سالنامه جامع اقتصادی «تجارت فردا» در شماره 400

با توجه به تقارن این شماره با چند موقعیت زمانی خاص از جمله پایان سال ۱۳۹۹، پایان دهه ۹۰ و آغاز عصری جدید در عرصه سیاسی کشور، نویسندگان و تحیلگران روزنامه دنیای‌اقتصاد و هفته‌نامه تجارت‌فردا «سالنامه جامع اقتصادایران» را در ۴۴۰ صفحه تهیه کرده‌اند. در این ویژه‌نامه، عملکرد متغیرهای اقتصادایران بررسی و تحلیل شده و چشم‌اندازی کوتاه‌مدت (۱۴۰۰) از آینده اقتصاد ایران ترسیم شده است.

بر جلد این شماره مجله در توضیح این پرسش که «چرا مسائل اقتصاد ایران حل نشده باقی مانده است؟» می‌خوانیم: «شرایط در ۱۴۰۰ همان است که در ۱۳۰۰ بود. چیزی تغییر نکرده و برای آحاد اقتصادی مساله‌ای حل نشده است. تاجری یا کارآفرینی اگر یک قرن پیش نقشه شروع کسب و کاری در سر می‌پروراند، همان دغدغه‌هایی را داشت که ممکن است تاجری در سال آینده هم با آن مواجه شود. سیاستمداران پشت هم می‌آیند و می‌روند و دولت‌ها تغییر می‌کنند اما مشکلات اقتصادی همچنان پابرجاست. چرا اقتصاد ایران روی خوش نمی‌بیند؟»

همچنین شماره ۴۰۰ هدیه ویژه‌ای برای دانشجویان و علاقه‌مندان به پژوهش اقتصادی دارد. در این شماره، با هدف «عمومی‌سازی دانش اقتصاد» ۴۵ مقاله مهم و اثرگذار علم اقتصاد ترجمه و خلاصه شده است.