خاشقچی منتقد دولت عربستان ۲ اکتبر (۱۰ مهر) پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول، ناپدید شد.

مقامات استانبول می‌گویند بر این باورند که وی توسط برخی عوامل سعودی به قتل رسیده است؛ ادعایی که ریاض آن را رد کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفته درصورتی که معلوم شود عربستان در این قتل نقش داشته است، این کشور را «مجازات» خواهد کرد.

شبکه خبری انگلیسی زبان بی بی سی در گزارش روز یکشنبه خود نوشت: آمریکا و انگلیس تحریم بزرگترین کنفرانس بین المللی در عربستان را به دنبال ناپدیدشدن خاشقچی را بررسی می‌کنند.

این رسانه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که «استیو منوچین» وزیر خزانه داری و «لیام فاکس» وزیر تجارت بین المللی انگلیس ممکن است در این کنفرانس شرکت نکنند.

این کنفرانس به میزبانی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و با هدف پیشبرد دستور کار اصلاحاتی اش برگزار می‌شود.

یک سخنگوی وزارت تجارت جهانی انگلیس گفت: است که تاریخ این کنفرانس در دفتریادداشت لیام فاکس هنوز تعیین نشده است.

براساس این گزارش؛ دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی همچنین درباره بیانیه محکومیتی مذاکره می‌کنند که در صورت تایید نقش عوامل سعودی در قتل خاشقچی صادر خواهد شد.

ترامپ گفته است اگر معلوم شود که عربستان دستور قتل خاشقچی را داده است، بسیار عصبانی خواهد شد.

به رغم ابراز عصبانیت ترامپ وی از اشاره به توقف قرارداد‌های تسلیحاتی بزرگ با عربستان خودداری کرده است.

تعدادی از گروه‌های رسانه‌ای و حامیان این کنفرانس تصمیم گرفته اند در نتیجه نگرانی ازسرنوشت خاشقچی در کنفرانس سرمایه گذاری که قرار است ماه جاری در ریاض برگزار شود، شرکت نکنند.

عربستان ظاهرا در تدارک برگزاری همایشی با عنوان «ابتکار سرمایه گذاری آینده» در ماه اکتبر است، اما رسانه‌های مهمی مانند «نیویورک تایمز»، «اکونومیست» و «لس آنجلس تایمز» از جمله نشریاتی هستند که از حضور در کنفرانس ابتکار سرمایه گذاری آینده انصراف داده اند.

روزنامه «ینی آکیت» ترکیه گزارش داده که «ریچارد برانسون» میلیاردر انگلیسی، مذاکره با صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان را متوقف کرده و «ارنست مونیز» وزیر انرژی در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز اعلام کرده که از پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری موسوم به «نئوم» کناره گیری کرده و همکاری او در آینده، بسته به مشخص شدن حقایق مربوط به ناپدید شدن خاشقچی خواهد بود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.