تمجید فیلمساز بزرگ از کیارستمی

در این میان عباس کیارستمی همچنان تحسین‌برانگیزترین سینماگر ایرانی است. بسیاری از چهره‌های مطرح سینمای جهان، از کوروساوا تا اسکورسیزی، از گدار تا ژروم بارون و ... کیارستمی را منبع الهام یا عامل تغییر نگاه خود به جهان و سینما توصیف کرده‌اند. حالا و در تازه‌ترین نمونه، ورنر هرتسوگ، فیلمساز بزرگ آلمانی که دارنده دو جازه معتبر کن است، با تمجید از آثار عباس کیارستمی، فیلمسازی او را در بالاترین سطح ممکن توصیف کرد. جالب این است که بسیاری از کارگردانان و سینماگران بزرگ دنیا از دریچه فیلم‌های کیارستمی، دوستدار و علاقه‌مند به فرهنگ ایرانی شده‌اند. از این جمله ژان لوک گدار و کوروساوا بیش از دیگران پیشرو بوده‌اند. بسیاری از فیلمسازان سینمای مستند نیز تحت‌تاثیر کیارستمی، دلبسته فرهنگ ایرانی شده‌اند.

در این میان ورنر هرتسوگ که در کنار سینمای داستانی، ‌شهرت و اعتبار بسیاری در سینمای مستند هم دارد، بیش از دیگران معروف است. او حتی در فیلم‌هایش ارجاع‌های مشخصی به ایران دارد و درباره ایران نیز فیلم ساخته است. «ملکه صحرا» یک فیلم ملودرام به کارگردانی ورنر هرتسوگ است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این فیلم با بازی نیکول کیدمن در نقش گرترود بل، نویسنده و مامور مخفی بریتانیا در اوایل قرن در کشورهای عربی، قصه‌های زیادی را حول‌و‌حوش ایران روایت می‌کند و در واقع چهل‌و‌پنج دقیقه ابتدایی فیلم در تهران می‌گذرد. اگرچه این فیلم ازنگاه هالیوودی به ایران و وقایع تاریخی آن مبرا نیست.

تمجید از کیارستمی

به دلیل شهرت هرتسوگ در محافل سینمایی، نظرات او در مورد آموزش سینمایی نیز اغلب به طور گسترده‌ای منتشر می‌شود. در حالی که او فیلمسازان معاصری مانند «جاشوا اوپنهایمر» را ستوده اما به‌ندرت فیلم‌های زیادی را توصیه می‌کند، مگر زمانی که صحبت از یک کارگردان باشد و گویا  آن هنرمند کسی نیست جز عباس کیارستمی، چهره برجسته موج نوی سینمای ایران که آثارش به شیوه‌های هیجان‌انگیزی، مفهوم دوباره‌ای از مدیوم سینمایی ارائه کرده‌اند.این کارگردان آلمانی در اظهارنظری در مورد فیلم «کلوزآپ» کیارستمی، آن را یک تجربه فوق‌العاده و بزرگترین مستند در مورد فیلمسازی توصیف کرد که تا به حال دیده است.

«هرتسوگ» همچنین عنوان کرد که دو فیلم کیارستمی وجود دارد که او همیشه به مردم توصیه می‌کند: «اگر روزی فرصتی برای دیدن حداقل دو فیلم کیارستمی را داشته باشید، یکی از آنها «خانه دوست کجاست؟» و دیگری «کلوزآپ» نام دارد. اگر بتوانید به این فیلم‌ها دست پیدا کنید که البته به راحتی در اینترنت در دسترس‌اند، شگفت‌زده خواهید شد.» با این حال، تمجید «هرتسوگ» از کیارستمی به این دو اثر محدود نمی‌شود. «هرتسوگ» یک بار در مورد استعداد فکری این کارگران مولف ایرانی گفت: «این فیلمسازی در بهترین حالت خود است و کیارستمی مانند مردی است که ۵۰۰۰ سال فرهنگ و شعر عالی فارسی را با خود حمل و ناگهان در فیلم‌هایش نمایان می‌کند.»