آغاز هفته کتاب با کتاب‌گردی

 به هر حال هفته کتاب امسال با این خبر و کاروان کتاب‌گردی آغاز شد. البته گویا قرار بوده که امسال رویداد کتاب‌گردی با تفاوت‌هایی نسبت به کتاب‌گردی‌های گذشته برگزار شود؛ اما طبق آنچه در گزارش رسانه‌ها آمده است، گویا تغییر و تحول چندانی هم اتفاق نیفتاد. البته طبیعی است که استقبال عمومی چندانی از این رویداد وجود نداشت؛ چون شهروندان منتظرند تا با آغاز طرح پاییزه، از تخفیف‌های ۲۰درصدی این طرح برخور‌دار شوند.

این برنامه با عنوان «کاروان کتاب‌گردی» با حضور علیرضا نادعلی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و با حضور در کتاب‌فروشی قدیمی تهران «کتابفروشی اسلامیه» که در نزدیکی بازار آهنگران واقع شده است، آغاز شد. مسوول کتاب‌فروشی اسلامیه در این دیدار از دغدغه‌های این روزهای این کتاب‌فروشی به علیرضا نادعلی گفت. مسوول کتابفروشی اسلامیه با اشاره به لزوم تسهیل‌گری در زمینه حمل‌ونقل برای اینکه خریداران – به‌ویژه خریداران عمده - بتوانند باز هم از کتاب‌فروشی اسلامیه کتاب بخرند، به بیان مشکلات ناشی از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری پرداخت و در ادامه نیز از مسائلی که به واسطه گرانی کاغذ به وجود آمده و کار را برای این کتاب‌فروشی قدیمی دشوار کرده است، گفت. به گفته او، به‌دلیل مسائل ذکرشده میزان کتاب‌هایی که توسط این نشر به چاپ می‌رسد، کاهش یافته است.

در این دیدار همچنین علیرضا نادعلی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره مسائل مربوط به مالیات کسب‌وکارهای فرهنگی به مسوول کتاب‌فروشی اسلامیه وعده پیگیری داد و البته وزیر ارشاد را نیز موظف به پیگیری این مسائل دانست. او با بیان اینکه اگر ما یاری نکنیم، چه کسی این کار را انجام دهد، گفت: ایراد کار اینجا است که نقطه‌هایی مغفول مانده که مهم است. نادعلی افزود: ویژگی خارجی‌ها این است که مراعات آرشیوشان را می‌کنند؛ اما ما چیزهایی را هم که با زحمت مردم برند می‌شود، حفظ نمی‌کنیم. در کنار مجموعه برنامه‌های ویژه هفته کتاب، طرح فروش فصلی کتاب نیز برگزار خواهد شد که البته بیش از سایر رویدادها مورد توجه عموم کتاب‌دوستان قرار می‌گیرد. امسال این طرح از روز شنبه ۲۹ آبان به مدت ۵ روز در سراسر کشور برگزار خواهد شد. همه شهروندان می‌توانند در این طرح با سقف ۶۰هزار تومان تخفیف برای هر کتاب تا ۳۰۰ هزار تومان کتاب بخرند.