عکس روز

نگاهی نو به هنر انقلاب

گالری آریا از جمعه، ۱۰ دی‌ماه، به مدت سه هفته میزبان نمایشگاه گروهی عکس «انقلاب؛ پوشه سوم» از سری مجموعه‌های خیابان‌های تهران خواهد بود. انقلاب، پوشه سوم، سومین پوشه از سری مجموعه‌های خیابان‌های تهران است، ۲ پوشه­ قبلی تحت عنوان ولیعصر؛ پوشه اول و شریعتی، پوشه دوم» در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به نمایش درآمده‌اند.

افتتاحیه این نمایشگاه، با یک سال تاخیر و گذر از پیک پاندمی کرونا، جمعه ۱۰ دی‌ماه در گالری آریا برگزار می‌شود و تا جمعه اول بهمن ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری آریا به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از سه‌راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک ۱۰ مراجعه کنند.

بازآفرینی شاهکار معروف ونگوگ

محققان آمریکایی با ایجاد تغییراتی در یک نوع باکتری اجتماعی، موفق شدند تابلوی «شب پرستاره» از ونسان ونگوگ را با ارگانیسم‌های زنده بازآفرینی کنند. پژوهشگران در حین مطالعه روی یک باکتری اجتماعی که در گروه‌های هماهنگ حرکت و تغذیه می‌کند، به‌طور اتفاقی چیزی خلق کردند که شباهت بسیاری به یک شاهکار هنری معروف دارد. وقتی یک ژن خاص در باکتری میکسوکوکوس زانتوس بیش از حد بیان شود، ارگانیسم‌های تکی طی چند ساعت خود را به شکل گروه‌های مدور کوچک درمی‌آوردند و وقتی این گروه‌ها به‌صورت مصنوعی رنگ‌آمیزی شوند، صحنه‌ای ایجاد می‌شود که شباهت فوق‌العاده‌ای به تابلوی شب پرستاره اثر ونسان ونگوگ، نقاش معروف هلندی دارد.

بازگشت رهبر زن به تالار وحدت

شامگاه جمعه «ارکستر سرزمین مادری» به رهبری نزهت امیری در تالار وحدت به اجرا در آمد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. در این اجرا، قطعاتی از روح‌الله خالقی، گلنوش خالقی، توفیق قلی‌اف، مهرداد دلنوازی و بهزاد عبدی اجرا شد و همچنین شاهد تکنوازی‌هایی از شیما شاه محمدی، علی نجفی‌ملکی، مریم خدابخش و صدا سدیفی بودیم. در کنار خوانندگی غفارزاد (ذابح) و صدایش که در سالن تالار وحدت طنین‌انداز شده، تکنوازی‌های هنرمندان حال و هوای اجرا را خاص‌تر کرده بود. گویی با ورود هر تکنواز به صحنه و همراهی او با گروه، گره اتصال تماشاگران به صندلی‌های قرمز کورتر و کورتر می‌شد.