غوغای «پسر دلفینی» در بازار نیمه‌جان

نکته دیگر در این باره، تلاش سازندگان «پسر دلفینی» برای بازارسازی برای این انیمیشن است. اتفاقی که اگرچه در گذشته نیز کم‌وبیش تلاش‌هایی را برانگیخته اما هرگز چندان موفق نبوده است. تولید عروسک، نوشت‌افزار، لباس و ... با الهام از پسر دلفینی همزمان با اکران فیلم و آغاز مهرماه که زمان بازگشایی مدارس است، ‌از سوی سازندگان آن در دستور کار قرار گرفته و چنان که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند، ۱۰ محصول جانبی مرتبط با این انیمیشن به بازار آمده است. پیش از این عروسک‌های کلاه‌قرمزی و زی‌زی‌گولو نمونه‌های نسبتا موفقی بودند که توانستند وارد بازار نوشت‌افزار و ... شوند اما سطح پایین تولید در کنار رواج بازارهای سیاه و تولید قاچاق و ... مانع از بازارسازی گسترده برای این دو شخصیت شد. اما حالا پسر دلفینی در تلاش است در کنار بازار سینما، بازارهای جانبی را هم فتح کند. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

انیمیشن‌های پرفروش ایرانی

در سینمای ایران انیمیشن‌های پرفروشی هم در بازار اکران روی پرده رفته‌اند: تهران ۱۵۰۰ در گیشه ۱۳۹۲ حدود ۲میلیارد تومان فروخت که رقم بسیار قابل‌توجهی بود. در این سال فیلم رسوایی ساخته مسعود ده‌نمکی، با ۶میلیارد تومان فروش در صدر جدول ایستاد. «شهر موش‌های ۲»‌ در سال ۱۳۹۳ اکران شد و نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان فروش داشت و در صدر جدول ایستاد و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ کشور شد. همچنین انیمیشن شاهزاده روم در سال ۱۳۹۴، پنج میلیارد تومان فروش داشت و فیلشاه نیز در سال ۹۶، به فروش ۸میلیارد تومانی رسید. در سال ۹۷ هم بنیامین به فروش بیش از ۵میلیاردتومانی دست یافت. نکته قابل‌توجه این است که تهران ۱۵۰۰، شاهزاده روم و فیلشاه، عمدتا با هدف جلب نگاه بزرگسالان ساخته شده بودند و الزاما کودکان مخاطبانشان نبودند. اما پسر دلفینی به عنوان یک فیلم سینمایی در حوزه سینمای کودکان، توانسته آغاز خوبی در ماراتن اکران داشته باشد.

طبق آمارهای فروش، پرفروش‌ترین انیمیشن‌های کودکان به ترتیب فیلشاه با ۸میلیارد تومان، بنیامین با ۵/ ۵میلیارد تومان و آخرین داستان با حدود ۵۰۰میلیون تومان هستند. اما در این میان می‌توان از فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسر خاله» یاد کرد که در زمان خود در سال ۱۳۷۳ بیش از ۴۱۸میلیون تومان فروش کرد. رقمی که با احتساب تورم، به حدود ۱۰۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ می‌رسد. به هر حال پسر دلفینی در این شرایط رقابت سختی در پیش دارد. در قصه این فیلم، هواپیمایی در دریا سقوط می‌کند. یک دلفین (سفید) به همراه مادرش (نانا) نوزاد انسانی (پسر دلفینی) را در دریا پیدا و از او مراقبت می‌کنند. سر‌انجام پسر دلفینی بزرگ می‌شود و بعد از اینکه متوجه می‌شود او یک انسان است به دنبال پیدا کردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره می‌شود. او توسط ناخدا مروارید نگهداری می‌شود. پسر دلفینی در مسابقه جمع‌آوری مروارید شرکت می‌کند. او توسط دزدان دریایی که برای بی‌بی‌زار کار می‌کنند، دزدیده می‌شود.

بالاتر از فهرست بلند سلبریتی‌ها

پسر دلفینی در هفته گذشته توانست با فروش ۲میلیارد و ۹۰۰میلیون تومانی جایگاه دوم گیشه را به دست بیاورد و مجموعا با فروش نزدیک به ۴میلیاردتومانی به رکورد قابل‌توجهی دست بیابد و بالاتر از فیلم‌های «بدون قرار قبلی»، «مغز استخوان»، «زالاوا»، «مجبوریم»، «لامینور»، «شب طلایی» و ... بایستد. در واقع پسر دلفینی فیلم‌هایی را تنها در دو هفته و با اختلاف زیاد پشت سر گذاشته که اسامی بازیگرانشان را به‌اصطلاح تریلی هم نمی‌کشد! ادامه فروش خوب این انیمیشن می‌تواند گیشه این فیلم را به یکی از پدیده‌های اکران سال تبدیل کند. جالب اینکه احتمال شکست اکران این فیلم در دوران محدودیت‌های کرونایی باعث شده امتیاز آن با قیمتی نسبتا پایین واگذار شود.

در هفته‌ای که گذشت، مجموع فروش فیلم‌های سینمایی ۱۳میلیارد و ۸۰۰‌میلیون تومان بود که بخش اعظمی از این سهم گیشه به سه فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیر‌اندیش و فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد اختصاص یافت. در هفته‌ای که گذشت «ابلق» سه‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان، «پسر دلفینی» دومیلیارد و ۹۰۰میلیون تومان و «دوزیست» دو‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان را به خود اختصاص دادند. در جایگاه‌های بعدی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی با دو‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان جایگاه چهارم، «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده با ۹۹۵میلیون تومان جایگاه پنجم و «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و با فروش ۶۵۰میلیون تومان، جایگاه ششم گیشه را به خود اختصاص دادند.