اتحاد شگفت‌انگیز جشنواره‌های سینمایی

همین موضوع موجب شده بسیاری از رویدادهای مهم برای ادامه بقا به ابتکارهای گوناگون همچون روی آوردن به دنیای مجازی دست بزنند که در نوع خود شایان توجه بوده‌اند اما جدیدترین و شگفتی‌سازترین این اقدام‌ها، ادغام ۲۰ جشنواره معتبر جهانی در زمینه سینماست؛ فستیوال‌هایی که در سال‌های پیش اخبار هرکدام از آنها، به تنهایی روزهای متمادی در صدر خبرهای رسانه‌های بین‌المللی قرار داشتند. حال همزمان با تعطیلی دنباله‌دار رویدادهای سینمایی، یک جشنواره فیلم دیجیتال به مدت ۱۰ روز به میزبانی سامانه یوتیوب با همکاری ۲۰ جشنواره معتبر سینمایی همه‌ معادلات و پیش‌بینی‌ها را برهم زده است.  این جشنواره در بهار امسال با همکاری جشنواره‌های بزرگ جهانی به‌صورت رایگان برپا خواهد شد تا دوستداران سینما در هر گوشه جهان بتوانند به تماشای آن بنشینند. این اتحاد که جشنواره‌های معتبری چون «کن»، «برلین» و «ونیز» را نیز دربرمی‌گیرد علاوه‌بر نفس عجیب بودن ادغام فستیوال‌های بزرگ، حاوی نکات دیگری نیز هست.       

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، این جشنواره فیلم آنلاین با نام «یکی هستیم: یک فستیوال فیلم جهانی» توسط ترایبکا اینترپرایز، تهیه و سازماندهی می‌شود. یوتیوب میزبان این رویداد خواهد بود و ۲۰ فستیوال برتر دنیا چون جشنواره فیلم کن، جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، جشنواره فیلم ساندنس، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، جشنواره فیلم ترایبکا و جشنواره فیلم سیدنی در آن شرکت می‌کنند. این جشنواره آنلاین از ۲۹ می تا ۷ ژوئن ۲۰۲۰ (۹ تا ۱۸ خرداد) برگزار می‌شود و از طریق یوتیوب در دسترس همگان خواهد بود. این برنامه که هیچ آگهی و تبلیغاتی ارائه نمی‌کند دربرگیرنده فیلم‌های بلند، کوتاه، مستند، موسیقی، کمدی و کارگاه بحث و بررسی خواهد بود. هنوز روشن نیست چه فیلم‌هایی در این جشنواره ارائه می‌شود، اما برنامه کامل در هفته‌های آینده اعلام می‌شود. جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی، جشنواره بین‌المللی فیلم گوادالاخارا، جشنواره فیلم لندن، جشنواره ماکائو، جشنواره بمبئی، کارلووی واری، لوکارنو، مراکش، نیویورک، سن‌سباستین، سارایوو، توکیو و ونیز دیگر شرکت‌کنندگان در این رویداد هستند.

تنها یک جشنواره مهم در این رویداد حضور ندارد که آن SXSW است که از طریق آمازون برگزار می‌شود و ۳۹ فیلم بلند و کوتاه و سریال را همین هفته ارائه می‌کند. این رویداد باید ماه پیش در آستین برگزار می‌شد.  جین رزنتال، رئیس جشنواره فیلم ترایبکا و ترایبکا اینترپرایز در این باره گفت: با کار در کنار همکاران این فستیوال فوق‌العاده و یوتیوب امیدواریم هر کسی بتواند مزه هر فستیوال و آنچه هر یک را منحصر به فرد و متفاوت می‌سازد دریابد و نیز قدرت فیلم و هنر را تحسین کند.

 پایان تردیدها

تا چند هفته پیش هنوز تردیدهایی اساسی درباره برگزار شدن یا نشدن جشنواره‌های سینمایی و همچنین امکان برپایی مجازی برخی از آنها پابرجا بود. در این میان فستیوال «کن» زودتر از همه تکلیف خود را روشن کرد. ١٣ آوریل (٢۵ فروردین) امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی خطوط کلی بازگشت تدریجی کشور به وضعیت عادی را ترسیم کرد و به فرانسوی‌ها خبر داد که باید همچنان تا روز ١١ می (٢٢ اردیبهشت) در خانه بمانند. سپس آب پاکی را روی دست همه ریخت و تاکید کرد: «فستیوال‌های بزرگ و رویدادهایی که دارای تماشاگر زیاد هستند، تا اواسط ماه ژوئیه (اواخر تیرماه) برگزار نخواهد شد...» اما خیلی قبل‌تر از این سخنان مدیران فستیوال سینمایی کَن زودتر از بقیه، و قبل از آن که دولت تصمیمی بگیرد، جشنواره امسال را لغو کردند. آنان حدود یک ماه قبل اعلام کردند که چند احتمال را در نظر گرفته‌اند؛ تعویق یکی دو ماهه فستیوال یا لغو آن. با این حال بعد از سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه، مسوولان جشنواره کن گفتند که باید به شکل‌ها و قالب‌های تازه‌ای برای این فستیوال مهم جهانی اندیشید. جشنواره کن و بخش‌های گوناگون آن با بازار فروش و توزیع فیلم ارتباط مستقیم دارد و تعطیل شدن آن به معنای زیان‌های کلان مالی برای تهیه‌کننده‌ها، توزیع‌کنندگان و شرکت‌های فیلمسازی است. جشنواره کن هر ساله نزدیک به ۴٠هزار اهل حرفه سینما را به خود می‌پذیرد و فرصتی یگانه برای تبادل نظر، گسترش روابط حرفه‌ای و البته امضای قراردادهای تازه به وجود می‌آورد. تاریخ «اکران گرفتن» بسیاری از فیلم‌ها نیز بر حسب برنامه‌ریزی فستیوال کن تعیین می‌شود. با توجه به همه این دلایل، مسوولان فستیوال مرتب عنوان می‌کردند که مشغول مطالعه و بررسی برای یافتن راه حل هستند. حتی برخی سینماگران احتمال برگزاری یک فستیوال مجازی را در آن زمان مطرح می‌کردند اما تیِری فرِمو، دبیر هنری فستیوال به شدت با این فرض مخالف بود و می‌گفت: «روح، تاریخ و جایگاه کَن چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.» در حالی که سرانجام معلوم شد برخلاف نظر او جایزه کن هم مجبور است به تقدیر خود گردن نهد. اما در این میان جشنواره ونیز بیشتر از جشنواره‌های دیگر به تردیدهای خود برای برپایی ادامه داد، تا جایی که مدیر جشنواره فیلم «ونیز» همین هفته گذشته درباره جزئیات برگزاری آن سخن گفت. لبرتو باربرا  در مصاحبه با خبرگزاری ایتالیایی اعلام کرده بود که جشنواره امسال به ضرورت تجربی‌تر بوده و انتظار حضور سینماگران معروف آمریکایی بر فرش قرمز جشنواره را نخواهد داشت و معتقد است که حال و هوای اروپایی پررنگ‌تری را باید شاهد بود. باربرا  همچنین امکان همکاری با جشنواره فیلم کن را رد نکرد و هر حرکت مشترک بین دو جشنواره را شکلی از همبستگی برای جامعه جهانی سینما در دوره سخت کنونی عنوان کرد.

وی تاکید کرد که هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز  با رعایت همه پروتکل‌ها مانند استفاده اجباری از ماسک و حفظ فاصله‌های اجتماعی برگزار خواهد شد.