موسیقی بی‌ریشه ماندگار نمی‌شود

در ادامه محمد اصفهانی وقتی ارادت من را متوجه شدند خاطره‌ای تعریف کرد از دیدار استاد کریمخانی با پدرم. من درباره آن خاطره از پدر پرسیدم که گفت وقتی آقای کریمخانی می‌خواند تمام شیشه‌های اتاق می‌لرزید. پدر می‌گفت در سبک اوج‌خوانی باید شکلی باشد که شنونده احساس ضعف نکند و این در صدای کریمخانی مشهود است.» این خواننده و مداح در سال ۹۲ آلبومی را با عنوان «ساقی سرمست» به آهنگسازی آریا عظیم‌نژاد منتشر کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. او در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد درباره اینکه برای ماندگار شدن چه باید کرد گفته بود: موسیقی وقتی سبک و به دور از اصل و ریشه باشد، هیچ‌گاه در میان مردم ماندگار نخواهد شد و زمان زیادی به طول می‌انجامد تا برای عده‌ای معدود، مورد پسند قرار گیرد. در کشور ما جوان‌ها به موسیقی در انواع مختلف گوش می‌کنند؛ اما برای اینکه بدانیم کدام کارها ماندگار می‌شوند، نیاز به زمان است.

 او درباره اینکه آیا در مداحی باید استاندارد خاصی رعایت شود گفته بود: بله، باید استانداردهایی در آنها لحاظ شود. یکی از چیزهایی که در استاندارد این کارها مشهود است انتخاب شعر و آهنگ سنگین است. من شخصا به شعر سنگین علاقه زیادی دارم و قصدم خواندن شعری با اصالت زیاد و تاثیرگذاری بالاست. به اعتقاد من، باید شعری را انتخاب کرد که مورد پسند اغلب مردم قرار بگیرد و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. شعر و موسیقی در مداحی باید به گونه‌ای باشند که شخصیت والای امام حسین(ع) فراموش نشود. نباید هرکس هرچیزی که دلش خواست بخواند. ولی امروزه دقیقا این اتفاق می‌افتد و هرکس هرچه می‌خواهد می‌خواند.

استاد کریمخانی در پاسخ به این سوال که در مورد مداحی‌هایی که در آن‌ها از موسیقی روز و تکنو و این قبیل کارها استفاده می‌شود چه نظری دارید، گفته بود:  تمامی این کارها زودگذر و مصرفی هستند و یک بار بیشتر مصرف نمی‌شوند. به قول فریدون شهبازیان این قدر خوراک بد به خورد مردم داده‌اند که واقعا مردم دیگر نمی‌دانند چه چیزی گوش کنند. دانستن علم موسیقی بسیار لازم است و هرچه یک مداح پربارتر باشد موفق‌تر خواهد بود؛ چرا که همیشه کفه سنگین ترازو می‌برد. من معتقدم باید سنگین و روی اصول و حساب و کتاب خواند و حتی مصیبت‌خوانی هم روی دستگاه خوانده شود. موسیقی و علم مخصوص به آن دریایی عظیم است و من پس از سال‌ها، هنوز با تمامی جزئیات آن آشنایی ندارم، زیرا کسی به طور مستقیم به من درسی نداده است و من خود یاد گرفته‌ام.