بازار نیمه جان سینما  در محاصره کرونا

چنین وضعیتی برای سینما ماشین‌ها‌ نیز صدق می‌کند و در ماه اخیر پس از گشایش سینماها دیگر فروش بلیت‌ها مانند روزهای اول نیست؛ به ویژه با نبود زیرساخت‌های مناسب و  نظارت کافی که امکان فیلمبرداری از داخل ماشین و کپی‌کردن فیلم‌ها را بیشتر کرده، ترجیح نخست تهیه‌کنندگان اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینماست؛ به همین دلیل است که این‌ روزها سینما ماشین‌ها بیشتر مجبور به پخش فیلم‌های خارجی شده‌اند. تجربه سینما ماشین‌ها در برخی شهرستان‌ها چون مشهد نیز به دلایل گوناگون با شکست مواجه شده و اکران فیلم‌ها در آنها متوقف شده است. با همه اینها وضعیت فروش بلیت در سالن‌های سینما نیز به وضعیت سابق بازنگشته و به دلیل هراس مردم از ویروس خطرناک و افزایش شیوع آن، با وجود تدابیر بهداشتی، رغبت مردم به حضور در این مکان‌ها کاهش یافته است، آنچنان که آمار روزانه ارائه شده در سامانه فروش بلیت «سمفا» نشان می‌دهد تا عصر دیروز یکشنبه  از ۴۰ سینمای فعال کشور با ۵۸ سالن فعال، کمتر از ۳۰۰ قطعه بلیت فروخته شده که درآمد حاصله از آن حدود ۵ میلیون‌ تومان بوده است.

 پرفروش‌ها

از تیرماه که سالن‌های سینماها بازگشایی شد تنها یکی دو فیلم توانستند کمی انتظار تهیه‌کنندگان را برآورده کنند و باقی آثار با اختلاف زیادی در جدول فروش جای گرفته‌اند و در مجموع تا هفته گذشته چهار میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومان در سال‌جاری برای سینمای ایران به‌دست آوردند. از جمله فیلم‌های پرفروش امسال می‌توان به «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و به تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی اشاره کرد که در هفته‌های گذشته در صدر فهرست قرار گرفته است. این فیلم که از نخستین روزهای اکرانش با حرکتی نوسانی بین رفتن و ادامه ماندن در چرخه اکران خبرساز شده بود سرانجام به خواست سازندگان اثر، به اکران خود پایان داد، به این امید که در زمانی بهتر بار دیگر به روی پرده سینماها بیاید. این فیلم با فروش دو میلیارد و ۳۴۵ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان طی مدت ۳۲ روز در صدر جدول فروش قرار گرفت.

«خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» ساخته پیمان قاسم‌خانی از تیرماه بار دیگر به روی پرده رفت و درنهایت درمجموع موفق به فروش یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شده است. پژمان جمشیدی، سام درخشانی و امیرمهدی ژوله در «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» نقش‌های خود در فیلم اول را تکرار کرده‌اند.

فیلم «زن‌ها فرشته‌اند ۲» به کارگردانی آرش معیریان و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش از چهارشنبه ۲۵ تیرماه به روی پرده رفت و طی مدت۱۱ روز  موفق به فروش ۱۷۰ میلیون تومان شده است. این فیلم ادامه داستان «زن‌ها فرشته‌اند» است که در سال ۸۶ به روی پرده رفت و موضوع آن نیز درباره زنانی است که شوهرانشان به آنها خیانت کرده‌اند و حالا زن‌ها در پی تلافی هستند.

فیلم «جهان با من برقص» که اولین ساخته سینمایی سروش صحت در مقام کارگردان است، نیز در ۲۹ هفته نمایش خود توانسته با نزدیک ۵۰ میلیون‌ تومان فروش در مقام بعدی آثار در حال اکران قرار گیرد.

در بخش اکران آنلاین نیز فیلم «حکایت دریا» ساخته بهمن فرمان‌آرا که از ۲۱ خرداد ماه اکرانش آغاز شد، با ۵۸۰ میلیون تومان به کار خود خاتمه داد.

همچنین فیلم‌های «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی و «نرگس مست» به کارگردانی سید جلال‌الدین دری نیز به شکل آنلاین در حال اکران هستند، ضمن اینکه فیلم مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» ساخته سام کلانتری نیز به جمع فیلم‌های در حال اکران آنلاین و اکران هنر و تجربه افزوده شد.