سینماهای مردمی به فجر بازگشتند

پیش از این قرار بود که فیلم‌ها صرفا برای داوران به نمایش دربیاید و نتایج داوری به‌صورت رسانه‌ای منتشر شود. در واقع قرار بر برگزاری جشنواره نبود. اما با آرام گرفتن موج کرونا در تهران و تغییر رنگ قرمز پایتخت به زرد، گروه‌های شغلی مختلف توانستند از محدودیت‌ها خارج شوند و با باز شدن سینماها از ۲۱ دی ماه عملا برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز دستخوش تغییراتی شد. بر این اساس قرار شد که تنها سینماگران، منتقدان و رسانه‌های فعال در این زمینه در سالن‌های رسمی جشنواره فیلم‌ها را ببینند. البته در همین زمان نیز زمزمه‌هایی درباره اکران فیلم‌های جشنواره در برخی از سینماها وجود داشت اما همه چیز در حد گمانه‌زنی بود. تا اینکه روز گذشته محمدرضا صابری، دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران از موافقت سازمان سینمایی برای برگزاری بخش مردمی خبر داد. بر این اساس سینماهای منتخب جشنواره با استفاده از یک سوم ظرفیت خود می‌توانند میزبان دوستداران سینما باشند. البته سانس‌بندی اکران فیلم‌ها به‌گونه‌ای خواهد بود که نمایش فیلم‌ها راس ساعت ۲۰ به پایان برسد.

البته گویا همچنان قطعی شدن این موضوع، مستلزم ثبات وضعیت کرونا در پایتخت یا بهتر شدن آن است. در شرایطی که وضعیت پایتخت نارنجی یا قرمز شود، اکران عمومی فیلم‌های جشنواره نیز متوقف خواهد شد.

 بلیت‌فروشی؛ فقط آنلاین

بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود همه مخاطبان سینماها به سالن‌ها مستلزم داشتن ماسک صورت است. همچنین ‌بین سانس‌ها حتما سالن‌ها و صندلی‌ها ضدعفونی می‌شود تا مشکلی برای حضور مخاطبان در سالن‌های سینما وجود نداشته باشد. اما نکته مهم‌تر در این باره آن است که با هدف حذف مبادلات کاغذی در جریان برگزاری جشنواره، امسال اصلا بلیت‌فروشی در سالن‌های سینما وجود ندارد و مخاطبان به جای خرید بلیت از باجه‌های سینما، باید بلیت فیلم‌های مورد علاقه خود را از طریق پلت‌فرم‌هایی که اعلام می‌شود، خریداری کنند.

 سینماهای مردمی بیشتر می‌شود

سال گذشته جشنواره درحالی برگزار شد که هنوز خبر ورود کرونا به کشور در رسانه‌ها مطرح نشده بود. با این همه برخی از حاضران در جشنواره با زدن ماسک و استفاده از دستکش و ضدعفونی‌کننده مراقبت‌های اولیه را انجام می‌دادند. نکته مهم در این باره آن است که پارسال نیز رعایت فاصله اجتماعی در صف‌های ورود به سینمای مردمی مورد توجه قرار گرفته بود و در برخی موارد به خوبی رعایت می‌شد. اما نکته مهم این است که آیا با کاهش ظرفیت سالن‌ها، می‌توان پاسخگوی خواست گروه‌های پر شماری از مخاطبان برای تماشای فیلم‌های بود؟

به گفته دبیر انجمن سینماداران با توجه به اینکه هر سالنی با قابلیت یک سوم در هر سانس در طول برگزاری جشنواره، فیلم نمایش می‌دهد، تعداد سالن‌های مردمی بیشتر می‌شود. بر همین اساس قرار است تمام سالن‌های مدرن و سینماهای ممتازی که به روز هستند و صدا، تصویر و صندلی‌های خوبی دارند، در جشنواره فیلم فجر نمایش فیلم داشته باشند.

صابری تاکید کرد: تمام سالن‌های سینمایی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارند، بیشتر از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، همچنین اعلام شده است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا ساعت ۸ نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی تمام شود تا مخاطبان بتوانند تا قبل از شروع ساعت منع تردد به خانه‌های خود بازگردند.

 تکانی در دل بازار اکران

سینماهای کشور در یک سال گذشته بیش از ۹۰ درصد کاهش درآمد داشته‌اند. پس از تعطیلی‌های گسترده از اواسط تابستان امسال، مشکلات بسیاری دامنگیر همه فعالان بازار سینما شد. با این همه از ۲۱ دی ماه تقریبا همه سالن‌های سینمایی کشور بازگشایی شدند. اگرچه این بازگشایی‌ها لطف چندانی نداشت اما سینماداران از بازگشایی‌ها استقبال کردند. در این مدت تنها دو، سه فیلمی که کمتر نظر مخاطبان را جلب می‌کردند روی پرده سینماها رفتند. بسیاری از صاحبان سالن‌ها و کارشناسان این بازار معتقد بودند که بازگشایی سینماها بدون اکران فیلم‌های محبوب تماشاگران موضوعیتی ندارد و در واقع به نوعی ادامه تعطیلی سینماست.

این در شرایطی بود که با توجه به کاهش قابل‌توجه استقبال مردم از سینماها به علت نگرانی از کرونا، کمتر تهیه‌کننده‌ای هم مجاب می‌شد تا فیلمش را روی پرده ببرد. زیرا در این شرایط اکران فیلم نتیجه‌ای جز شکست تجاری نداشت. با این همه در چنین مختصاتی در بازار سینما، برگزاری جشنواره می‌تواند برای بسیاری از سالن‌داران موقعیت بی‌نظیری باشد.

در واقع ظرفیت فعال سینماها در دوره جشنواره به یک سوم کل ظرفیت کاهش یافته و افزایش تعداد سینماهای حاضر در بخش مردمی جشنواره به نوعی سهیم کردن همه سینماهای مناسب در مواهب جشنواره است تا پس از یک سال دشوار بتوانند در یک بازه زمانی ۱۰ روزه درآمدی کسب کنند.