هشدار جهانی درباره حفظ اماکن فرهنگی ایران

 مقایسه ترامپ با داعش

اما این همه ماجرا نبود، بسیاری از رسانه‌ها نیز در این باره تحلیل‌ها و گزارش‌های مفصلی منتشر کردند. در مهم‌ترین رویدادهای روز گذشته، روزنامه «گاردین» اقدام به تهیه فهرستی از گنجینه‌های فرهنگی ایران کرد و همچنین نیویورک تایمز نیز به این اقدام «ترامپ» در مقاله‌ای واکنش نشان داد. این دو روزنامه معتبر و مطرح بین‌المللی اظهارات ترامپ را همانند و همسو با رویه تخریب‌گری گروه داعش دانسته و این دو را از چند حیث با هم مقایسه کرده‌اند.«گاردین» در گزارشی که با محوریت معرفی گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی ایران منتشر شده، نوشته است: «اگر تهدید «‌دونالد ترامپ» برای هدف قرار دادن «مناطق فرهنگی» ایران عملی شود، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نیز در زمره «ویرانگرهای فرهنگ و تاریخ» یعنی «‌طالبان» و «داعش» قرار خواهد گرفت؛ گروهک‌هایی که هر دو به تخریب و ویرانگری‌های مشابهی در این قرن دست زده‌اند.» نشریه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی هدف قرار دادن سایت‌های فرهنگی در جنگ را غیر‌قانونی و وحشیانه خواند. در بخشی از گزارش این نشریه آمده است: «دونالد ترامپ تهدیدهای خود برای نابود کردن گنجینه‌های هنری و معماری ایران را تکرار کرده و این کار او ایالات‌متحده را در زمره «داعش» و طالبان قرار می‌دهد.»

اشاره این دو رسانه عموما به تخریب‌های گسترده گروه‌های تندرو است. طالبان ‌در سال ۲۰۰۱ «تندیس‌های بودا در بامیان» را بمباران و «داعش» مساجد، مکان‌های مقدس و دیگر  سازه‌های تاریخی واقع در عراق و سوریه را نابود کرد‌ که از جمله آنها می‌توان به شهر باستانی «پالمیرا» اشاره کرد»اما نکته جالب در گزارش گاردین این است که این رسانه فهرستی از معروف‌ترین بناها و اماکن فرهنگی ایرانی را گردآوری و منتشر کرده و نوشته است: «آیا ترامپ می‌داند چه چیزهایی از بین خواهند رفت؟ ... ایران با وجود داشتن تمدن ۵ هزار ساله و حدود ۲۰ سایت ثبت شده در فهرست میراث جهانی «یونسکو»، یک کشور غنی و منحصربه‌فرد، به‌ویژه در حوزه معماری مذهبی محسوب می‌شود که معماری مذهبی را می‌توان نمایشگر مهارت و تسلط بالا بر علم هندسه، طراحی انتزاعی و مهندسی پیش‌صنعتی بی‌مانند تمدن این کشور محسوب کرد. اینها فقط میراث فرهنگی ایران نیستند بلکه به تمام بشریت تعلق دارد.»

این نشریه در ادامه به ارائه فهرستی راهنما از بناها و مناطقی که از آنها به‌عنوان «جواهرات ایران» یاد کرده، پرداخته و از «‌تخت جمشید»‌ به‌عنوان جواهر تاج باستانی ایران، از مسجد «شاه چراغ» به‌عنوان بنایی با معماری منحصربه‌فرد  و نورپردازی ماورائی، از کلیسای «وانک» به‌عنوان بنایی مملو از نقاشی‌های دیواری چندتکه‌ای و حکاکی‌های طلاکاری شده، از «پل‌های اصفهان» به‌عنوان پل‌هایی مبهوت‌کننده و  شاهکارهایی از لحاظ مهندسی و کاربرد، از مسجد «شیخ لطف‌الله» به‌عنوان یکی از نفیس‌ترین بناهای کاشی‌کاری شده جهان، از حرم «امام رضا» (ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین مسجد جهان و خانه آثار تاریخی ارزشمند، از «پاسارگاد» به‌عنوان مجموعه ساختمان‌های الهام‌بخش «تاج محل» و کاخ  «الحمرا»، از آرامگاه «دانیال نبی» به‌عنوان آرامگاهی متعلق به هزاره ۴ پیش از میلاد، از «ارگ بم» به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان و از «گنبد کاووس» به‌عنوان نمونه‌ای بارز از بی‌نظیری بناهای ایران باستان در مهندسی و طراحی یاد کرده است.