فیلم جدید از سه سیمرغ‌دار پارسال

p21- (5)

فیلم ابلق

 کارگردان: نرگس آبیار

 تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی

 نویسنده: پریسا کرزیان

 بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی و گیتی معینی

 خلاصه داستان:برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند، ماجرایی رقم می‌خورد و او باید همچنان کیان خانواده را حفظ کند.

نرگس آبیار-کارگردان: فیلم‌نامه اولیه بارها و بارها بازنویسی شد. من ابایی ندارم از اینکه کار اقتباسی کنم. معتقدم زنان بیشتر مورد آزار قرار می‌گیرند و هر کسی که زن باشد، شاید به شکلی این شرایط را تجربه کرده باشد؛ البته مردها را شریف نشان دادم و حتی یک معتاد نمایش ندادم، یک «رحیم» هم داریم که شخصیت قابل اعتمادی است. «علی» هم زنش را باور دارد.  من آدم جسوری هستم و شاید تا آخر داستان را پیش می‌رفتم؛ اما می‌خواستم این سوال را برای مخاطب مطرح کنم و بگویم مشکل همچنان باقی است.  من خودم را آدم ارزشی به آن معنای مصطلح نمی‌دانم؛ اما از نظر من اصغر فرهادی فیلم‌ساز ارزشی است، چون به پیچیدگی‌های اخلاقی در فیلم‌هایش می‌پردازد. من سعی نکردم روی موج موفقیت فیلم‌های قبلی‌ام سوار شوم، چون بعد از شبی که ماه کامل شد، به من پیشنهاد ساخت فیلم‌هایی درباره نفتکش سانچی و دزدان دریایی سومالی و نبردهای هوایی را دادند؛ اما من خودم را می‌شکنم  به جای اینکه روی موج قبلی سوار شوم.

الناز شاکردوست- بازیگر: گرفتن هر جایزه‌ای از جمله سیمرغ برای بازیگر افتخار است. اما فکر می‌کنم مهم‌تر این بود که صدای یک بخشی از زنان باشیم که دستشان به جایی بند نیست.

هوتن شکیبا-بازیگر: امیدوارم فیلم خوب دیده شود. من سعی کردم چالشی برای خودم ایجاد کنم. این افزایش وزن بود و در دوران قرنطینه که باشگاه‌ها بسته بود به‌صورت سنگین ورزش کردم. در حین فیلم‌برداری به لحاظ فیزیکی خیلی سختی داشتیم. نمی‌دانم این همکاری دوباره سیمرغ می‌آورد یا نه، اما فیلم رسالتی داشت که انجام داده امیدوارم خوب دیده و منصفانه قضاوت شود.

گلاره عباسی-بازیگر: این نقش چالش زیادی برای من داشت. کار کردن با خانم آبیار همیشه خیلی جذاب است. برای من هم نقش متفاوتی بود؛ چون از طبقه‌ای متفاوت بود ما می‌خواستیم به شکلی این نقش را طراحی کنیم که تا حالا از من دیده نشده است. امیدوارم باورپذیر هم شده باشد. به خاطر این نقش 10 کیلو چاق شدم.

 

گلایه‌های یک سینماگر

p21- (1)

فیلم تک تیرانداز

 کارگردان: علی غفاری

 تهیه کننده: ابراهیم اصغری

 نویسنده: بهنام علیزاده، رضا خمسه

 بازیگران: کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علی‌رضا کمالی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، اسماعیل خلج و حسین شریفی

 خلاصه داستان: این فیلم روایتگر زندگی‌نامه یکی از شهدای تک‌تیرانداز جنگ تحمیلی به نام شهید زرین است که به‌رغم رشادت‌های بسیار اثرگذارش کمتر شناخته شده است.

ابراهیم اصغری- تهیه‌کننده: از سال ۹۵ که با شخصیت شهید زرین آشنا شدم، دوست داشتم فیلمی درباره او بسازم. به همین دلیل اواخر سال گذشته خوشبختانه این طرح در بنیاد روایت تصویب شد و امروز امیدوارم دوستان این فیلم را بپسندند. من خوشبختانه در طول بیست سال گذشته امکانات جنگی زیاد ساخته‌ام، تهیه امکانات فیلم جنگی خیلی سخت است و دوستان تولید و تدارکات تلاش کردند این امکانات را فراهم کنند. هرچند از مدیران ارشد انتظار امکانات داریم. جای گله است. البته با ما همراهی‌هایی شد. از حداقل امکانات حداکثر استفاده را کردیم و تلاش کردیم فیلم به لحاظ امکانات فقیر نباشد. پیش از این در آثار دفاع مقدسی عراقی‌ها ضعیف نشان داده می‌شد؛ اما لازمه قلم ما این بود که آنها قوی نشان داده شوند تا تاثیر این تک‌تیرانداز مشخص شود.

علی غفاری- کارگردان: هر آنچه را که دیدید، برگرفته از واقعیت و اسناد بود. با تمام همرزمان این شهید بزرگوار گفت‌وگو کردیم که خیلی به ما کمک کرد. برای پرداخت سینمایی این کار از گفت‌وگوها استفاده کردیم تا اثری جذاب‌تر به نمایش بگذاریم. صداهای انتهای فیلم صدای همرزمان این شهید بود. آن صدایی هم که شهید با واکمن گوش می‌داد صدای واقعی فرزندان شهید بود.

کامبیز دیرباز-بازیگر: از اینکه نقش شهید زرین به من رسید خدا را شکر می‌کنم و قدرش را می‌دانم. در بین نقش‌هایی که در این بیست سال بازی کرده‌ام، این دومین کاراکتری بود که ما به ازای بیرونی داشت. ما با آقای غفاری خیلی صحبت کردیم تا به این نقش برسیم. به این نتیجه رسیدیم که نباید نعل به نعل مانند این قهرمان باشیم، بلکه این قهرمان را با نگاهی به زندگی شهید زرین خلق کنیم. شهید زرین در گچساران به دنیا آمده بود و بعد از فوت پدر و مادرش با دایی خود در اصفهان زندگی کرد. ما تصمیم گرفتیم برای لهجه گویشی نزدیک به گویش عبدالرسول زرین داشته باشیم؛ اما منبع خوبی برای این امر نبود و سعی کردیم به این لهجه نزدیک شویم.