شوک8/ 8 میلیارد دلاری به معادن جهان

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد، کشورهای آمریکای لاتین بیشترین آسیب را از شوک‌های کووید-۱۹ بر مبنای ارزش تولیدات متحمل شده‌اند. بر اساس گزارش این شرکت در مجموع ۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار از درآمدهای معدن‌کاری در تقسیم‌بندی ریسکی یا در معرض خطر آسیب‌های کووید-۱۹ قرار می‌گیرد. بر این اساس تا ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ (۵ تیر ۹۹)، «اس‌اند‌پی‌گلوبال» در ۲۷۵ سایت معدنی از ۳۶ کشور جهان اختلالات ناشی از بیماری را شناسایی کرده است. با این وجود، یافته‌های این شرکت نشان می‌دهد، غیر از ۳۶ مورد، تمام این سایت‌ها تا حدی فعالیت خود را دوباره از سر گرفته‌اند. البته چهار سایت به خاطر موارد جدید شیوع ویروس کرونا دوباره مجبور شده‌اند درهای خود را ببندند.

به عقیده اس‌اندپی گلوبال، تولیدات معدنکاری جهان از بدترین سناریوی اختلالات کووید-۱۹ گریخته است، به این دلیل که اصلی‌ترین اقتصادهای تولیدکننده در آمریکای لاتین و کشورهایی نظیر کانادا و آفریقای جنوبی، فعالیت معادن را حیاتی دانسته‌اند و توقف این فعالیت‌ها را زیانبار توصیف می‌کنند. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است، مواردی وجود دارد که فعالیت‌های معدنی خود را تعطیل نکرده‌اند و تولیدات‌شان تحت‌تاثیر این بیماری قرار نگرفته است.

گزارش این شرکت می‌افزاید: «در ماه آوریل، گزارش‌هایی منتشر شد که شیوع ویروس در نوریلیسک واقع در شمال روسیه منجر به تعطیلی معادن این منطقه نشد. شرکت کودلکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در شیلی گزارش کرده است از زمانی که بخش معدنی حیاتی خوانده و تعطیلی‌ها برای سایت‌های معدنی لغو شد، مواردی مشابه در این کشور وجود داشته، گرچه توسعه فعالیت‌ها متوقف شده است. همزمان در برزیل هم شرکت «واله» از مواردی که زیاد تحت‌تاثیر بیماری قرار نگرفته‌اند خبر می‌دهد.»

  بزرگ‌ترین آسیب‌دیدگان

جای شگفتی نیست که درآمدهای معادن مس و فلزات پایه با مجموع ۳/ ۴ میلیارد دلار و ۵۵ پروژه در معرض خطر، بخش عمده تولیدات ریسکی معادن جهان را تشکیل می‌دهد. بر مبنای درآمدی، پرو سهمی نزدیک به یک‌چهارمی از این مجموع دارد. معادن عظیم مس این کشور شامل «آنتامینا»، «کِرو وِردا» و «لاس بامباس» تحت‌تاثیر پیامد قرنطینه‌های سراسری موقت قرار گرفته‌اند.

 ۱۰ فعالیت ریسکی مس در شیلی نیز شامل معدن عظیم «لوس پِلامبرس» که درآمد تولیدی نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار دارد و معادن اصلی «کودلکو»، ضرر درآمدی ۱/ ۱ میلیارد دلاری را ناشی از شوک‌های کووید-۱۹ برآورد می‌کنند. در مجموع ۱۵ معدن طلا و ۱۳ معدن نقره مکزیک نیز درآمد ریسکی بیش از یک میلیارد دلار دارند. موارد بالا به معنای آن است که این سه کشور آمریکای لاتین در مجموع نیمی از درآمدهای معدنکاری در معرض خطر شوک‌های کووید-۱۹ جهان را تشکیل می‌دهند.

بر مبنای هر معدن، آفریقای جنوبی با ۵۵ پروژه در معرض خطر، بزرگ ترین قربانی «کووید-۱۹» محسوب می‌شود. غول سنگ‌آهن این کشور یعنی «سیشِن» و ۲۱ معدن طلا و ۱۶ معدن پلاتین در مجموع سهمی یک میلیارد دلاری از ضرر درآمدی ناشی از کووید-۱۹ دارند. از طرفی، درآمد معدن‌کاری جمهوری کنگو در کل تحت‌تاثیر این بیماری قرار نگرفته است.

در حالی که اس‌اندپی گلوبال ریسک‌هایی را پیرامون پروژه «کاموآ-کاکولا» شرکت «ایوانهوئه ماینس» این کشور آفریقایی معرفی می‌کند، اما ساخت‌وسازها در پروژه عظیم معدن مس طبق برنامه ادامه دارد.

اوضاع وخیم معادن آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی را همچنین می‌توان با معادن آمریکا مقایسه کرد، جایی که ۴۲ پروژه معدنی – عمدتا زغال‌سنگ – با ضرر درآمدی حدود ۴۰۲ میلیون دلار مواجه شده‌اند. در کانادا هم ۳۰ پروژه معدنی– ۱۹ معدن طلا – در معرض خطر دارد، جایی که معدن نیکل خلیج وُیسِی بزرگ ترین آسیب دیده از «کووید-۱۹» است.

با این وجود شدیدترین آسیب‌های عملیاتی حوزه معادن کووید-۱۹ مربوط به بخش فلزات گران‌بها می‌شود، جایی که ۱۲۲ پروژه اعم از ۲۳ پروژه توسعه، ساخت وساز و در دست مطالعه در معرض آسیب قرار دارند. در این زمینه، شمار معادن عملیاتی طلا در معرض خطر به ۱۱۱ مورد می‌رسد و پس از آن نقره با ۱۰۱ معدن و پلاتین با ۱۶ پروژه قرار دارد. در مجموع ۴/ ۳ میلیارد دلار از آسیب‌های درآمدی معادن به فلزات گرانبها مربوط می‌شود. این بیماری همچنین پیامدهایی برای فعالیت‌های معدن‌کاری اورانیوم به همراه داشته است، جایی که ۲۴ پروژه با مجموع درآمدی ۴۹۵ میلیون دلار در معرض خطر آسیب درآمدی قرار دارند.

در همین حال، رئیس شرکت کودلکو شیلی (codelco) بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان به‌تازگی اعلام کرد: افزایش فشار بر تولید فلز قرمز سبب شد که اکنون سه هزار و ۲۱۵ کارمند این شرکت مبتلا به ویروس کرونا شوند که تاکنون ۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

هفته گذشته اتحادیه‌های زیرمجموعه کمیسیون مس شیلی که متشکل از حدود ۶۰ هزار نیروی انسانی شامل کارگران و پیمانکار هستند، اعلام کرد: نزدیک به ۳ هزار کارگر این اتحادیه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. برخی اتحادیه‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه و معدنچیان شرکت مس شیلی خواستند که عملیات تولید را در مرکز معدن کامالا که شهری کویری محاصره شده توسط بزرگ‌ترین ذخایر مس شیلی است، متوقف کنند.

وزیر معدن شیلی در اوایل ماه جولای گفته بود: اولویت نخست دولت سلامت کارگران شاغل در بخش معادن است حتی اگر این امر سبب خدشه‌دار شدن تولید صنایع معدنی شود. به گفته وی، به ازای هر سنتی که هر پوند مس (واحد وزنی معادل معادل ۴۵۰ گرم) افت می‌کند، دولت شیلی ۶۰ میلیون دلار از دست می‌دهد. وی گفت: با وجود مشکلات، پیام ما این بوده است که حفاظت از زندگی و سلامت کارگران در اولویت باشد و در حد امکان عملیات پروژه‌های معدنی استمرار یابد و فلج نشود.

گفته می‌شود تولید معادن در برخی کشورها در حال بازگشت به شرایط قبلی است. به‌عنوان نمونه، «سوسانا ویلکا» وزیر انرژی و معادن پرو هفته گذشته گفت که دومین تولید کننده مس جهان تا پایان ماه جولای، شاهد بازگشت معادن خود به ظرفیت کامل خواهد بود.