داستان فیلم‌هایی که ساخته نشدند

اسکورسیزی سریع‌تر از نولان

فیلم زندگی‌نامه «هاوارد هیوز» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» با عنوان «هوانورد» بیش از ۲۰۰میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و ۱۱ نامزدی جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای بازی «لئوناردو دی‌کاپریو» را به دست آورد. این فیلم در عین حال تمام تصورات «کریستوفر نولان» درباره ساخت درام بیوگرافی «هاوارد هیوز» را نیز نابود کرد، پروژه‌ای که نولان مدت‌ها برای ساخت آن برنامه‌ریزی کرده بود اما اسکورسیزی با فیلم تحسین‌شده‌اش گوی سبقت را از او ربود. «نولان» در سال ۲۰۰۷ در مصاحبه‌ای گفت فیلمنامه زندگینامه «هیوز» بهترین چیزی است که او تاکنون نوشته و او حتی «جیم کری» را برای بازی در نقش هیوز انتخاب کرده بود. به گفته نولان، هیوز نقشی بود که کری برای بازی کردن آن به دنیا آمده بود. با بسته شدن پرونده ساخت فیلم زندگی‌نامه «هاوارد هیوز»، نولان به دنیای بتمن قدم گذاشت و فیلم «بتمن آغاز می‌کند» را در آغاز سه‌گانه «شوالیه تاریکی» برای برادران وارنر ساخت.

حسرت کوبریکی

پروژه ساخت فیلم «ناپلئون» از «استنلی کوبریک» را می‌توان عظیم‌ترین فیلمی دانست که هرگز ساخته نشده است. «کوبریک» نتوانست دو استودیوی «MGM» و «United Artists»را مجاب به ساخت این فیلم کند، زیرا چشم‌انداز او برای این پروژه بسیار بزرگ بود. همانطور که در کتاب «ناپلئونِ استنلی کوبریک: بزرگترین فیلمی که هرگز ساخته نشده است» آمده، این فیلمساز دو سال کامل در مورد ناپلئون تحقیق کرد و با ده‌ها مشاور تاریخی و یک متخصص ناپلئون از آکسفورد کار کرد تا مطمئن شود فیلمنامه از نظر تاریخی دقیق است. تحقیقات کوبریک شامل ۱۵هزار عکس مکان‌یابی و ۱۷هزار اسلاید از تصاویر ناپلئونی بود. ساخت آثار حماسی-تاریخی در زمان توسعه پروژه «ناپلئون» تا حد زیادی از مد افتاده بودند، به همین دلیل بود که هیچ‌یک از استودیوها حاضر نبودند چنین بودجه هنگفتی را به چشم‌انداز کوبریک که شامل استفاده از هزاران نیروی انسانی و اسب برای نشان دادن دقیق ارتش فرانسه بود، اختصاص دهند.

ابرپروژه مسکوت

«تلماسه» از «آلخاندرو خودوروفسکی» قطعا یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های سینمایی بود که هرگز ساخته نشد. در واقع این پروژه آنقدر بزرگ است که یک مستند کامل در سال ۲۰۱۳ با عنوان «تلماسه خودوروفسکی» به آن پرداخته است.

 این کارگردان به‌شدت سرگرم توسعه این پروژه بود که متوجه شد چشم‌انداز برای ساخت آن بسیار بزرگ و پرهزینه است. «خودوروفسکی» حتی از افرادی مانند «اچ آر گیگر»، «سالوادور دالی»، «اورسون ولز»، «گلوریا سوانسون»، «اودو کی‌یر» و «میک جگر» خواسته بود در ساخت فیلم «تلماسه» با او همکاری کنند. «خودوروفسکی» در مصاحبه‌ای درباره این فیلم گفته است: «این یک داستان علمی‌تخیلی است اما در عین حال بسیار بسیار ادبی است. پیدا کردن تصاویر برای قرار دادن در فیلم بسیار دشوار است.»

سد سیاسی در برابر کراننبرگ؟

«ویگو مورتنسن» به لطف بازی در فیلم «وعده‌های شرقی» به کارگردانی «دیوید کراننبرگ»، نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد، فیلمی که اگر طبق برنامه کارگردان پیش می‌رفت، دنباله‌ای را نیز به همراه داشت. «کراننبرگ» قرار بود فیلمبرداری دومین فیلم «وعده‌های شرقی» را در اکتبر ۲۰۱۲ آغاز کند، اما کمپانی فوکس فیچرز از ساخت فیلم شانه خالی کرد. برخی معتقد بودند دلایل سیاسی مانع ساخته شدن این فیلم شده است.

«کراننبرگ» درباره این فیلم ساخته‌نشده توضیح می‌دهد: «چیزی بود که واقعا دوست داشتم آن را کشف کنم زیرا نخستین باری بود که وسوسه می‌شدم دنباله‌ای بسازم، احساس می‌کردم کاراکتر نیکلای با بازی «ویگو مورتنسن» و کریل با بازی «ونسان کسل» تمام نشده است. واقعا دوست داشتم نیکلای را ببینم که به روسیه برمی‌گردد، زیرا یکی از چیزهایی که در فیلم اول می‌خواستم این بود که شما تعداد زیادی روس را در لندن می‌بینید اما هرگز آنها را در روسیه نمی‌بینید. به عبارت دیگر، شما تبعید آنها را تجربه می‌کنید و آنها سعی می‌کنند بخشی از روسیه را در لندن بازسازی کنند. «استیو نایت» فیلمنامه فوق‌العاده‌ای برای این فیلم نوشته بود.»

شکست راکی در میدان فیلمسازی

فیلم «ادگار آلن پو» با بازی «کریستین بیل» و کارگردانی «اسکات کوپر» با عنوان «چشم آبی کم‌رنگ» اواخر امسال در نتفلیکس عرضه می‌شود، اما ساخت فیلم «ادگار آلن پو» مدت‌ها آرزوی «سیلوستر استالونه» بوده است. نماد «راکی» بیش از دو دهه تلاش کرد یک فیلم از پو بسازد و در نهایت «رابرت داونی جونیور» به عنوان بازیگر نقش اول فیلم انتخاب شد. «داونی جونیور» در سال ۲۰۰۹ در مصاحبه‌ای عنوان کرد استالونه فیلمنامه‌ای عالی نوشته بود اما فیلم هرگز ساخته نشد.

«استالونه» هم یک بار در مورد این فیلم ساخته‌نشده گفت: «آنچه من را در مورد پو مجذوب می‌کند این است که او یک بُت‌شکن بود. این داستانی برای هر مرد یا زن جوانی است که خود را کمی خارج از چارچوب می‌بیند، یا در طول زندگی خود به عنوان فردی عجیب‌وغریب طرد شده است. آلن پو یکی از بزرگ‌ترین رمزنگاران بود و کدهای بسیار کمی وجود داشت که او قادر به شکستن آن نبود. او مردی خارق‌العاده بود.»

دردسر مخاطب‌سنجی

«سوفیا کوپولا» با کمپانی یونیورسال پیکچرز برای ساخت فیلم لایو‌اکشن «پری دریایی کوچولو» در فضایی متفاوت با انیمیشن معروف دیزنی همکاری کرد و قرار بود داستان به ریشه‌های تیره‌تر آن در افسانه اصلی نوشته «هانس کریستین اندرسون» بپردازد. کوپولا تصمیم داشت این فیلم را فقط برای یک گروه از مخاطبان خاص بسازد نه برای همه اعضای خانواده! اما این موضوع عامل اختلاف او و کمپانی یونیورسال شد و این  استودیو نمی‌خواست پول زیادی را برای جلوه‌های زیر آب خرج کند تا چنین برداشت پرمخاطره‌ای از داستان پری دریایی داشته باشد. در نهایت «کوپولا» پس از صرف یک سال برای توسعه این پروژه، کناره‌گیری کرد.