲۰۲۳ اعلام شد. همچنین سامارا جوی برنده‌گرمی برای بهترین هنرمند جدید در مراسم‌گرمی ۲۰۲۳ شد. در ادامه، در جریان شصت و پنجمین مراسم اهدای جوایز‌گرمی ۲۰۲۳، «بیانسه»‌‌‌‌‌ با کسب چهار جایزه‌گرمی از جمله بهترین ترانه R&B رکورد بیشترین دریافت جایزه را در تاریخ ‌گرمی شکست. با احتساب جایزه‌‌‌‌‌هایی که «بیانسه»‌‌‌‌‌ شب گذشته کسب کرد، تعداد کلی جایزه‌‌‌‌‌های‌گرمی این هنرمند به ۳۲ جایزه رسید. در این مراسم همچنین، «ادل» جایزه بهترین اجرای پاپ را برای ترانه « Easy on Me» دریافت کرد و تعداد جایزه‌‌‌‌‌های‌گرمی خود را به ۱۶ جایزه رساند. «کندریک لامار» نیز در سه شاخه بهترین اجرای رپ، بهترین ترانه رپ و بهترین آلبوم رپ به‌عنوان برنده معرفی شد. مراسم امسال درحالی در لس‌آنجلس و به مجری‌‌‌‌‌گری «ترور نوا» برگزار شد که سال‌گذشته به دلیل افزایش شمار مبتلایان ویروس‌کرونای شهر لس‌آنجلس، در لاس وگاس برگزار شده بود.

ایران چه سابقه‌‌‌‌‌ای در ‌گرمی دارد؟

کارنامه هنری ایران را در ادوار مختلف جوایز‌گرمی نمی‌توان نادیده گرفت. از اردشیر فرح تا حسین علیزاده، کیهان کلهر و محمدرضا شجریان همگی ردپایی در بخش‌های مهم این جایزه داشته‌‌‌‌‌اند.

اردشیر فرح: نخستین‌باری که ایرانی‌‌‌‌‌ها توانستند در این جایزه موفقیت کسب کنند به سال‌۱۹۹۲ (۱۳۷۲) بازمی‌گردد. در آن دوره اردشیر فرح در قالب گروه «استرانز و فرح» برای آلبومی به‌نام «آمریکاز» کاندید می‌شود.

حسین علیزاده: حسین علیزاده تا به حال سه‌بار برای آلبوم‌‌‌‌‌های «فریاد»، «بی تو به‌سر نمی‌شود» و «به تماشای آب‌های سپید» نامزد جایزه‌گرمی در بخش آلبوم سال‌شده‌است.

علیزاده در سال‌۱۳۹۳ نیز در نامه‌‌‌‌‌ای از دریافت «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» اعلام انصراف کرد و نوشت که «خود را بی‌‌‌‌‌نیاز از دریافت هر نشانی» می‌داند. او در نامه‌‌‌‌‌ای سرگشاده نوشت: «اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه هدیه ملت با فرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن را ارج می‌‌‌‌‌نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پرافتخار تاریخ خود را.» علیزاده با این حال اضافه کرده بود که «شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی نزد مسوولان می‌‌‌‌‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود.» با این حال استاد حسین علیزاده با کارنامه پر بار خود و با وجود ۳ بار کاندیداتوری در جایزه‌گرمی از دریافت این جایزه ناکام ماند.

کیهان کلهر: استاد کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده چیره‌‌‌‌‌دست‌کمانچه تاکنون ۴ بار نامزد جایزه‌گرمی شده‌است. «بی تو به‌سر نمی‌شود»، «فریاد»، «باران» و «فراتر از نقشه جغرافیا» عناوینی است که کلهر در آنها به ‌‌‌‌‌عنوان آهنگساز و نوازنده نقش داشته و همگی نامزد جایزه‌گرمی شده‌اند؛ اما در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، کیهان کلهر به‌همراه گروه جاده‌ابریشم به رهبری یویوما توانستند با آلبوم «sing me home» موفق به کسب جایزه‌گرمی بهترین موسیقی جهانی شوند.

محمدرضا شجریان: خسرو آواز ایران در زمات حیات خویش دوبار نامزد جایزه‌گرمی شد. محمدرضا شجریان در سال‌۱۳۸۱ دو آلبوم «بی تو به‌سر نمی‌شود» و «فریاد» را منتشر کرد که با همکاری حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان اجرا شده‌بودند، با این‌حال شجریان نیز از دریافت جایزه‌گرمی ناکام ماند!

حمید سعیدی: حمید سعیدی، آهنگساز ایرانی تاکنون دوبار، برنده جایزه‌گرمی شده‌است. او اولین‌بار در سال‌۲۰۱۹ با گروه موسیقی «افیون ماه» در بخش موسیقی «نیو ایج» یا موسیقی نوین موفق به دریافت جایزه‌گرمی شد. این هنرمند ساکن لس‌‌‌‌‌آنجلس بار دیگر در‌گرمی ۲۰۲۳ با گروه «خورشید سفید» بازهم برنده جایزه‌گرمی در بخش موسیقی نیو ایج شد.


گرامافون طلایی چقدر می‌‌‌‌‌ارزد؟

جایزه موسیقی‌گرمی که سالانه توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا اعطا می‌شود، به‌صورت مستقیم هیچ منفعت مالی برای برندگان به‌همراه نخواهد داشت با این حال بنا بر اعلام نشریه فوربس میزان فروش کنسرت‌‌‌‌‌های برندگان این جایزه حداقل تا ۵۵‌درصد افزایش یافته‌است. از سویی دیگر، «دیوید بنر» خواننده و تهیه‌‌‌‌‌کننده آمریکایی که در سال‌۲۰۰۹ موفق به کسب جایزه‌گرمی شده عنوان می‌کند که پس از کسب این جایزه، هزینه‌ای که تهیه‌‌‌‌‌کنندگان برای تولید آثارش دریافت می‌کردند از ۵۰‌هزار دلار به ۱۰۰‌هزار دلار افزایش یافته‌است و در مواردی این هزینه تا ۹۰‌درصد افزایش می‌‌‌‌‌یابد.

جنبه مثبت کسب جایزه‌گرمی از نقطه‌نظر مالی بیشتر برای هنرمندانی چشمگیر است که بیشتر در پشت صحنه فعالیت می‌کنند تا جلوی میکروفن. «دیوید روسو» که یک کارگردان موزیک ویدئواست، می‌گوید که ترانه‌‌‌‌‌سراها و تهیه‌‌‌‌‌کنندگانی را می‌‌‌‌‌شناسد که پس از برنده‌شدن در گرمی، درآمدشان ۱۰۰ تا ۱۵۰‌درصد افزایش یافته‌است. بنابر اعلام کمپانی برگزارکننده کنسرت «Pollstar»، مزایای مالی جایزه‌گرمی می‌تواند برای تورهای بزرگ نیز بسیار زیاد باشد؛ به‌عنوان مثال درآمد «برونو مارس» پس از کسب جایزه‌گرمی برای هر شب بر‌‌گزاری کنسرت از ۱۳۰‌هزار دلار به ۲۰۲‌هزار دلار (+۵۵درصد) افزایش یافت. درآمدهای تورهای «تیلور سویفت» ترانه‌‌‌‌‌سرا  و خواننده آمریکایی نیز پس از کسب جایزه‌گرمی از ۱۲۵‌هزار دلار به ۶۰۰‌هزار دلار برای هر شب اجرا در تور (+۳۸۰درصد) افزایش یافت.