شاپور محمدی در پنل تخصصی سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی  با موضوع "مشارکت سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه" بیان کرد: بحثی که امروز وجود دارد این است که راهکارهای جذب سرمایه خُرد چیست و چگونه می‌توان افراد جامعه را به سمت سرمایه‌گذاری صحیح در بازار سرمایه سوق داد؟

محمدی افزود: تعداد افرادی که کد سهام داری دارند اکنون حدود ۱۱میلیون نفر است. این تعداد در جمعیت ۸۰ میلیون نفری به نسبت مشتریان بیست و پنج میلیون نفری بورس هند با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر، عددی قابل قبول محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برخی کارشناسان معتقدند سرمایه‌های خُرد به سرعت وارد و به همان سرعت از بازارها خارج می‌شوند، عده‌ای استدلال می‌کنند که حضور سرمایه‌های خرُد موجب ایجاد تورم در بازار سرمایه است.

وی اظهار داشت: برخی صاحب‌نظران نیز عنوان می‌کنند سرمایه‌گذاری های خرد افراد بدون تخصص به بازار سرمایه آسیب وارد می‌کند. بنابراین همواره این سوال مطرح می شود که " آیا سرمایه گذاران خرد باید در بازار باشند یا خیر؟!" باید گفت سرمایه های خرد در بازارهای جهانی همواره رو به افزایش است، اما چگونگی ورود آنها به بازار سرمایه نکته‌ای کلیدی است.

راهکارها چیست؟

شاپور با تاکید بر نظر کارشناسان جهانی مبنی بر ضرورت ورود سرمایه‌گذاران خرُد آموزش دیده به بازارهای مالی گفت: از لحاظ تئوری‌های اقتصادی و ریاضی، پیچیده‌ترین معادلات در بازار سرمایه استفاده می‌شود، وقتی در این سطح از تحلیل  قرار می‌گیریم، روشن است که اگر کسی بدون آموزش به بورس ورود کند، موفق نخواهد بود. نکته دوم این است که گاهی کسانی با سواد مالی و تخصص علم حساب به بازار می‌آیند، ولی وقت کافی برای پیگیری سرمایه‌گذاری خود به طور روزمره ندارند.این افراد نیز نباید به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنند و توصیه ما به چنین افرادی خرید یونیت‌های صندوق است. حتی وقتی فردی وقت و تخصص و سرمایه دارد باز هم بهتر است که یونیت‌های صندوق‌ها را بخرد. صندوق ها حاشیه ای امن ایجاد می کنند.

تنوع ابزارهای سرمایه گذاری؛ لازمه پوشش دهی سلایق مختلف

رییس سازمان بورس توسعه ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری با هدف پاسخگویی به سلیقه‌های مختلف را ضروری دانست و گفت: در کنار طراحی و اجرای ابزارها، همواره باید مساله آموزش و فرهنگ سازی به خوبی پیگیری شود. ما در بازار سرمایه مدتها است این کار را شروع کرده‌ایم و برگزاری لیگ ستارگان بورس، مسابقات الگوریتمی، جشنواره بورس و رسانه و نمایشگاه ها در راستای این امر است.

وی افزود: همکاران ما در سازمان بورس به استان ها سفر می‌کنند و از نزدیک با مردم حرف می‌زنند و آنها را با اصول صحیح سرمایه‌گذاری آشنا می‌کنند.

محمدی ضمن بیان اینکه بازارسرمایه همواره در راستای شفافیت و کارایی حرکت کرده و ابزار کشف قیمت عادلانه است، یادآور شد: به مردم می گوییم اختیار با شماست و سرمایه گذاری حق شما! اما خواهش می کنیم آگاهانه به بازار سرمایه وارد شوید. اگر زمان کافی و تخصص لازم را ندارید از طریق صندوق ها در بورس سرمایه گذاری کنید. با تشکیل سبد سهام ریسک های احتمالی را کاهش دهید. از شایعات دوری کنید و بر اساس اخبار رسمی تصمیم‌گیری کنید. با افق بلند مدت سرمایه گذاری کنید. در خرید سهام به سود آوری شرکت ها توجه و از تحلیل بنیادی و تکنیکال هم زمان استفاده کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.