پادرمیانی دیپلماتیک در سینما

به گزارش «ایلنا» در نامه منتسب به جواد معبودی‌فر سرکنسولگری ایران در استانبول آمده است: «جلسه نشست و مذاکره میان دو شرکت ایرانی و ترکیه‌ای سازنده «مست عشق» برگزار و کلیه موارد اختلاف با میانجی‌گری سرکنسولگری حل شد و سهام کامل پروژه به طرف ایرانی واگذار شد. زمان آماده‌سازی و پخش اثر توسط روابط عمومی فیلم اعلام می‌شود.»

  ماجرای اختلاف

۲۴ شهریور ۹۸ بود که خبر ساخت فیلمی با عنوان «مست عشق» که داستان آن در زمانه زندگی مولانا و شمس تبریزی می‌گذرد به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی مهران برومند بر اساس فیلم‌نامه‌ای از فرهاد توحیدی و حسن فتحی اعلام شد.

پس از معرفی بازیگران و عوامل ایرانی و ترکیه‌ای همچون شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم و حسام منظور که از چهره‌های مطرح دو کشور بودند، خبر آغاز فیلم‌برداری «مست عشق» در تاریخ ۱۶ مهر ۹۸ منتشر شد و پس از آن همایون شجریان و سهراب پورناظری به‌عنوان خواننده و آهنگ‌سازی این فیلم معرفی شدند.

بر اساس اعلام رسمی دست‌اندرکاران، اوایل دی ماه ۱۳۹۸ اعلام شد که فیلم‌برداری «مست عشق» رو به پایان است و این فیلم در سال آینده (۱۳۹۹) به‌صورت بین‌المللی اکران می‌شود؛ اما هیچ خبری از اتمام فیلم‌برداری و انجام مراحل فنی فیلم رسانه‌ای نشد. این در حالی بود که در همین زمان حسن فتحی مشغول ساخت پروژه دیگری با نام «جیران» برای شبکه نمایش خانگی شده بود.

در پی اخبار منتشرشده در رسانه‌ها درباره سرنوشت نامشخص «مست عشق» مهران برومند، تهیه‌کننده این فیلم اعلام کرد: فیلم‌برداری چند سکانس کوتاه از «مست عشق» به‌دلیل شیوع ویروس کرونا باقی مانده که به محض رفع محدودیت‌های کرونا و باز شدن مرزها به اتمام خواهد رسید. همچنین تدوین این فیلم در حال انجام است و امور فنی پس از تولید از جمله صداگذاری نیز همزمان در ترکیه انجام می‌شود.

برومند همچنین گفت: با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی ما برای زمان اتمام کامل پروژه، پایان مراحل فنی و رسیدن به مرحله آماده نمایش، انتهای تابستان است؛ ولی زمان اکران آن، بستگی کامل به اوضاع نمایش فیلم در سینماهای ایران و جهان دارد. به هرحال این فیلم محصول مشترک است و باید همزمان در ایران و ترکیه روی پرده برود.

اما بر خلاف وعده سازندگان فیلم حسن فتحی تا پایان تابستان ۹۹ آماده نمایش نشد و ۲۶ مهرماه ۱۳۹۹ سهراب پورناظری سازنده موسیقی این فیلم از نیمه کاره ماندن فیلم حسن فتحی خبر داد و اعلام کرد این فیلم رها شده و به مرحله پایانی نرسیده است.

۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ ویدئویی از بهروز تشکر خبرنگار صداوسیما منتشر شد که با انتشار سکانس‌های تازه‌ای از «مست عشق» از قول روابط عمومی سرمایه‌گذار ترکیه‌ای فیلم اعلام کرد که تدوین نهایی فیلم حسن فتحی به پایان رسیده و در آذرماه و هفته جهانی مولانا این فیلم پخش جهانی خواهد شد!  

صحبت‌های متناقض عوامل ایرانی و ترکیه‌ای «مست عشق» شائبه اختلاف سرمایه‌گذاران این محصول مشترک را به‌وجود آورد و در همان روز حسن فتحی واکنش تندی به این ادعاها نشان داد و با انتشار یک فایل صوتی اعلام کرد هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه‌کننده و سرمایه گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه‌ای و واجد پیگرد قانونی است.

فتحی در این‌باره گفت: حدود هشت سکانس از سکانس‌های مهم این فیلم هنوز فیلم‌برداری نشده است و امیدواریم طی دو ماه آینده فیلم‌برداری این سکانس‌ها انجام شود. در علت تاخیر افتادن فیلم‌برداری سکانس‌های باقی‌مانده علاوه بر اختلافات مالی بین سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای، شیوع بیماری کرونا نیز بسیار موثر بوده است.

  درخواست کمک از وزارت خارجه

فرهاد توحیدی، نویسنده فیلم‌نامه «مست عشق» نیز در همان زمان در گفت‌وگویی وضعیت «مست عشق» را مخاطره‌آمیز دانست و درباره خبر اکران قریب‌الوقوع جهانی و ساخت سریال از این فیلم گفت: «این خبر نه تنها برای من به‌عنوان یکی از نویسندگان فیلم‌نامه، بلکه برای همه دست‌اندرکاران این پروژه که حدود چهار سال از عمر خود را به ساخت این فیلم اختصاص داده‌ایم، بسیار ناگوار و شوکه‌کننده بود.

توحیدی همچنین گفت: سرمایه‌گذار ترکیه‌ای در این پروژه فقط یک‌چهارم سهم دارد و این بسیار شگفت‌انگیز است که با این درصد مشارکت، حالا مدعی اکران جهانی فیلم و ساخت سریالی هشت قسمتی از آن شده است. این اقدام از نظر حقوقی، نقض حقوق مولفان و مصداق خیانت در امانت است و این چنین است که سرمایه‌گذار ایرانی فیلم پیگیری حقوقی را آغاز کرده است.

او با بیان اینکه اعتماد بیش از حد به سرمایه‌گذار ترکیه‌ای، یکی از اشتباه‌های گروه ایرانی این پروژه است و متاسفانه همه راش‌ها در اختیار طرف ترکیه‌ای است، گفت: این خبر با هر نیتی که منتشر شده است، باید آن را جدی گرفت و به آسانی از آن نگذشت و اجازه نداد زحمات گروهی که با اشتیاق و با عشق فراوان به شمس و مولانا و با هدف خدمت به فرهنگ کشورمان دست به ساخت این پروژه زدند، پایمال شود.

نویسنده فیلم‌نامه «مست عشق» اظهار کرد: «خانه سینما باید در راستای حمایت از تولیدات مشترک و احقاق حقوق همکاران خود وارد عمل شود. وضعیت فیلم مخاطره‌آمیز است و شخصا از وزارت امور خارجه هم درخواست کمک دارم.»

البته در تمام این مدت ادعاهای طرف ایرانی از سوی سرمایه‌گذار ترکیه‌ای بی‌پاسخ نمی‌ماند و آنها نیز سازندگان فیلم را به رفتار غیر حرفه‌ای و نقض قرار داد متهم می‌کردند.

چند ماه بعد از این جنجال‌های رسانه‌ای اوایل اردیبهشت امسال بود که یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان با پخش چند تیزر از پخش سریال «مست عشق» خبر داد و موجب شد تا آتش اختلافات دوباره شعله‌ور شود.

سرمایه‌گذار ترکیه‌ای فیلم نیز درپاسخ به رسانه‌ها اعلام کرد که تدوین و مراحل فنی این فیلم به پایان رسیده و با توجه به‌عدم اقدام طرف ایرانی برای اکران، قرارداد پخش سریال «مست عشق» با این شبکه ماهواره‌ای بسته شده و این روزها دوبله فارسی در حال انجام است تا پخش آن آغاز شود. این اظهارنظر پاسخ‌ تند کارگردان و دیگر عوامل را در پی داشت.

پس از آن ماه‌ها خبری از پروژه «مست عشق» نبود و هر دو طرف سکوت اختیار کردند تا اینکه چهارشنبه شب هفته گذشته با انتشارنامه جواد معبودی‌فر سرکنسول ایران در ترکیه توسط فرهاد توحیدی که حکایت از واگذاری سهام کامل این پروژه به طرف ایرانی داشت، دوباره موضوع این سریال سرزبان‌ها افتاد؛ ‌اگر چه این‌بار به نظر می‌رسد آتش این اختلافات رو به خاموشی گذاشته و پس از این دیگر باید فقط منتظر به پایان رساندن این پروژه بزرگ توسط دست‌اندرکارانش باشیم.