معرفی فیلم‌های نوروزی سینماها

به هر حال چیزی که تا امروز معلوم است، افزایش قیمت بلیت سینماهاست. بر این اساس قیمت بلیت سینماهای مدرن ۳۰ هزار تومان، ممتاز ۲۵ هزار تومان و سینماهای درجه یک ۲۰ هزار تومان است.

گران شدن بلیت سینماها در شرایطی که به‌نظر می‌رسد کمترین رغبت به استقبال از برنامه اکران وجود دارد، می‌تواند موجب کاهش بیشتر درآمدها شود و دخل بسیاری از سالن‌ها را خالی نگاه دارد. اما در عین حال برخی از کارشناسان معتقدند که باز بودن سینماها در شرایطی که ممنوعیت‌های بسیاری برای مسافرت‌های نوروزی اعلام شده است می‌تواند زمینه‌ساز فروش خوب برخی فیلم‌ها و بازگشت بازار سینماها به روزهای پیش از کرونا باشد.

اگرچه چنین اتفاقی دوراز ذهن نیست اما نمی‌تواند انکار کرد که در زمان اکران فیلم‌های جشنواره در بهمن ماه امسال، درحالی‌که با رعایت پروتکل‌ها، سینماها نیز میزبان دوستداران فیلم بودند، استقبال چندانی که انتظار می‌رفت نبود وتنها یکی دو بار اکران‌های فوق‌العاده اتفاق افتاد.

مجموع این اتفاق‌ها، احتمال رونق گرفتن بازار سینماها را در اکران نوروزی کاهش می‌دهد با این حال هنوز نمی‌توان داوری قطعی درباره اکران نوروزی داشت. مشخص شدن فیلم‌های اکران نوروزی تا حدی می‌تواند مختصات بازار فروش فیلم‌ها را در تعطیلات پیش‌رو روشن کند.

چه فیلم‌هایی اکران می‌شوند؟

فهرست فیلم‌هایی که تا بعد از ظهر روز گذشته برای اکران نوروز به‌صورت رسمی معرفی شده‌اند، شامل سه فیلم «خون شد» آخرین ساخته مسعود کیمیایی کارگردان صاحب سبک سینمای ایران، «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد و «تکخال» به تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش است که اطلاعاتی از این فیلم در دسترس نیست اما گویا سال ۹۹ ساخته شده است. شورای اکران اعلام کرده که دو فیلم دیگر این فهرست را امروز معرفی می‌کند. با این حال به‌نظر می‌رسد که فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی که نماینده ایران در رقابت‌های اسکار است و همچنین فیلمی کمدی ساخته شهرام شاه‌حسینی و به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر دیگر فیلم‌های منتخب شورای اکران برای اکران نوروز باشند.

اگرچه به‌نظر می‌رسد که دو فیلم «خون شد» و «خورشید» بتوانند پای مخاطبان را دوباره به سینماها بکشانند و رونق بخش بازار سالن‌های نمایش فیلم باشند، اما دیگر آثار بعید است که بتوانند جانی به شعله درحال خاموشی سینماها بدمند.

نکته جالب آن است که اطلاعات چندانی درباره فیلم تکخال به تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش وجود ندارد. همچنین فیلمی کمدی ساخته شهرام شاه حسینی که احتمالا گزینه نهایی اکران نوروزی است، فیلم بی‌نام و نشانی است و کارگردان کار هم سعی کرده از اعلام نام فیلمش خودداری کند. شاه حسینی هم اکنون مشغول فیلم‌برداری سریال «می‌خواهم زنده بمانم» برای توزیع در شبکه نمایش خانگی است.اما غیر از این دو اثر، سه فیلم دیگر باقی می‌مانند؛ خون شد، خورشید و لاله! اگر انتخاب خورشید نهایی باشد، این سه فیلم مهم‌ترین فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۰ هستند.

خون شد

بخشی از داستان فیلم درباره زن دوم و مادری (با نام خانم‌جانی با بازی نسرین مقانلو) است که عهده‌دار مراقبت از فرزندان شوهر و دختر خودش است. خانم‌جانی که اقتدار و زنانگی خاصی دارد، برای خانواده‌اش ایثار می‌کند. او فاصله سنی زیادی با شوهرش دارد و به‌شدت دل‌نگران خانه، همسر و فرزندانش است … در این فیلم  سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، سیامک صفری، لیلا زارع، هومن برق‌نورد، مریم عباس‌زاده، اکبر معززی، سیامک انصاری و اردشیر احمدی بازی کرده‌اند.

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم گفته: «اوایل ساخت فیلم بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه «خون شد» شبیه فیلم «قیصر» است. باید این را گفت که «خون شد» هم فیلم قهرمان‌پروری است. اما قهرمان زمان را تصویر می‌کند. طبیعی است که رگه‌هایی از فیلم‌های دیگر آقای کیمیایی را می‌توان در آن دید و شاید به لحاظ موضوعی کمی نزدیک باشد، اما پرداخت کاملا متفاوتی دارد و می‌توان گفت: «یکی از متفاوت‌ترین آثار مسعود کیمیایی است.»

مسعود کیمیایی کارگردان «خون شد» درباره داستان این فیلم می‌گوید: داستان خون شد به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست. در این میان یکی از ساکنان این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند.

خورشید

درباره خورشید بسیار گفته و شنیده‌اید. آخرین فیلم مجید مجیدی که موفقیت‌هایی نیز در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد. خورشید مجید مجیدی به‌عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی (رقابتی) شیر طلایی در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز انتخاب و برنده جایزه فانوس جادویی این جشنواره شد. همچنین با انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر، خورشید در شمار بیست فیلم برتر دو جشنواره ونیز و تورنتو در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

این فیلم به مساله کودکان کار می‌پردازد. داستان فیلم داستان نوجوانی به اسم علی است که از طرف یک مرد به‌دنبال یک زیرخاکی می‌رود و... در این فیلم علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی بازی کرده‌اند.

لاله

لاله فیلم معروفی است. از زمان ساختش خبرهای زیادی درباره این فیلم منتشر شده است. این فیلم درباره زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی ایران است و چالش‌ها و مشکلاتی که این راننده حرفه‌ای با آن مواجه بوده را به تصویر کشیده است.اسدالله نیک‌نژاد در این فیلم ردیف بلندی از بازیگران حرفه‌ای سینما از جمله همایون ارشادی، نیکی کریمی، لیلا اوتادی، میترا حجار، ماه‌چهره خلیلی، آزیتا حاجیان، ایرج نوذری، سام قریبیان، نادر طالب‌زاده و چند بازیگر خارجی را به‌عنوان بازیگر انتخاب کرده است. فیلم در زمان ساخت حاشیه‌های بسیاری داشت.